طنزآمیز

معنی کلمه طنزآمیز در فرهنگستان زبان و ادب

طنزآمیز
{satirical/ satiric} [هنرهای نمایشی] منسوب به طنز

معنی کلمه طنزآمیز در ویکی واژه

ironico

جملاتی از کاربرد کلمه طنزآمیز

بعضی نویسندگان ایرانی، از جمله محسن کدیور و علیرضا نوری‌زاده سفرهای سالانهٔ محمود احمدی‌نژاد به نیویورک را با وقایع طنزآمیز اسمال در نیویورک مقایسه کرده‌اند و محمود احمدی‌نژاد را معادل امروزی «اسمال»، شخصیت جاهل آن مجموعه گرفته‌اند.
احمدا در ادبیات زبان فارسی، به شعرهای طنزآمیز قافیه‌دار متوسطی گفته می‌شد که ساختاری ساده، شیرین و مردم‌پسند داشته باشد. در دوره‌های صفوی-قاجاری هدف از احمداسُرایی، تفریح و وقت‌گذرانی بود. در دوران مشروطیت این نوع شعر با کارکرد سیاسی-اجتماعی در نشریات رواج بسیار یافت.
رسانه‌های طرف‌دار توسعه در ایالات متحده، اتکنسیون را یک «کاپرهید امروزی» خواندند. ظاهراً اتکینسون از این شهرت خود لذت می‌برد و به‌طور طنزآمیز و فراوان از اداره حکومتی برای جلب توجه ملت به جستارهای وی و افزایش تقاضا در هر ایالات، سپاس‌گذاری کرد.
لئونارد دکترای فیزیک کاربردی دارد و ضریب هوشیش ۱۷۳ است. در ۲۴ سالگی دکترا گرفته و اهل نیو جرسی است. او جملات کنایه‌ای و طنزآمیز فراوانی بر زبان می‌آورد و با دوست و همکارش، شلدون کوپر در یک آپارتمان زندگی می‌کند. او از ابتدای مجموعه به پنی علاقه‌مند می‌شود.
ترجمه فرانسوی آن در سال ۱۷۴۰ منتشر شد. این ترجمه که توسط سوئیس جی. برتراند انجام‌شده بود، به متن اصلی آن وفادار نبود. به عقیده کای، این «یک برداشت‌آزاد بود که در آن از عنصر طنزآمیز در نوشته ماندویل کاسته‌شده بود». در این زمان، ادبیات فرانسه با ترجمه ژوستوس ون افن از کتاب «اندیشه‌های آزاد دربارهٔ مذهب، کلیسا و خوشبختی ملی»، با ماندویل آشنا شد. آنها همچنین رسوایی این افسانه در انگلیس را پیگیری کرده‌بودند. این کتاب به ویژه بین سال‌های ۱۷۴۰ و ۱۷۷۰ در فرانسه محبوب شده بود. این کتاب، ژان فرانسوا ملون و ولتر را که مجبور بودند بین سال‌های ۱۷۲۶ تا ۱۷۲۹ در انگلیس کار کنند تحت‌تاثیر قرار داد و برخی از ایده‌های آن در شعر ۱۷۳۶ لومدن (۱۷۳۶) منعکس شد. ترجمه آلمانی آن اولین بار در سال ۱۷۶۱ چاپ شد.
الاوالدین عبدالله‌اف (۱۹۶۵–۲۰۲۲) از بازیگران مشهور تئاتر و سینمای کشور تاجیکستان بود. مردم تاجیکستان او را بیشتر با برنامهٔ تلویزیونی «شوخی‌های الاویدین» می‌شناختند که وی کارگردان و بازیگر نقش‌های اصلی صحنه‌های طنزآمیز آن برنامه بود. او از سال ۲۰۱۹ ریاست فرهنگ ولایت ختلان تاجیکستان را بر عهده داشت. این بازیگر در روز ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ و در سن ۵۷ سالگی براثر بالا بودن فشار خون درگذشت.