عادلانه

معنی کلمه عادلانه در فرهنگ معین

(دِ نِ ) [ ع - فا. ] (ق . ) از روی عدل و انصاف .

معنی کلمه عادلانه در فرهنگ عمید

از روی عدالت و دادگری، مانند عادلان.

معنی کلمه عادلانه در ویکی واژه

از روی عدل و انصاف.

جملاتی از کاربرد کلمه عادلانه

این گروه از اصطلاح جوخه به عنوان ارجاعی برای ابراز همبستگی بین خود و طرفداران‌شان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، حزب دموکرات عدالت با انتشار توییتی به نقل از پرسلی در این مورد نوشته است: «ما بیش از چهار نفر هستیم... گروه ما شامل هر شخصی است که متعهد به ایجاد جهانی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر است.»
او قبلاً به عنوان رئیس شورای مالزی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، و رئیس پیشین یک هیئت سازمان غیردولتی که از انتخابات آزاد و عادلانه حمایت می‌کند، بوده‌است.
پنج فارغ التحصیل دانشگاه تصمیم می‌گیرند که بهترین راه برای بازگشت به اقتصاد ناعادلانه و زندگی‌ای که همیشه می‌خواسته‌اند، دزدی از ثروتمندترین‌های شیکاگو است و…
قانون عادلانه‌تر از این کنیم وضع آنگاه بر تمام قوانین قلم زنیم
اعتراضات ۲۰۱۳–۲۰۱۱ روسیه، سلسله تظاهرات گسترده در کشور روسیه است که از ۵ دسامبر ۲۰۱۱ در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری روسیه شروع شد و تا سال ۲۰۱۳ طول کشید. در این اعتراضات، معترضان خواستار برگزاری انتخابات عادلانه در روسیه بودند..
منافع و سختی‌ها در جامعه باید به‌طور منصفانه توزیع گردد چرا که منابع در جامعه محدود است و باید عادلانه بین افراد توزیع گردد و هیچ فرد یا گروهی نباید سهم غیرعادلانه‌ای از منابع محدود را دریافت کند.
پس از استقلال، هند برای دستیابی مؤثرتر و عادلانه‌تر به منابع ملی و توسعه همه‌جانبه اقتصادی، به برنامه‌ریزی اقتصادیمرکزی روی آورد. روند تنظیم و جهت‌دهی برنامه‌های پنج ساله توسط کمیته‌ای به ریاست نخست‌وزیر هند انجام می‌گیرد. فهرست معاونان رؤسای کمیته برنامه‌ریزی هند
کجا شد آن کرم وجود و رادی و مردی کجا شد آن خرد و داد عادلانه تو
ابراهیمی معتقد است نوع پوشش دوندگان زن ایران موجب ایجاد رقابت ناعادلانه برای آنها در مسابقات بین‌المللی است.
با وجود تغییرات بزرگ جمعیتی در ایالت بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۶۱ مجلس قانون‌گذاری که تحت تسلط زمینداران کشاورز بود، از ارزیابی دوباره برای تقسیم کرسی‌های مجلس بر اساس جمعیت خودداری می‌کرد. آن‌ها بر سیاست دیرینهٔ خود در نگهداشتن قدرت سیاسی و اقتصادی در مناطق کشاورزی ادامه دادند. علاوه بر این مجلس ایالتی برای اطمینان از شرکت مردم خارج از برمینگهم در انتخابات کرسی‌های بین حوزه‌های گزینشی برمینگهم را به‌طور ناعادلانه تقسیم کرد.