عراده

معنی کلمه عراده در لغت نامه دهخدا

( عرادة ) عرادة. [ ع َ دَ ] ( ع اِ ) ملخ ماده. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). و نیز رجوع به عرارة شود.
عرادة. [ ع َ دَ ] ( اِخ ) دهی است به رأس تلی شبیه به قلعه بین رأس عین و نصیبین که قافله ها در آنجا باراندازند. ( معجم البلدان ).
عراده. [ ع َرْ را دَ ] ( ع اِ ) نوعی از آلات جنگ و قلعه گیری است و آن آلتی باشد کوچکتر از منجنیق که بدان سنگ بر سر خصم اندازند. ( غیاث اللغات ). و آن را حصارگشای نیز گویند :
نترسد ز عراده و منجنیق
نگهبان نباید ورا جاثلیق.فردوسی.ز عراده و منجنیق و ز گرد
زمین نیلگون شد هوا لاجورد.فردوسی.به هر گوشه عراده برساختند
همه ریگ رخشنده انداختند.اسدی.و منجنیقها و عراده ها بساخت. ( تاریخ بخارا ص 84 ).
نه عراده بر گرد اوره شناس
نه از گردش منجنیقش هراس.نظامی.|| گردونه. گردون. گردون دوچرخه. گردون بارکشی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه عراده در فرهنگ معین

(عَ دِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - از ابزارهای جنگ شبیه به منجنیق که در قدیم برای پرتاب سنگ ازآن استفاده می کردند. ۲ - واحد شمارش توپ .

معنی کلمه عراده در فرهنگ عمید

۱. واحد شمارش توپ.
۲. [قدیمی] از آلات جنگی شبیه منجنیق که برای پرتاب کردن سنگ به کار می رفته.

معنی کلمه عراده در فرهنگ فارسی

یکی از آلات جنگ شبیه منجنیق که درقدیم برایپرتاب کردن سنگ بکارمیرفته
( اسم ) ۱ - آلتی جنگی کوچکتر از منجیق که در جنگهای قدیم برای پرتاب سنگ به کار می بردند . ۲ - واحد برای شمارش توپ : سه عراده توپ .
دهی است به راس تلی شبیه به قلعه بین راس عین و نصیبین که قافله ها در آنجا بار اندازند

معنی کلمه عراده در دانشنامه آزاد فارسی

عَرّاده
وسیلۀ نقلیۀ چرخ دار برای حمل و جابه جایی توپ. عراده مجهز به مکانیسمی است که نیروی عقب نشینی (لگدزدن) توپ به هنگام شلیک گلوله را جذب می کند و این سلاح را به حالت آمادۀ شلیک بعدی بازمی گرداند. مکانیسم های بالابرنده و پیش و پس کنندۀ توپ در روی عراده، هدف گیری دقیق دستی، برقی یا سیستمی کاملاً خودکار را امکان پذیر می کند. عراده های قدیم را معمولاً به وسیلۀ اسب یا استر جابه جا می کردند، اما امروزه خودروهای گوناگون این کار را انجام می دهند. نیز ← ارابه

معنی کلمه عراده در ویکی واژه

از ابزارهای جنگ شبیه به منجنیق که در قدیم برای پرتاب سنگ ازآن استفاده می‌کردند.
واحد شمارش توپ.

