عاجز. [ ج ِ ] ( ع ص ) سست و ناتوان. ج ،عواجز و عجزة. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). درمانده. ج ، عاجزون. ( مهذب الاسماء ) : روستائی زمین چو کردشیار گشت عاجز که بود بس ناهار.دقیقی.و قویترین سببی در کارهای دنیا مشارکت مشتی دون عاجز است. ( کلیله و دمنه ). مردم دو گروه اند: حازم و عاجز. ( کلیله و دمنه ). عاجز باشدکه دست قوت یابد برخیزد و دست عاجزان برتابد.سعدی ( گلستان ).|| کوتاه. ( مهذب الاسماء ) ( اقرب الموارد ).
۱. سست، ناتوان. ۲. [مجاز] خسته، درمانده. ۳. ویژگی کسی که عضوی از اعضای بدنش ناقص و معیوب باشد. * عاجز آمدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] = * عاجز شدن: رشته تا یکتاست آن را زور زالی بگسلد / چون دوتا شد عاجز آید از گسستن زال زر (سنائی: ۱۶۴ ). * عاجز شدن (گشتن، گردیدن ): (مصدر لازم ) ۱. ناتوان شدن، درماندن. ۲. [مجاز] خسته شدن، به ستوه آمدن. * عاجز کردن: (مصدر متعدی ) ۱. ناتوان ساختن. ۲. [مجاز] خسته کردن، به ستوه آوردن. * عاجز ماندن: (مصدر لازم ) = * عاجز شدن
معنی کلمه عاجز در فرهنگ فارسی
سست وناتوان، خسته، درمانده ۱ - آن که دارای عجز است ناتوان کم زور ضعیف . ۲ - درمانده خسته فرومانده . ۳ - بی کفایت نالایق . ۴ - کسی که عضوی از او ناقص یا از کار مانده باشد معیوب ناقص . ۵ - کور نابینا جمع عجز عواجز .
معنی کلمه عاجز در ویکی واژه
ناتوان، ضعیف. فل عجزه.
جملاتی از کاربرد کلمه عاجز
غنچه در دست نسیم صبح عاجز می شود برنیاید با نگاه خیره،شرم پرده پوش
از جنبههای مثبت عنصر مادینه میتواند به این اشاره کرد که مرد را یاری میدهد تا همسر مناسب خود را بیابد. همچنین در زمانی که ذهن منطقی مرد از تشخیص کنشهای پنهان ناخودآگاه عاجز میشود به یاری او میآید تا آنها را آشکار کند. نقش حیاتیتر دیگر عنصر مادینه (آنیما) این است که به ذهن اجازه میدهد تا خود را با ارزشهای واقعی درونی همساز کرده و راه به ژرفترین بخشهای وجود برد. عنصر مادینه، نقش میانجی را میان «من» و دنیای درونی فرد (یعنی «خود») برعهده دارد.
علوم مربوط به امام جعفر صادق چنان پیشرفته و حیرت انگیز است که حتی در مواردی ، علوم امروزی نیز در درک آن عاجز است و این از معجزات ائمه شیعه است که چنین درک عظیمی از علوم داشته اند ولی اکثر ما از آن غافلیم ولی کسانی که حتی خدا را هم قبول ندارند در فهم آن از شیعیان جلو میزنند.
عاجزی در دین و زهدِ خویشتن خیز و زین دینِ تهی بیزار شو
از تاختنش به گاه جولان مه عاجز و چرخ شرمسار است
اعجاز قرآن از مباحث مهم علوم قرآنی، کلام اسلامی و ادبیات عرب و از مبانی دین اسلام است که در آن ادعا میشود قرآن معجزهای است که از خدا به محمد از طریق وحی رسیدهاست و دلایلی برای آن ذکر میشود. اعجاز از ریشه عجز و به معنی عاجز ساختن است، قرآن مخالفان را دعوت به آوردن ده و حتی یک سوره مشابه سورههای قرآن میکند (تحدی) و تأکید میکند که هرگز کسی نخواهد توانست این کار را انجام دهد.
در اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا در تهران، این گونه آمدهاست: «تاکتیکهایی که شورشیان به کار میبردند، نشانگر آمادگی کامل آنان بود. شورشیان اهداف مشخصی در سر داشتند.» بنا به نوشته مرکز اسناد انقلاب اسلامی «این اعتراضات که با برنامهریزی دقیق قبلی دانشجویان دانشگاه و روحانیون به رهبری آیت الله قاضی بود، چنان گستردگی و عمقی داشت که مأموران ساواک هر چند پیشتر وضعیت شهر را غیرعادی ارزیابی کرده بودند؛ اما از پیشبینی قیامی به این عظمت به دلیل همان برنامهریزی دقیق آن عاجز ماندند.»
همه گردند در طلب عاجز ندهد کس نشان ز من هرگز
در علم آشنایی آن چشم عاجزند آنان که وحش را به فسون رام کرده اند
عاجزم در دست دل، کاین شعله عالمفروز سوحت تا نقش قدم، هرجا که مامن کردمش
عاجز از سامان خرج دست ابر آسای اوست بحر از گرداب اگر بر خویش می پیچد رواست
گر ترا دست به جور همه عالم برسد همه در کار من عاجز درویش کنی
تدریجاً با پیدایش ضعف در دستگاه خلافت و کاهش قدرت خلفا، حاکمان استکفا حتی از ارسال خراج و حمایتهای مالی نیز خودداری کردند و در سرزمینهای خویش اعلام استقلال نمودند در حالی که خلیفه به علت ضعف فراوانی که حاصل نفوذ غلامان و افزایش فساد و هرج و مرج در دستگاه خلافت بود و به همین سبب با کاهش چشمگیری در قدرت خود مواجه گشته بود، از عزل یا تعقیب مدعیان استقلال نیز عاجز بود. بعدها در سایهٔ همین ناتوانی، حکومتهای نیمهمستقل در سرزمینهای اسلامی پدید آمدند و مدتها به حکومت پرداختند.
عاجزی است وعاجز دلالت نتوان کرد جز بر عاجزی که مثل او بود.
حافظ طبیبان مدعی را عاجز خوانده و از او دوا خواسته.
راست بر گوی که در تو شدهام عاجز به کدامین ره بیرون شدهای زین دز
چهل دختران حفرهای سنگی است در زیر آبشار هولوکی به شکل غاری کوچک، در آن چشمه دائمی کوچکی هست و درختی در آن روییدهاست. بر پایه داستان محلی چهل دختر معصوم از ترس جان خود به این مکان پناه آوردند و در آن از صاحب لولاک دعای عاجزانه کردند که جانشان را از خطر محفوظ دارد، بدان وسیله کوه آنها را دربر گرفت و از آن پس آن مکان بسیار محترم و مقدس شمرده میشود.
بر امید آب و دانه تا به کی داری اسیر یا بکش این عاجزان را یا برون آر از قفس
حالتی بسیار شبیه به این در مورد این بعدهای اضافه در نظریه ریسمان رخ میدهد. به این معنی که ما به خاطر اندازهٔ بزرگ خود از درک این ابعاد اضافی عاجز هستیم اما این ابعاد برای بعضی از ذرهها با انرژی زیاد قابل دسترسی است.