عاند

معنی کلمه عاند در لغت نامه دهخدا

عاند. [ ن ِ ] ( ع ص ) شتر از راه برگردنده و میل کننده ج ، عُنّد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || سرکش و به باطل ستیهنده. ردکننده حق. || طعن عاند؛ نیزه ای که به چپ و راست زده شود. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || عرق عاند؛ خوی روان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
عاند. [ ن ِ ] ( اِخ ) ( وَجْرة ) روزی از روزهای عرب است. ( از معجم البلدان ).
عاند. [ ن َ ] ( اِخ ) وادیی است واقع در میان مکه و مدینه به مسافت یک میل ، پیش از سقیا که عایذ هم گویند. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه عاند در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - ستیز کننده . ۲ - کسی که از راه راست برگردد و منحرف شود. ج . عواند.

معنی کلمه عاند در فرهنگ عمید

۱. ستیزنده، ستیزه کار.
۲. منحرف، کسی که از راه راست برگشته و منحرف می شود.

معنی کلمه عاند در فرهنگ فارسی

ستیزنده، ستیزه کار، کجرو، کسی که ازراه راست برگرددومنحرف شود
( اسم ) ۱ - ستیزنده . ۲ - رد کننده حق به باطل ستیهنده : جمع عواند .
بن زنخ . بن گوش

معنی کلمه عاند در ویکی واژه

ستیز کننده.
کسی که از راه راست برگردد و منحرف شود.
عواند.

جملاتی از کاربرد کلمه عاند

معاند تو چو حیوان زبانش الکن باد متابع تو به وصفت همیشه گرم زبان
چه خلاف کردم آخر که تو برخلاف اول ز معاندت نمودی به مفارقت عذابم
کسی معاند خود را چنان نسازد پست کسی مخالف خود را چنین‌ نخواهد خوار
«وَ الَّذِینَ یَسْعَوْنَ فِی آیاتِنا» ای یعملون فی ابطال حجّتنا و کتابنا، مُعاجِزِینَ معاونین معاندین یحسبون انّهم یفوتوننا بانفسهم و یعجزوننا، أُولئِکَ فِی الْعَذابِ مُحْضَرُونَ.
قد معاند نظمت چنان خمیده شود که بایدش به زمین خامه را عصا کردن
. . . چرا یک مجله دولتی باید از شاملو آن شاعر معاند و بهرام بیضایی آن کارگردان حذف‌شده انقلاب و نظام تجلیل کند؟ . . .
روزِ معاندان را تاریک تر شبم شامِ موافقان را چون روز روشنم
غَرانیق در ادبیات اسلامی اشاره به ماجرایی دارد که بر اساس برخی منابع مانند تاریخ طبری، محمد پیامبر اسلام در دوران زندگی در مکه در حال خواندن سورهٔ نجم بود که شیطان دو آیهٔ کوتاه در دهان وی قرار داد و سپس توسط جبرئیل از وحی نبودن این آیات و شیطانی‌بودن آن آگاه شد. اکثر مستشرقین صحت تاریخی داستان غَرانیق را با این استدلال پذیرفته‌اند که امکان اینکه مسلمانان خودشان چنین داستانی ابداع کنند، یا اینکه آن را از معاندان اسلام بپذیرند کم است. بیشتر مسلمانان دوران معاصر تا پیش از انتشار رمان جنجالی آیات شیطانی[پانویس ۱] در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی توسط سلمان رشدی در این مورد، از این ماجرا اطلاعی نداشتند.
استاندار چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۶ اعلام کرد در جریان اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ این استان امن بوده است. باشگاه خبرنگاران جوان کمی پیش از اظهارات استاندار چهارمحال و بختیاری در این رابطه نوشته بود که تجمعات اعتراضی در چهارمحال و بختیاری «با دخالت نیرو‌های انتظامی و امنیتی» و پس از حدود دو ساعت خاتمه یافته است. در بخشی از این گزارش آمده است «ناآرامی‌ها در چهارمحال و بختیاری علیرغم تبلیغات گسترده شبکه‌های معاند مجازی و اینترنتی با کمترین خسارت همراه بود» و «مردم کمترین میزان همراهی را با آشوبگران را داشتند.»
همچنین در این روز، رئیس دادگستری شوش، جعفری چگینی نیز این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد بخشی در سلامت کامل است. او خبر شکنجه بخشی را خبری «کذب» خواند که توسط به گفته او «رسانه‌های معاند» منتشر شده‌اند. او ضمن تکذیب این خبر، رسانه بی‌بی‌سی فارسی (که این خبر را منتشر کرده بود) را «بنگاه دروغ‌پراکنی» خوانده و تجمعی که بخشی در آن دستگیر شده بود را نیز «غیرقانونی» نامید.
و اگر اینها را بر خود مستولی بیند داند که این صفات بر وی غالب است و اگر اینها را مسخر بیند داند که ازین صفات عبور میکند و اگر اینها را بیند که میکشد و قهر میکند داند که ازین صفات میگذرد و خلاص مییابد و اگر بیند که با اینها با منازعت است داند که در معانده و مکایده است غافل نشود و ایمن نباشد.
چون زمانه بی منازع ، چون خرد بی عاندت چون حقیقت بی خیانت ، چون سلامت بی عوار
ابوالمظفر منصور ناصرالدین شاه که داده نام خوشش بر معاندین ظفرم
معاندش چو فراویز رانده اند از آن چو یقه باز پس افتاده بهر جمع امور