عجمی
معنی کلمه عجمی در لغت نامه دهخدا

عجمی

معنی کلمه عجمی در لغت نامه دهخدا

عجمی. [ ع َ ج َ ] ( ص نسبی ) باشنده عجم هرچند که از عرب باشد. ( منتهی الارب ). منسوب به عجم. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). نسبت است به عجم و بلاد فارس. ( لباب ). || آنکه سخن پیدا گفتن نتواند. ( منتهی الارب ). من جنسه العجم و ان أفصح. ( اقرب الموارد ) :
راهروان عربی را تو ماه
تاجوران عجمی را تو شاه.نظامی.بردی دل من ای جان چون با تو کنم دعوی
خود را عجمی سازی انکار کنی حالی.عطار.پادشاهی با غلام عجمی در کشتی نشسته بود. ( گلستان ).
عجمی. [ ع َ ج َ ] ( اِخ ) ابومحمد حبیب بن عیسی العجمی. رجوع به حبیب عجمی شود.
عجمی. [ع َ ج َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش سراسکند شهرستان تبریز. دارای 497 تن سکنه. آب آن از رودخانه. محصول آن غلات و حبوبات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه عجمی در فرهنگ معین

(عَ جَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به عجم .

معنی کلمه عجمی در فرهنگ عمید

۱. کسی که عرب نباشد.
۲. [مجاز] نادان، غافل.

معنی کلمه عجمی در فرهنگ فارسی

دهی است از بخش سراسکندشهرستان تبریز ۱٠ کیلومتری شرقی سراسکند و ۱۲ کیلومتری خط آهن میانه مراغه کوهستانی و معتدل ۴۹۷ تن سکنه آب از رودخانه محصول غلات حبوبات شغل زراعت و گله داری .
منسوب به عجم، کسی که عرب نباشد، وکسی که دربیان سخن عاجزباشد
منسوب به عجم ۱ - غیر عرب ( مطلقا ) . ۲ - ایرانی ( خصوصا ) . ۳ - بیخبر غافل.
دهی است از بخش سراسکند شهرستان تبریز آب آن از رودخانه محصول آن غلات و حبوبات است

معنی کلمه عجمی در دانشنامه عمومی

عجمی (میانه). عجمی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان چای شهرستان میانه واقع شده است.
عجمی (یولاخ). عجمی ( به لاتین: Əcəmi ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان یولاخ واقع شده است. عجمی ۳۷۸ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه عجمی در فرهنگ معین

معنی کلمه عجمی در ویکی واژه

منسوب به عجم.

