طیان

طیان

معنی کلمه طیان در لغت نامه دهخدا

طیان. ( اِ ) دیگی بزرگ. تیان : سکاره ؛ طیانهای حمامها، قدور الحمامات.
طیان. ( اِخ ) دهی از دهستان حشمت آباد بخش دورود شهرستان بروجرد در 42 هزارگزی جنوب خاوری دورود کنار راه مالرو کرجیان بقطعه رستم. کوهستانی و سردسیر با 108 تن سکنه. آب آن از قنات. محصول آنجا غلات و تریاک. شغل اهالی زراعت. راه آن مالرو است. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
طیان. ( اِخ ) دهی از دهستان کشور بخش پاپی شهرستان خرم آباد در 53 هزارگزی جنوب باختری سپیددشت و 24 هزارگزی باختر ایستگاه کشور. جلگه و گرمسیر مالاریائی با 60 تن سکنه. آب آن از چشمه ها. محصول آن غلات و لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری. راه آن مالرو است. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
طیان. [ طَی ْ یا] ( ع ص ) رجل ٌ طیان ٌ؛ مرد گرسنه. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). || گل گر. ( مهذب الاسماء ). بناء. گلیگر. راز. گلکار. کلال. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
طیان. [طَی ْ یا ] ( اِخ ) از اعلام است که جمعی از آنها چون بنا بوده اند خود را منسوب بدان ساخته اند. ( سمعانی ).
طیان. [ طَی ْ یا ] ( اِخ ) ابوالعباس احمدبن محمدبن یوسف بن اسحاق السخی ( ظ: الشیخی ) الطیان الشاعر بالعجمیة. وی اهل قریه شیخ بوده. بیشتر اشعار او در سحق و مطاینه ( ظ : مطایبه ) میباشد. دیوان وی در مرو شهرتی دارد. در آخر توبه کرد و دیگر دهان و زبان به گفتار شعر نیالود، و چون بصنعت بنائی آشنا بود بدان پیشه اشتغال ورزید و گویند مناره ای که بر در جامع مدینه و جامع قریه شیخ برپاست از بناهای اوست. از ابورجاء محمدبن حمدویه الشیخی الهورقانی روایت دارد و ابوعلی الحسین بن علی البردعی السمرقندی نیز از وی روایت کرده است. ( سمعانی ).
هدایت در مجمع الفصحاء آورده که : طیان حکیمی دانا و شاعری توانا و بلیغی تیززبان وفصیحی شیرین بیان بوده. از بم است که قلعه ای محکم است در حدود کرمان و ثغور سجستان. بهر صورت طیان را ژاژخا لقب کرده اند و ژاژ طیان مشهور است لکن معلوم نشدکه جهت آن چیست ، همانا اعداء این لقب بر او بسته اندو خاطرش خسته. صاحب دیوان بوده اما به دست نمی آید. و از اشعارش نوشته شد:
چو نیست روی سعادت گمان برم که مگر
قضا مزاج زحل داد سعد کبری را
چه گویم از غم گیتی که هرچه میگویم
بسوزد آتش اندوه لفظ و معنی را
من قصائده فی الشتائیة:
روزی که بر زمین و کُه از سردی هوا

معنی کلمه طیان در فرهنگ معین

(طَ یّ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - مرد گرسنه . ۲ - گلگر، گلکار، بناء.

معنی کلمه طیان در فرهنگ عمید

عسل.
کسی که کارش گل کاری یا گچ مالیدن به دیوار است، بنّا، گل کار.

معنی کلمه طیان در فرهنگ فارسی

معروف به ژاژخای از شاعران عهد سامانی است و در فرهنگهای ( از جمله لغت فرس ) اشعار بسیاری از او شاهد آمده .
بنائ، گلکار، کسی که کارش گلکاری یاگچ مالیدن به دیواراست
( صفت ) ۱ - مرد گرسنه . ۲ - گلگر گلکار بنائ .
یاسمن صحرائی را گویند و آن مانند لباب بر یکدیگر پیچیده و بر شاخهای آن خار میباشد مانند خار گل و آنرا بعربی عشبه النار خوانند .

معنی کلمه طیان در دانشنامه عمومی

طیان (خرم آباد). طیان یک روستا در ایران است که در دهستان کشور شهرستان خرم آباد واقع شده است. طیان ۲۷ نفر جمعیت دارد.
این روستا در بخش پاپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷ نفر ( ۵ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه طیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طیان (ابهام زدایی). طیان ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابواسحاق ابراهیم بن محمد طیان ثقفی اصفهانی، از علماء و محدّثین شیعه اصفهان در قرن سوم هجری• ابواسحاق ابراهیم بن محمد قفال طیان اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن پنجم هجری
...

معنی کلمه طیان در ویکی واژه

مرد گرسنه.
گلگر، گلکار، بناء.

