عذرخواهی
معنی کلمه عذرخواهی در لغت نامه دهخدا

عذرخواهی

معنی کلمه عذرخواهی در لغت نامه دهخدا

عذرخواهی. [ ع ُ خوا / خا ] ( حامص مرکب ) پوزش طلبیدن. پوزش خواستن. پوزش طلبی. بهانه آوری. پوزش خواهی. طلب عفو کردن :
گرچه موقوف نیست شاهی من
بر مدارا و عذرخواهی من.نظامی.حافظ چو پادشاهت گه گاه میبرد نام
رنجش ز بخت منما بازآ به عذرخواهی.حافظ.

معنی کلمه عذرخواهی در فرهنگ عمید

معذرت، پوزش.

معنی کلمه عذرخواهی در فرهنگ فارسی

معذرت اعتذار پوزش .

معنی کلمه عذرخواهی در دانشنامه عمومی

عذرخواهی یا پوزش بیان حسرت یا پشیمانی از اعمال است، در حالی که معذرت خواستن عمل ابراز پشیمانی یا پشیمانی است. در موقعیت های غیررسمی، ممکن است به آن گفتن تاسف بگویند. هدف عذرخواهی عموماً بخشش، آشتی و بازگرداندن رابطه بین افراد درگیر در یک اختلاف است.
ماهیت عذرخواهی حداقل شامل دو نفر است که یکی از آنها به دیگری بی احترامی یا توهین کرده است.
عذرخواهی (ترانه وان ریپابلیک). «عذرخواهی» ( به انگلیسی: Apologize ) یک تک آهنگ از وان ریپابلیک است که در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های ، ایتالیا، استرالیا، آلمان، سوئد، سوئیس، نیوزلند، اتریش، در رتبه اول و در چارت های والونیا، فرانسه، ایرلند، نروژ، دانمارک، فنلاند، فلاندرز، بریتانیا، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه عذرخواهی

در دسامبر ۲۰۱۳ اعضای منتسب به این گروه با حمله به وزارت دفاع یمن در صنعا، حداقل ۵۶ تن را کشتند. در محوطه وزارتخانه بیمارستانی بود که شبه نظامیان به آنجا هجوم برده و اقدام به قتل‌عام پرسنل پزشکی، بیماران یا همراهان آنان نمودند. انتشار تصاویر این قتل‌عام موجی از خشم علیه این سازمان را برانگیخت، به‌طوری که فرماندهی سازمان القاعده در شبه‌جزیره عربستان با انتشار پیامی تصویری «عذرخواهی» کرد.
عذرخواهی کندم بعد از قتل عذر بدتر ز گناهش نگرید
یک سال و نیم بعد و در جریان انتشار اوبونتو ۱۴٫۰۴، این ویژگی به صورت پیش‌گزیده خاموش شد و تیم اوبونتو به خاطر روشن بودن بدون اجازهٔ این ویژگی از کاربران اوبونتو عذرخواهی کرد. با تغییر رابط کاربری پیش‌گزیدهٔ اوبونتو از یونیتی به پوستهٔ گنوم در اوبونتو ۱۸٫۰۴، این ویژگی به طور کامل از اوبونتو حذف شد.
این اتفاق باعث تعجب و حیرت همگان شد و حتی وزارت خارجه بریتانیا نیز بابت دستگیری این خبرنگاران انتقاد کرد. در این بیانیهٔ وزارت خارجه آمده‌است: «می‌دانیم که این خبرنگاران آزاد شده‌اند و فرماندار بابت دستگیری آنها عذرخواهی کرده‌است. همان‌طور قبلاً گفته‌ایم روزنامه‌نگاران سراسر دنیا باید آزاد باشند و بدون ترس از انتقام، مقام‌ها را پاسخگو کنند.»
عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به این اشتباه صدا و سیما اعتراض و با صدور بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی مسئولان رسانه ملی از مردم خوزستان شدند. سید ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز و حیدری آل‌کثیر نیز این برنامه را محکوم کردند.
فلک می‌رود در پی عذرخواهی جهان می‌رود بر سر مهربانی
سلیم پای غباری چو در میان آید نمی توان ز دل آن را به عذرخواهی شست
در پی چالشی از سوی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ که گفته بود اگر وارن بتواند از طریق آزمون دی ان ای‌تبار سرخپوستی خود را ثابت کند، او یک میلیون دلار به خیریه مورد علاقه وارن کمک خواهد کرد، او نتایج یک تست دی ان ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. نتایج نشان می‌داد که اکثریت قاطع تبار وارن اروپایی است و نتایج شدیداً از وجود یک نیای سرخپوست غیرمختلط در ۶ تا ۱۰ نسل قبل پشتیبانی می‌کرد. استفاده از تست دی ان ای برای تعیین تبار سرخپوستی مورد انتقاد ملت چروکی قرار گرفت و «نامناسب و اشتباه» خوانده شد. وارن بعدتر از رهبری ملت چروکی عذرخواهی کرد و سخنگوی ملت چروکی گفت «چروکی بودن ریشه در قرن‌ها فرهنگ و قانون و نه در آزمون دی ان ای دارد.»
دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، از متهمان بود و از این لحاظ که آزاررسانی‌های مرتبط با آن در محل کار رخ داده بودند، مورد توجه قرار گرفت. یکی از مدیران مرد شرکت، از سوی کارکنان پیشین و فعلی آن به سوءرفتار با زنان متهم شد. وقتی موضوع را با مدیر وقت منابع انسانی شرکت — که زن بود — در میان گذاشته بودند، آزاردیدگان نادیده گرفته و اخراج شدند. کاربران شبکه‌های اجتماعی مدیر زن را همدست مدیر مرد در آزاررسانی دانستند و او را با کامنت‌هایشان ذله کردند. مدیر عامل شرکت فوراً نسبت به ماجرا واکنش نشان داد، با پذیریش مسئولیت عذرخواهی کرد، و گفت که شرکت برای افزایش پاسخگویی روشی برای سوت‌زنی به صورت ناشناس تدارک دیده‌است.
به دل گفتم برو شست دو زلفش را پناهی کن گوا نه مردم دیده به راهش عذرخواهی کن
هم از آخر نمایی عذرخواهی دهی امیدش از الطاف شاهی
هرجور که آید از تو بر من، بحلی آزرده مکن به عذرخواهی لب خویش
در تو از من عذرخواهی هست سر با تو بی من او شفیعی مستمر
چه خواهی گفت با این بی‌زبانی‌ها اسیر آخر اگر پرسد ز فریاد خموشی عذرخواهی کو
گناهی من اگر کردم خدا را شد اکنون آب چشمم عذرخواهی
چون رحمتت فزاید بر عذرخواهی ای دوست عذر گناه خواهم با بی‌گناهی ای دوست