عدید

معنی کلمه عدید در لغت نامه دهخدا

عدید. [ع َ ] ( ع اِ ) شمار. اسم است از عد. ( قطرالمحیط ) ( اقرب الموارد ) ( از منتهی الارب ). و منه : هم عدیدالحصی و بنوفلان فی العدید الاکثر. || همتا. ندّ. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || حریف. ( از منتهی الارب ). الِقرن. ( از اقرب الموارد ). || همدست در شجاعت. ( منتهی الارب ). || آنکه از قومی باشد؛ فلان عدیدالقوم ، او از ایشان است. || حصة. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || بانگ کمان. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( قطرالمحیط ). || عدید الشی مثلهم فی العدد، یقال دنانیر فلان عدید دنانیرک. ( منتهی الارب ).
عدید. [ ع َ ] ( اِخ ) آبی است مر عمیره راکه بطنی از کلب اند. ( معجم البلدان ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه عدید در فرهنگ معین

(عَ ) [ ع . ] ۱ - (اِ. )شمار، شماره . ۲ - (ص . ) شمرده شده .

معنی کلمه عدید در فرهنگ عمید

۱. عدد، شمار، شماره.
۲. شمرده شده.
۳. حصه، بهره.
۴. همتا.

معنی کلمه عدید در فرهنگ فارسی

عدد، شمار، شماره، شمرده شده، ونیزبه معنی حصه وبهره وهمتا
۱ - ( اسم ) شمار شماره . ۲ - ( صفت ) شمرده شدن .
آبی است مر عمیره را که بطنی از کلب اند

معنی کلمه عدید در ویکی واژه

شمار، شماره.
شمرده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه عدید

این همه پول از کجا رسیده به این مرد؟ کو بسپارد، به بانک‌های عدیده
این العطایا و هی غیر عدیده کیف التنکر و هو بعض نوال
در حریم محوطه باستانی کول‌فرح تپه‌های باستانی پرچستان و چغاکره همچنین تالاب میانگران وجود دارد که کاوش و حفاظت از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و عدم حفاظت درست از آن‌ها منجر به مشکلات عدیده‌ای می‌گردد.
علی‌رغم اتمام ظرفیت آرادکوه و وجود مشکلات عدیده برای پذیرش زباله‌های بیشتر روزانه سی هزار تن زباله به این سایت منتقل می‌شود، ارتفاع برخی از کوه‌های زباله در این سایت به شصت متر می‌رسد. این مسئله موجب بروز مشکلات بسیاری برای محیط زیست شهر تهران شده‌است.
در بامداد ۵ آذر و برای بار چهارم در دو هفتهٔ گذشته، شماری از کشاورزان در اقدامی اعتراضی خط لولهٔ انتقال آب به یزد را با لودر تخریب کردند. این اقدام منجر به قطع شدن آب نقاطی در شهر یزد و بروز مشکلات عدیده برای شهروندان گردید. در شب جمعه ۶ آذر تعدادی از ساکنان روستای رحیم‌آباد بر سر وصل شدن دوباره آب این خط لوله با مأموران درگیر و زخمی شدند.
دوره زندگانی علی بن موسی الرضا همزمان با حکومت عباسیان بوده‌است که با مشکلات عدیده‌ای از جمله جنگ‌های داخلی و شورش‌های مختلف علیه حکومت مواجه بودند. دوران امامت وی با سه خلیفهٔ عباسی شامل هارون الرشید، امین و مأمون مقارن بود. او در عصر حکومت هارون و امین، غالباً به مباحثه با مذاهب دیگر در باب اعتقادات اسلامی و ترویج مذهب امامیه می‌پرداخت. در این دوران با تدارک سفر و مناظرات با بزرگان ادیان و مذاهب مختلف، سعی در کاهش گسترش مذاهب دیگر کرد. مبارزه با جریان واقفیه که پس از مرگ موسی کاظم و انکار امامت وی رخ‌داد، از جمله اهم اقدامات وی بشمار می‌آید. حکومت نیز در این دوران مواجهه‌ای با وی نداشت.
و چون در مکتوبت مطالب عدیده ذکر شده بود، لذا بر این عبد لازم شد که هر یک از مطالب تو را مرقوم نماید و بعد جواب مذکور دارد، که لعلّ در این ایّام، که ظلمت جمیع ارض را احاطه نموده، بعضی از قاصدین و طالبین به انوار شمس هدایت مهتدی شوند و از کوثر حیوان بی نصیب نمانند. و إنّه لَیهْدی مَن یشاء و إنّه علی کلّ شیءٍ قدیرٌ.
تصریح به واژه «پارسی» به عنوان یکی از گزینه‌ها برای نام‌گذاری پول ملی، الزاماً به مفهوم آن نیست که این واژه برای نام‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. بلکه دلیل تصریح به این واژه و سایر واژه‌ها، پیشنهادها و نقطه نظرات عدیده و مکتوبی است که طی ماه‌های گذشته به بانک مرکزی واصل شده‌است. قاعدتاً عدم ذکر واژه «پارسی»، در میان گزینه‌ها بانک مرکزی را در معرض این پرسش قرار می‌داد که چرا علی‌رغم پیشنهادها متعدد ارایه‌شده و انتظار منعکس شده در جامعه، از ذکر آن خودداری کرده‌است.
دید پیدا زخم های بی عدید زخم خورده در میانه ناپدید
و مخفی نماند که آنچه از آیات و اخبار مذکوره، و سایر آیات عدیده، و اخبار متواتره مستفاد می شود این است که امر به معروف و نهی از منکر بر هر فردی از افراد مکلفین واجب است و این مطلب، مورد اتفاق جمیع علمای شیعه و سنی است به این معنی که امر کردن به واجبات، و نهی کردن از افعال محرمه، وجوب دارد و اما امر به مستحبات، و نهی از امور مکروهه، واجب نیست، بلکه سنت است و وجوب امر به واجب و نهی از حرام چهار شرط دارد:
پس از او کلودیو آبادو سرپرست ارکستر شد و رپرتوار ارکستر را از هستهٔ کلاسیک و رومانتیک به موسیقی کلاسیک قرن بیستم گسترش داد. او در سال ۲۰۰۳ از سمت خود استعفا داد. در طول دوران پیش از اتحاد دو آلمان، ارکستر با مشکلات عدیدهٔ مالی مواجه شد که ناشی از کسری بودجه در شهر برلین بود. سالها پس از رفتن آبادو، در سال ۲۰۰۶، آکادمی ارکستر فیلارمونیک برلین، جایزهٔ آهنگسازی کلودیو آبادو را به افتخار او بنیاد نهاد.
افزایش جمعیت پیرانشهر، موجب افزایش تعداد وسایل نقلیه، حجم جابجایی‌ها و در نتیجه حجم ترافیک شده که این مسائل موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در شهر به ویژه محدوده مرکزی شده است.