عبور و مرور

معنی کلمه عبور و مرور در لغت نامه دهخدا

عبور و مرور. [ ع ُ رُ م ُ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) آمد و شد: در برخی از معابر نویسند که عبور و مرور ممنوع است.

معنی کلمه عبور و مرور در فرهنگ معین

(عُ رُ مُ ) [ ع . ] (اِمر. ) رفت و آمد، آمد و شد.

معنی کلمه عبور و مرور در دانشنامه آزاد فارسی

عبور و مرور (رایانه)(Traffic)
(یا: ترافیک) باری که توسط یک اتصال یا کانال مخابراتی حمل می شود.

معنی کلمه عبور و مرور در ویکی واژه

رفت و آمد، آمد و شد.

جملاتی از کاربرد کلمه عبور و مرور

در زمانی که سد هنوز تخریب نشده بود از آن به عنوان پل جهت عبور و مرور نیز استفاده می‌شد. ابودُلَف تاریخ‌نگار سدهٔ چهارم هجری قمری جایگاه این سد را روبه‌روی مسجد علی بن موسی الرضا گزارش کرده‌است.
پلیس نیویورک در اقدامی تحصن کنندگان را به جرم مزاحمت در حرکت عبور و مرور و مقاومت در برابر پلیس دستگیر کرده‌است.
در شهر فیلادلفیا هم که از ساعت ۶ بعد از ظهر اعلام منع عبور و مرور شده بود، پلیس علاوه بر تظاهرکنندگان با افرادی که مشغول غارت فروشگاه‌ها و تخریب ساختمان‌ها بودند، درگیر شده‌است.
نیروهای امنیتی با تعقیب، تهدید و مسدود کردن راه‌های ارتباطی فعالین مدنی و دانشجویی را در شب قبل از برگزاری مراسم ۱۶ آذر تحت فشار قرار دادند. به گزارش واحد اندیشه و بیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، نیروهای امنیتی بسیاری از فعالین دانشجویی و مدنی را با حضور در مقابل درب منازل آنان از شب قبل از ۱۶ آذر تحت نظر داشتند. این مأموران با نشستن در ماشین‌ها مقابل منازل دانشجویان و فعالان عبور و مرور آن‌ها را تحت نظر گرفته و باعث نگرانی خانواده‌های آنان شدند.
تا روز ششم اعتراضات، ۴۰۰۰ نفر در کل ایالت متحده بازداشت شدند. تا یکشنبه ۷ژوئن، بیش از ۱۱٫۰۰۰نفر در کل ایالت متحده بازداشت شدند که حداقل ۲۷۰۰ نفرشان در لس‌آنجلس و ۱۵۰۰ نفرشان در نیویورک بازداشت شده‌اند. بیشتر این بازداشت‌شدگان، به خاطر نادیده گرفتن قانون منع رفت‌آمد (که از غروب تا صبح عبور و مرور در سطح شهر را ممنوع می‌کند) بازداشت شده‌اند. بقیهٔ بازداشت شدگان به خاطر تخریب اموال عمومی، رفتار خشونت‌آمیز و غارت بازداشت شدند.
اقامت مهاجران افغانستانی در شانزده استان ایران ممنوع است و به جز سه استان قم، البرز، تهران (به جز منطقهٔ خُجیر در منطقهٔ ۱۳) در مابقی استان‌ها در بعضی شهرستان‌ها فقط حق اقامت دارند. فاطمه اشرفی دلیل محدودیت عبور و مرور پناهندگان افغانستانی در ایران را اجازهٔ دولت ایران طبق کنوانسیون ۱۹۵۱ حقوق پناهندگان برای ایجاد محدودیت جا به جایی و ایاب و ذهاب مهاجران خارجی در کشور خود را براساس منافع ملی و مسائل امنیتی عنوان کرده است.
تشییع جنازهٔ چخوف یک هفته پس از مرگ او در مسکو برگزار شد. ماکسیم گورکی که در این مراسم حضور داشت بعدها به دقت جریان برگزاری مراسم را توصیف کرد. جمعیت زیادی در مراسم خاکسپاری حضور داشتند و تعداد مشایعت‌کنندگان به حدی بود که عبور و مرور در خیابان‌های مسکو مختل شد. علاوه بر نویسندگان و روشنفکران زیادی که در مراسم حضور داشتند حضور مردم عادی نیز چشم‌گیر بود. سرانجام در گورستان نووودویچی در شهر مسکو به خاک سپرده شد.
برای کاستن از ترافیک و آلودگی هوای پکن در جریان مسابقات المپیک، سه خطّ متروی جدید به قطار شهری پکن افزوده شد. تاریخ گشایش این سه خط مترو یک روز پیش از آغاز طرح ممنوعیت رفت‌وآمد اتومبیلها در شهر پکن برقرار شد که با اجرای آن از هشتم تا بیست و چهارم اوت، بیش از یک میلیون ماشین و وسیله نقلیه دیگر اجازه عبور و مرور در خیابان‌های پکن نخواهند داشت.
دیودهای نورافشان مصارف متفاوتی در نورپردازی شهری، علائم عبور و مرور و چراغ‌های امروزی خودرو دارند. همچنین اندازهٔ بسیار کوچک آن‌ها باعث شده‌است تا در نمایشگرهای گرافیکی نسل جدید بکار روند. سرعت بسیار بالای آن‌ها در خاموش و روشن شدن کاربردهای ویژه‌ای در فناوری مخابرات برای آن‌ها به ارمغان آورده‌است.
سیاه‌پوستانی که در جنگ استقلال جنگیده و آزاد شده بودند، پس از جنگ با تبعیض‌های شغلی و اسکانی مواجه شدند، در چندین ایالت حق رأی از آن‌ها سلب شد، و برای عبور و مرور بین ایالت‌ها نیاز به مجوز داشتند.