عاید

معنی کلمه عاید در لغت نامه دهخدا

عاید. [ ی ِ ] ( ع ص ) رجوع به عائد شود.

معنی کلمه عاید در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . عائد ] (اِفا. ) عیادت کننده .
(یِ ) [ ع . عائد ] (اِفا. ) ۱ - عیادت کننده . ۲ - بازگردانده ، آن چه که به کسی بازگردد از پول یا چیز دیگر.

معنی کلمه عاید در فرهنگ عمید

بازگشت کننده، بازگردنده، آنچه به کسی بازمی گردد.
* عاید شدن: (مصدر لازم ) به دست آمدن.
* عاید کردن: (مصدر متعدی ) ١. حاصل کردن، به دست دادن، رساندن.
٢. درآمد داشتن، سود بردن. ٣. فایده دادن.

معنی کلمه عاید در فرهنگ فارسی

عاید، عیادت کننده، زیارت کننده بیمار، بازگشت کننده، بازگردنده، آنچه که بکسی بازگرددازپول یاچیزدیگر، در آمد، سود
( اسم ) زیارت کننده بیمار عیادت کننده .

جملاتی از کاربرد کلمه عاید

در این سفر احمد دانش صاحب باوری اهل دربار پادشاه روسیه شد. امیر مظفر این موفقیت دانش را در نظر گرفت و به وی عنوان 'فخر علمی دربار را داد و یکی از منصب‌های درباری را پیشنهاد کرد؛ ولی دانش از منصب پیشنهاد شده دست کشید و ضرور شمارید که اندیشه‌هایش را عاید طرز دولت‌داری به قلم دهد.
این دو ماده حق کار و حق کار در محیط امن و سالم را با شرایط مناسب کاری دربردارند. ماده ۱۶ تکمیل کننده بوده و در راستای حق انتخاب و حفظ امرار معاش و وسیله‌های تولید، بالای حق عاید مناسب تمرکز دارد.
احمدشاه خیری رئیس زراعت ولایت ارزگان می‌گوید: ساحه کشت زیره ولایت ارزگان حدود ۵۴۷ هکتار می‌باشد که ۴۹۹ هکتار آن را زیره سیاه و ۴۸ هکتار آن زیره سفید کشت می‌شود. تولید سالانه زیره ۶۱۰ تن است که از آن جمله ۵۷۳ تن زیره سیاه و ۸۰ تن آن زیره سفید است هر کیلو زیره در بازارهای داخلی به ۳۰۰ افغانی و هر تن آن ۳۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد که سالانه ۱۸ میلیون افغانی عاید کشاورزان می‌شود.
در مورد نحوهٔ قرار گرفتن دست و پاها، بهتر است که آن را به‌عهدهٔ زن گذاشته تا به هر صورتی که راحت‌تر است، آن‌گونه انتخاب کند. در این حالت از آنجایی که اکثر نقاط بدن مرد و زن با یکدیگر در تماس خواهند بود، لذت بیشتری عاید طرفین می‌شود. این حالت از آنجا که زن متحمل فشار زیادی نمی‌شود و آزادی عمل مناسبتری دارا خواهد بود، در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. همچنین این روش یکی از روش‌های مناسب برای دوران بارداری است.
از حلال و از حرام مال مال اندوز را عاید و واصل حسابی یا عقابی بیش نیست
گر ندارد این سؤالت فایده چه شنویم این را عبث بی عایده
به گفتهٔ او، این در قالب طرح سهام عدالت عملی شده، و به زودی سود این سهام نیز، عاید ۲ دهک پایین جامعه، بازنشستگان و دیگر کسانی که مستحق دریافت این سهام بوده‌اند، می‌شود.
دیگر آنکه پیوسته مخالف آرزوی خود باشند و هر چه پیش آید از راحت و مراد به دیگری ایثار کنند. و چون ایثار کنند دیگر بدان رجوع نکنند کهرسول فرموده است: «العاید فی هبته کالکلب یعود فی قیئه.»
