طیت
معنی کلمه طیت در فرهنگ عمید
۲. حاجت.
معنی کلمه طیت در فرهنگ فارسی
معنی کلمه طیت در ویکی واژه
حاجت، نیاز.
نیت، قصد.
جملاتی از کاربرد کلمه طیت
در آغاز سده بیستم همزمان با حرکت مردم در تهران برای تأسیس عدالتخانه و برقراری مشروطیت در دیگر شهرها نیز فعالیتهای زیادی از جانب طرفداران مشروطه انجام گرفت که با مخالفت طرفداران استبداد روبرو شد. این فعالیتها دامنه کشمکشها را گسترش داد و اوضاع کشور را به سویی کشاند که این دو گروه در مقابل یکدیگر شروع به دستهبندی نمودند. این دستهبندیها در کرمانشاه منتج به درگیری میان مستبدین و مشروطه خواهان گردید و باعث نا آرامی منطقه شد.
آمریکایی گرایی بر هویت سیاسی جمعی بر اساس اصولی که در قانون اساسی ایالات متحده توسط بنیانگذاران بیان شدهاست، تأکید میکند. چنین ایدئولوژیهایی عبارتند از جمهوریخواهی، رهایی، آزادی، فردگرایی، مشروطیت، حقوق بشر، و حاکمیت قانون.
عمرت دراز باد که دهر عطیه بخش از هر عطیتی که دهد، عمر، بهتر است
این کام دل عطیت تایید جاه اوست بیعون جاه او چه عطا کرد روزگار
تا به مشروطیت این رسم ونمط بود مجری، چه صحیح وچه غلط
۴- حائری، عبدالله، تشیع و مشروطیت در ایران، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۶۰
در عالم عطیت معطی چو او نبود وز مادر کفایت کافی چو او نزاد
این تصنیف از زبان دختران قوچان بر وزن تصنیف «ای خدا لیلی یار ما نیست» بیان میشود و آن را از نخستین «اشعار وطنی» در دورهٔ مشروطیت دانستهاند.
صاحب ولایتی که پذیرفت زر دین از سکه عطیت او نقش جاودان
و روی عن زید بن اسلم قال: قالت الملائکة ربّنا انّک اعطیت بنی آدم الدّنیا یأکلون فیها و یتنعمون و لم تعطنا ذلک فاعطناه فی الآخرة، فقال و عزّتی و جلالی لا اجعل ذریّة من خلقت بیدی، و فی روایة: لا اجعل صالح ذریّة من خلقته بیدیّ کمن قلت له کن فکان.
سید اشرفالدین حسینی گیلانی (۱۲۸۷ قزوین - ۱۳۵۲ ه.ق. تهران یا ۱۲۴۹-۱۳۱۳ ه.ش. یا ۱۸۷۰-۱۹۳۴ م) مشهور به نسیم شمال شاعر احمداسرا، نویسنده و مدیر روزنامه نسیم شمال از روزنامههای دوره مشروطیت ایران بود.
و روی انّ الملائکة قالت: یا ربّنا انّک اعطیت بنی آدم الدّنیا یأکلون منها و یتمتعون و لم تعطنا فاعطنا الآخرة فقال: و عزّتی لا اجعل صالح ذریّة من خلقت بیدی کمن قلت له کن فکان
شد جان عطا ز اوج گردون به فراز نادیده عطا عطیت عمر دراز
در دوران قاجار، تحولاتی در اوضاع ارمنیان ایران حادث شد و به دنبال خدمات آنان در دوران مشروطیت، آنان سرانجام حقوق یک شهروند ایرانی که سالها از آن محروم بودند را یافتند.
و در خبرست که شب معراج مصطفی را گفتند «یا احمد اخطب الانبیاء بلغتک هذه اللّتی فضّلتها علی اللّغات، و اقرأ علیهم امّ القرآن، و خواتیم البقرة الّتی اعطیتک و هما کنزان من کنوز عرشی لم یسبقک الیهما احد من النبیّین الّا آدم و ابراهیم.»
خطی پدرْت و دیگر مادرْت و تو سوم خطیت بید و دیگر سیب و سوم عنب