جملاتی از کاربرد کلمه طیان

در سال ۱۰۵۸ در بحرین، اختلاف بر سر خواندن خطبه به نام قائم بین اعضای قبیله عبدالقیس و دولت اسماعیلی قرمطی، شورشی به رهبری ابوالبهل العوام برانگیخت که به فروپاشی دولت قرمطی انجامید. حکومت قرمطیان سرانجام در سال ۱۰۶۷ در احساء فروپاشید.
نبطیان قومی از نژاد عرب بودند که در نبطیه زندگی می‌کردند، از حدود ۱۵۰ سال پیش از میلاد گونه‌ای از خط و زبان آرامی درمیان ایشان رایج بود، از این خط، خطی موسوم به خط سینایی نو به وجود آمد که از سده اول پیش از میلاد تا سده چهارم میلادی در شبه جزیره سینا رواج داشت.[تحقیق دست‌اول؟]
بر فلک آن طوطیان جمله شکر می‌خورند گر نپری بر فلک منگر بالا ترش
کمترین چاکران بر آستان او همی ‍ژاژ طیان برده وتشریف حسان یافتست
آیا چگونه می‌گذرد تلخی قفس بر طوطیان که بر شکرستان پریده‌اند
تاریخ سنگ‌نمای خارجی استفاده شده در مداین صالح به سده ۱ (پیش از میلاد) بازمی‌گردد. این سنگ‌نما دارای نزدیک ۵۰ سنگ‌نبشته و نقش‌های درونی است که متعلق به دوره پیش از نبطیان و قوم ثمود است. مداین صالح، در برگیرنده سامانه آبیاری تاریخی است که نشان‌دهنده تخصص نبطیان در زمینه سازه‌های آبی بوده‌است.
ز حیرت طوطیان آسمانی را خمش دارد زبس نور و صفا، آیینه‌رویی که من دانم
کلاهک مرگ بومی کشورهای اروپا است و تقریباً در تمام مناطق جنگلی رشد می‌کند. در مورد رویش آن در بعضی از کشورهای آسیایی مانند ایران گزارش شده‌است. این قارچ همزیست بسیاری از درختان جنگلی برگ پهن مانند بلوط، راش، ومخروطیان است. گزارش‌های مسمومیت با این قارچ که از استرالیا و مناطق دیگر جهان می‌رسد، نشان دهنده گسترش آن به جنگل‌های بلوط در بسیاری از نقاط جهان است.
طوطیان را سینه روشن کم ازآیینه نیست کلک شکر بار مارا همزبانی گو مباش
ابوسعید حسن بن بهرام جنّابی (گناوه‌ای)بنیانگذار قرمطیان در بحرین و احساء بود. وی اصالتاً ایرانی بود. ادعا شده که او تبار سلطنتی پارسی دارد اینکه این موضوع را خودش مطرح کرده یا بعد ها به او نسبت داده شده است مشخص نیست. او در شصت و چند سالگی، به‌سال ۳۰۰ قمری (۹۱۳ میلادی) در بحرین به‌قتل رسید.
نه خط است طوطیانند مقیم شکرستان که زهندشان بیاری تو بآن شکردهانی
حمله به مکه نماد گسست قرمطیان از جهان اسلام بود. اعتقاد بر این بود که هدف از این کار، تجلی بازگشت منجی بوده است که چرخه نهایی جهان را به وجود می‌آورد و دوران اسلام را به پایان می‌رساند.
آل مسافر پیرو تشیع اسماعیلی، و از نوع قرمطی آن بودند. حاکمان آل مسافر مانند سایر قرمطیان در این زمان با اسماعیلیان فاطمی اختلاف نظر داشته‌اند و از امامت خلفای فاطمی حمایت نمی‌کرده‌اند بلکه به غیبت محمد بن اسماعیل معتقد بودند. بااین‌وجود، برخی از مورخان نظیر عبدالحسین زرین‌کوب، مذهب اسماعیلی را بیشتر بهانه‌ای برای مخالف با خلافت عبای دانسته‌اند تا گرایش واقعی به مذهب.
اصحاب صُفّه • اصحاب عقبه • اهل قبا • اهل مکّه • امت اسلام (امت محمد) • اوس و خزرج • مهاجرین و انصار • حزب‌الله • قبطیان (آل‌فرعون، قوم فرعون)
طوطیان را دل چو مغز پسته خون خواهد شدن گر به این تمکین شکر از تنگ می‌آید برون
بازماندگان انفجار مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ همچنان از آسیب روحی رنج می‌برند، اما تا آنجا که به هر فرد برمیگردد، این یک رویداد خبری تماشایی بود که پایان یافته‌است. آیا نیاز داشت که پایان یابد؟. پاسخ این است: ظاهراً خیر. شبکه افراطیان مسلمان به جهاد علیه آمریکا متعهد شده‌است. هدف نهایی آنها ایجاد یک امپراطوری مسلمان است.
در جهت دعوت عباسی، گروهی برای این انقلاب تشکیل شد؛ البته با تدارکات و زمینه چینی‌هایی که بعدها در جنبش‌های دیگر ازجمله فاطمیان و قرمطیان تأثیر گذاشت. اصل این تشکیلات بر پایه مخفی کاری بنا شده بود. این دعوت مخفیانه که در اطراف اهالی یکی از امامان شیعه برگزار شد، با همکاری گروهی از داعیان یا مبلغان با حرکت‌های مخفیانه صورت گرفت و این نهضت که باعث به خلافت رسیدن عباسیان شد، نهضت هاشمیه نام گرفت و طرفداران هاشمی معتقد بودند که از طرف یک علوی مأمور شدند.
آیینه پاک کرده ام از زنگ قیل و قال از طوطیان گرانی زنگار می کشم
اگر کمال ز لعل لب تو جوید کام عجب مدار که سودای طوطیان شکر است
به معبود طیان و ممدوح حسان اگر ژاژ طیان به حسان فرستم