به گفتهٔ خود برادعی، وی از نظر عقیدتی شیعه است. او دفاع‌های زیادی از شیعیان در مصر داشته‌است. همسرش آیدا (عایده) کشاف نیز ایرانی و شیعه است -گرچه در درستی این انتساب تردید هست.
از آنجایی که بازرگانی دریایی بین هند و خاورمیانه از هرمز می گذشت،  درآمد های هنگفتی برای پرتغالی ها از طریق مالیات بازرگانی عاید می شد . با تأمین امنیت هرمز، آلبوکرکی بازرگانی اسب جنگی را از ایران و عربستان به هند تحت کنترل در آورد . از میان تمام دارایی های پرتغالی ها در مشرق زمین، هرمز منبع درآمدی حیاتی برای مستعمرات پرتغالی در هند بود.
حاصل ترا ز گردش گردون همه مراد عاید تر از بخشش یزدان همه مرام
مولر این بار بر آن شد تا به پایگاه زغال‌سنگ بریتانیا در جزایر کوکوس یورش ببرد. امدن همچنین با انهدام ایستگاه ارتباط بیسیم در این جزایر، می‌توانست کشتی‌های بریتانیایی را از تعقیب خود وابدارد. در راه با حضور دو روزه در تنگه سوندا چیزی عایدش نشد. نهایتاً ساعت شش صبح نهم نوامبر از جانب شمال شرقی خود را به جزایر کوکوس رساند. به جهت آن که هیچ کشتی جنگی در منطقه مشاهده نشد، مولر ۴۶ نفر از خدمه از جمله سه افسر را به رهبری هلموت فون موکه، افسر نخست ناو در خشکی پیاده نمود. این افراد چهار مسلسل با ۲۰۰۰ فشنگ، ۲۹ تفنگ گ۹۸ و ۲۴ تپانچه همراه خود داشتند.
چو آفتاب فروزان ز شرق کرد طلوع شود چه عاید خفاش غیر منفعلی؟
وقف‌نامه موجود حاکی برآن است که واقف موقوفاتی را در محرم الحرام سنه ۹۹۹ (ه‍. ق) وقف نموده که عایدات آن صرف امامزاده شود، این موقوفات شامل موارد زیر است:
سر وحدت به بطونش راجع نقش کثرت به ظهورش عاید
عاید از رأیش رسوم افتخار حاصل از جودش وجود احتشام
اکسلان از لحاظ عایدی بزرگترین شرکت هلدینگ برق، بزرگترین شرکت برق رگوله شده و بزرگترین بهره‌بردار نیروگاه‌های هسته‌ای در آمریکا است. اکسلان از شرکت‌های برق رگوله شده در ایلینوی، پنسیلوانیا، مریلند، دلاور، نیوجرسی و واشینگتن دی سی بهره‌برداری می‌کند. اکسلان در ۴۷ ایالت آمریکا، واشینگتن دی‌سی و کانادا فعالیت دارد و ظرفیت تولید برق آن معادل ۳۵ هزار مگاوات است.
اول در این که آیا فقیر صابر راضی، که به اندک چیزی قانع باشد و نارضائی از فقر خود نداشته باشد بهتر است، یا غنی سخی، که مال خود را در راه خدا بدل نماید؟ بعضی اول را ترجیح داده اند و بعضی ثانی را و این سخن در صورتی است که آن غنی هم دل بستگی به مال نداشته باشد و وجود و عدم مال در نزد او مساوی باشد و علامت آن، این است که اگر آنچه دارد از دست او در رود مطلقا در دل او تفاوتی به هم نرسد و اصلا حزن بر او دست ندهد و آن فقیر هم به این نحو باشد که اگر ثروتی به او عاید شود با بی چیزی نزد او تفاوتی نکند اما با وجود علاقه و محبت غنی به مال، سخنی نیست که هرچه عطا و بذل در راه خدا کند، فقیر راضی و افضل است و اگر فقیر هم علاقه به دنیا داشته باشد هر کدام علاقه و محبت او کمتر او افضل و بالاتر است سخنی در غنی سخی و فقیر راضی است، که هیچ یک را دلبستگی نباشد و حق آن است که فقیر، به مراتب افضل و بالاتر است و هر قدر که غنی عطا و بذل کند مرتبه آن فقیر از برای او نیست.