جملاتی از کاربرد کلمه عراده

از این توپ به صورت دست دوم، تعداد ۵۰ عراده در سال ۱۹۶۹ توسط ایران خریداری و به خدمت گرفته شد. این توپ، بزرگترین توپی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عراده قضای ترا گر کسی بجهد از بهر دفع قلعه ودیوار ساخته
سه ارتش شوروی که جمعاً شامل ۲/۵ میلیون سرباز (۷۸٬۵۶۶ سرباز از ارتش اول لهستان)، ۶٬۲۵۰ دستگاه تانک، ۷٬۵۰۰ فروند هواپیما، ۴۱٬۶۰۰ عراده توپ و خمپاره‌انداز، ۳٬۲۵۵ دستگاه راکت‌انداز کاتیوشا و ۹۵٬۳۸۳ دستگاه خودرو می‌شد که بسیاری از آن‌ها ساخت آمریکا بودند.
پس از پاسخ تند عثمانی به نماینده دولت هوتکی، حکومت عثمانی به این اکتفا ننموده و سپاهی متشکل از شصت هزار نیرو و هفتاد عراده توپ بزرگ تحت فرماندهی احمد پاشا والی بغداد و حسین پاشا والی موصل به سمت اصفهان گسیل نمود.
ام۴ شرمن یک تانک متوسط آمریکایی بود که مهمترین تانک این کشور در جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. این تانک به افتخار ژنرال ویلیام شرمن، از فرماندهان مهم جنگ داخلی آمریکا نام‌گذاری شده بود. حدود ۵۰ هزار عراده از این تانک در جریان جنگ جهانی دوم تولید شد که بسیاری از آن‌ها به دیگر نیروهای متفقین واگذار شدند. شرمن در این جنگ قابلیت‌های خود را به عنوان یک ابزار جنگی باارزش نظامی ثابت کرد.
در ابتدا کارگرانی که تقاضا شرایط کاری بهتری داشتند ۲۸ ژوئن ۱۹۵۶ در کارخانه سگی لسکی واقع در پوزنان دست به اعتصاب زدند که با سرکوب خشونت‌آمیز مواجه گشت. صد هزار نفر از مردم شهر در میدان اصلی که ساختمان وزارت امنیت عمومی قرار داشت تجمع نمودند. حدود ۴۰۰ عراده تانک و ده هزار سرباز ارتش خلق لهستان و قوای امنیت داخلی تحت فرماندهی ژنرال لهستانی‌تبار ارتش شوروی استانیسواو پوپوفسکی دست به سرکوب مردم معترض زدند که طی این سرکوب به سمت مردم معترض شلیک شد.
سنگ، خون گرید به عبرت بر سر آن شیشه‌گر کز هوا سنگ عراده‌ش در دکان افشانده‌اند
نه عراده بر گرد او ره شناس نه از گردش منجنیق‌ش هراس
سالکی سست هنجارم و طالبی منقطع رفتار، بر رخ جمادی عراده است، از آن در گل مانده ام و کشتی در خشک رانده به طناب توجه از خطر برکش و اگر نیاری به یاری چاره دیگر کن. جناب فلان را مملوک آن خلق و خویم و مفتون آن رنگ و بوی.حضرتش را به جان بنده ایم و خیالش را از دل پرستنده. کیسه انعامی بدان سان که پیمان رفت به مهرش در جیب وبغل پرورم و چون جامه کعبه نفی حرمتش خلاف و خلل دانم، مصرع: مهر مهریست که چون نقش حجرمی نرود.
دو صد ساخت عراده بر هر دری دو صد منجنیق از پس لشکری
به عراده می برد آن اژدها به زنجیر بر بسته بد ابرها
همی جنگ عراده از هر کران ببارید بر مغز سنگ گران
به ناگه به عراده آن نره دیو بدید و برآورد بانگ غریو
کالای مرا همی برد دهقان برکتف ستور و پشت عراده
تانک صمصمام نام مدل بهینه شده‌ام۶۰آ۱ در ایران است. ایران ۴۶۰ عراده ام۶۰ آ۱ را در سال‌های ۷۰-۱۹۶۹ از آمریکا خریداری کرده بود. مهم‌ترین اصلاحات شامل نصب سیستم کنترل آتش اسلوونیایی ئی‌اف‌سی‌اس-۳ که در دیگر تانک‌های ایرانی هم کاربرد دارد، سامانه پایدارگر سلاح، تجهیزات دید در شب، سامانه هشداردهنده لیزری و زره واکنشی انتخابی است.
چهل عرادهٔ ‌گردنده توپ قلعه‌ گشای نهنگ هببت و تندرخروش و برق‌شرر