ظرفیت عملی

معنی کلمه ظرفیت عملی در فرهنگستان زبان و ادب

{practical capacity} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] حداکثر تعداد خودروی که در مدت یک ساعت از نقطه ای عبور کند و در جریان تردد تأخیر و ناامنی ایجاد ننماید

معنی کلمه ظرفیت عملی در ویکی واژه

حداکثر تعداد خودروی که در مدت یک ساعت از نقطه‏ای عبور کند و در جریان تردد تأخیر و ناامنی ایجاد ننماید.

جملاتی از کاربرد کلمه ظرفیت عملی

بنابر پژوهش مؤسسه توسعهٔ فرامرزی، سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی برای انجام فعالیت در عراق دچار چالش هستند. آن‌ها کمک‌های خود را اغلب به صورت پراکنده، مخفیانه و تحت شرایط ناامن انجام می‌دهند. تأمین مالی به صورت هماهنگ‌شده انجام نمی‌شود و ظرفیت عملیاتی پایین و اطلاعات ناقص آن‌ها را می‌آزارد. این سازمان‌ها مورد تهاجم گروه‌های پیکارجو قرار می‌گیرند و تا سال ۲۰۱۳، ۹۴ نفر از مددکاران آن‌ها کشته، ۲۴۸ نفر زخمی، ۲۴ نفر دستگیر یا بازداشت و ۸۹ نفر گروگان یا مفقود شده‌اند.
اگرچه هنوز ابهاماتی دربارهٔ آینده داعش تحت رهبری القریشی وجود داشت اما ناظران معتقد بودند که القریشی، رهبر سازمانی فرسوده خواهد شد که به گروه‌های کوچک پراکنده، کاهش یافته‌است و حاکم یک خلافت زیر خاکستر است. برخی از تحلیلگران بر این باور بودند که مرگ بغدادی به احتمال زیاد باعث فروپاشی داعش خواهد شد و هر کس را که داعش به عنوان رهبر جدید خود معرفی کند رهبر جدید وظیفه دارد این گروه را به عنوان یک نیروی جنگی دور هم جمع کند. با این حال، تحلیلگران دیگر نیز این باور را داشتند که مرگ بغدادی «از نظر ظرفیت عملیاتی» بر داعش تأثیر نخواهد گذاشت و احتمالاً منجر به سقوط این گروه نشده، یا واقعاً حتی در حال نزول نیز نباشد.