ظهری

معنی کلمه ظهری در لغت نامه دهخدا

ظهری. [ ظِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ظهر که بطنی است از حِمْیَر. ( سمعانی ).
ظهری. [ ظِ ری ی ] ( ع ص ) پس پشت انداخته. فراموش کرده. قوله تعالی : ورأکم ظهریاً ( قرآن 92/11 )؛ أی بظهر و هو ان تنساه و تغفل عنه. ( مهذب الاسماء ). || شتر آماده جهت حاجت. ج ، ظهاری .

معنی کلمه ظهری در فرهنگ فارسی

( صفت ) هنگام ظهر میانه روز .
پس پشت انداخته . فراموش کرده

جملاتی از کاربرد کلمه ظهری

آن نیست را که خالق هست آفرید و نیست چون بنگرم به چشم دقایق تو مظهری
از واقعیت تا مظاهر واقعیت، از شیء تا آثار شیء، فاصله‌ای است، فاصله‌هایی است؛ فاصله‌هایی از واقعیت تا ماوراء آن. از هزار نقطه یک چیز هزار شعاع برمی‌خیزد، هر شعاع به مظهری در ماوراء آن چیز می‌رسد، و واقعیت با مظاهر هزارگانه‌اش با هزار بعد وصل می‌شود. شاعر حجم‌گرا، این فاصله را با یک جست طی می‌کند تند و فوری؛ و بدین‌گونه، از واقعیت، به سود مظهر آن می‌گریزد. هر مظهری را که انتخاب کند، از بُعدی که بین واقعیت و آن مظهر منتخب است با یک جست می‌پرد، و از هر بُعد که می‌پرد، از عرض، از طول و از عمق می‌پرد. پس، از حجم می‌پرد، پس حجم‌گرا است؛ و چون پریدن می‌خواهد، به جستجوی حجم است.
ما به تو مستظهریم از همه عالم نزد تو مقبول به که از همه مردود
گر تو ز ما فارغی وز همه کس بی نیاز ما به تو مستظهریم وز همه عالم فقیر
۷- آقای تدین نکته سومی را هم یادآور شد و آن اینکه چون کلمه «مدرسه» در نزد مخالفان به مفهوم «اشکولا» تفسیر می گشت و معنی و مظهری از مسیحیت تعبیر می گردید از این رو بجای مدرسه تابلوی آن را بصورت «دبستان تدین» تهیه کردیم و شاید در تاریخ فرهنگ ایران یا لااقل در آذربایجان اولین باری بود که نام دبستان بجای مدرسه عنوان شد....
در کتاب التفسیر المظهری نیز ماجرای یوم الانذار به صورت مفصل نقل شده است. نویسنده آورده است که پس از بیان دعوت از سوی محمد، مهمانان از پاسخ دادن به او خودداری کردند اما علی گفت: «من ای رسول خدا؛ من وزیر تو خواهم بود.» سپس محمد گفت: «همانا این علی برادر من و جانشین من و خلیفه‌ی من در بین شماست. پس به سخنانش گوش دهید و از او اطاعت کنید.»
وحدت و کثرت به همدیگر ببین مظهری در مظهر اشیا نگر
گه ز هر عنصر نماید مظهری ظاهر از مظهر ظهور دیگری
مظهر و مظهر به همدیگر نگر مظهری ظاهر درین مظهر نگر
جیمز موریس در مورد تعلیمات شفاهی نورعلی الهی می‌گوید: «استاد الهی با تعلیمات شفاهی خود و پاسخ به سه سؤال بنیادین متافیزیکی و اخلاقی دربارهٔ اصل و فطرت انسان، حقوق و وظایف و مقصد نهایی‌اش، دانشگاه معنوی را برای هرانسانی فارغ از فرهنگ و عقیده خاص، بنیان نهاد. تعلیمات استاد الهی، روش عملی منسجمی را در اختیار انسان می‌نهد که امکان پیشرفت معنوی او را در مراحل مختلف فراهم می‌کند. از نکات اساسی آموزه‌های او می‌توان به توضیح مفهوم نقش مظهریت الهی اشاره کرد.»
نه آدمی نه فرشته نه حوری و نه پری چه مظهری تو که هر جا دلی بود ببری
آن مظهری که سر عیان زو عیان نمود جستم بهر دو کون و ندیدم ورای دل
هر ساله در زادگاه ماموستا در نودشه یادواره‌ای به یاد او برگزار می‌شود. همچنین یحیی مظهری کتاب «دانشمند عالی مقام، ملا احمد نودشی» را در توصیف آثار و زندگانی احمد نودشی به چاپ رسانده است.
بندهٔ سید به استظهار ماست تا نگوئی بر شما مستظهریم
بدانسان مظهری شد جان پاکت جان جانان را به چشم اهل بیتش این زمان خود جان جانانی