جملاتی از کاربرد کلمه عجمی

در ۱۴ آذر ۱۴۰۱، سه روز قبل از اعدام شکاری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از قوه قضائیه ایران به‌دلیل «اقدام قاطعانه» در رسیدگی به پرونده محکومان و اجرای حکم اعدام آنان قدردانی کرد. روز بعد، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که پنج نفر که بنا به گزارش‌ها در قتل روح‌الله عجمیان، یکی از اعضای بسیج دست داشته‌اند، به اعدام محکوم و ۱۱ متهم دیگر شامل سه متهم زیر ۱۸ سال به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند. او اعلام کرد که آن‌ها می‌توانند نسبت به حکم خود تجدید نظر کنند.
این اقدامات مشکلات زیادی برای زبان سایر کشورها ازجمله فارسی‌ زبانان به وجود آورد. افراد باسواد و روحانیان زرتشتی یا کشته شدند یا دست از فعالیت خود برداشتند. عرب‌ها، چهار حرف اصلی را در الفبای خود نداشتند و آن را حروف عجمی (بیگانه) می‌نامیدند. سرانجام یک خوشنویس به نام خواجه ابولمال، سه نویسه پ ژ و چ را به الفبای فارسی اضافه کرد و بعدها نویسه گ نیز پس از یک فراز و نشیب به شکل کنونی به الفبای فارسی اضافه شد.
بدو گفت ‌«اعجمی ترک‌ِ تو آنگاه که زنده بود ناافتاده در چاه
تا اندکی موافق ناید ز ناقدی بوبکر اعجمی ز چنان خرده داشت عار
ده فیلم اسرائیلی تاکنون نامزدهای نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار از زمان تأسیس اسرائیل بوده‌اند. فیلم عجمی در سال ۲۰۰۹ سومین نامزدی متوالی یک فیلم اسرائیلی بود.
وقت درد و مرگ آن سو می‌نمی چونک دردت رفت چونی اعجمی
و معنی الآیة أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً صغیرا فقیرا حین مات ابواک و لم یخلفا لک مالا و لا مأوی فجعل لک مأوی و ضمّک الی عمّک ابی طالب حتّی احسن تربیتک و کفاک المؤنة. الیتیم عند العرب الّذی مات ابوه و العجمی ماتت امّه. فاذا ماتا عنه جمیعا فهو لطیم هذا کلّه قبل الحلم. و فی الخبر: لا یتمّ بعد حلم.
ترک عجمیست عشق دانی ور ترک غریب نیست غارت
به درس دل عجمی دانشم چه چاره‌کنم که مدعا ز نفس تا بیان شود عربی‌ست
تأمل کرد و نبضش نیک بشناخت ولیکن خویشتن را اعجمی ساخت
دراج کند گرد گیازار تکاپوی از غالیه عجمی بزده بر سر هر موی
طراحی ساختمان به دست مهندسان معمار، آلبرت عجمیان و کاجونی گراسکیان، صورت گرفت و محاسبات فنی آن را مهندس موُسِس عابدیان عهده‌دار بود. عملیات اجرایی و نظارتی ساختمان را نیز باگو ساهاکیان بر عهده داشته‌است.
چو مرغ پای ببسته‌ست دور می‌نپرد به چرخ می‌نرسد وز دوار او عجمیست
ما هم از وی اعجمی سازیم خویش پاسخش آریم چون بیگانه پیش
سال‌ها پیش از آنکه شاه عباس بزرگ، ارمنیان را به داخل فلات ایران کوچ دهد، بازرگانان ارمنی از طریق شیراز و بندرعباس با هندوستان داد و ستد داشتند. «هایک عجمیان»، محقق نام آشنای ارمنی، شش دهه پیش در قبرستان ارمنیان شیراز در باباکوهی، سنگ مزارهایی از ارمنیان یافت که تاریخ ۱۵۵۰ میلادی داشتند. این امر نشان می‌دهد که حداقل پنجاه سال پیش از مهاجرت اجباری بزرگ ارمنیان بازرگانان ارمنی در شیراز مستقر بوده و کلیسا و خانه‌هایی داشتند.
العجمی (به عربی: حی العجمی) یک منطقهٔ مسکونی در مصر است که در استان اسکندریه واقع شده‌است. العجمی ۳۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
جلسه دادگاه کرمی و متهم‌های پرونده کشته شدن بسیجی روح‌الله عجمیان در درگیری‌های ۱۴۰۱ کرج، در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست موسی آصف‌الحسینی در حالی برگزار شد که او به عنوان متهم ردیف اول پرونده شناخته شده است.
این اقدامات مشکلات زیادی برای زبان سایر کشورها ازجمله پارسی‌زبانان به وجود آورد. عرب‌ها خط را به کشورهای دیگر تحمیل نمودند ولی چهار حرف اصلی را در الفبای خود نداشتند و آن را حروف عجمی می‌نامیدند. سرانجام یک خوشنویس ایرانی به نام خواجه ابولمال، سه نویسه پ ژ چ را به الفبای عربی اضافه کرد و پس از مدتی، نویسه گ نیز پس از یک فراز و نشیب ابتدا به شکل «ک یک‌نقطه(ڬ)، دونقطه(ࢴ) و سه‌نقطه(ڭ)» سپس (ک همزه‌دار)، و در نهایت به شکل کنونی (گ) به الفبای عربی اضافه شد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به عجمی اشاره کرد.