طنان

معنی کلمه طنان در لغت نامه دهخدا

طنان. [ طِ ] ( ع اِ ) ج ِ طُن. ( منتهی الارب ). رجوع به طن شود.
طنان. [ طَ ] ( اِخ ) از اعیان قراء مصر نزدیک فسطاط، دارای بستانهای بسیار. محصول آن ده هزار دینار است به هر سالی. ( معجم البلدان ).
طنان. [ طَن ْ نا ] ( ع ص ) بلندآوازه : لفلان ذِکرها طنان ؛ ای مشهور. ( ذیل اقرب الموارد ) :
بروزگار تو شادم اگرچه محرومم
از آن بزرگی طنان و طلعت وضاح.مسعودسعد.

معنی کلمه طنان در فرهنگ معین

(طَ نّ ) [ ع . ] (ص . ) بلندآوازه .

معنی کلمه طنان در فرهنگ عمید

۱. پرطنین.
۲. آهنگین، شیوا.
۳. بلندآوازه، مشهور.

معنی کلمه طنان در فرهنگ فارسی

( صفت ) بلند آوازه .
از اعیان قرائ مصر نزدیک فسطاط دارای بستانهای بسیار .

معنی کلمه طنان در فرهنگ اسم ها

اسم: طنان (دختر) (عربی) (تلفظ: tannān) (فارسی: طَنان) (انگلیسی: tannan)
معنی: پرطنین، بلندآوازه، مشهور، مطنطن، غرا

معنی کلمه طنان در ویکی واژه

بلندآوازه.

جملاتی از کاربرد کلمه طنان

به نظر می‌آید که دلیل نشر این اطلاعات غیرواقع این باشد که اول: مدافعان شکست خورده خوجالی عملکرد، و در واقع بی عملی خود را نزد هموطنانشان بتوانند توجیه کنند و دوم: این اولین بار بود که آنان می‌دیدند نیروهای دفاعی قره باغ از ادوات و خودروهای زرهی استفاده می‌کنند.
غم یار غریبی ست که دور از وطنان را بُبرید ز بیگانه و از خویش برآورد
شواهد نظرسنجی نشان می‌دهد که زنان جوان تحصیل کرده ایرانی، تحصیلات را بیش از سایر اعضای جامعه ایران برای یک زن در جامعه ایران مهم یا بسیار مهم می‌دانند. بیشتر این جوانان تحصیل کرده نیز بیش از هموطنان زن غیر تحصیل کرده و مسن خود باور دارند که دخترانشان باید پس از حضور در یک مؤسسه آموزش عالی ازدواج کنند. تحصیلات زنان ایرانی به همین دلیل منجر به تأخیر در ازدواج شده‌است، زنان بدون تحصیلات بیش از نیمی از آنها احتمال ازدواج تا زمان ۲۲ سالگی از همسالان تحصیل کرده را دارند. همچنین نشان داده شده‌است که تحصیلات در به تأخیر انداختن تشکیل خانواده تأثیر می‌گذارد، اکثر زنان تحصیل کرده اولین فرزند خود را در سن ۲۴ سالگی، ۴ سال دیرتر از زنان غیر تحصیل کرده در ایران، به دنیا می‌آورند.
«بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هدف عمده از درج نظرسنجی یادشده در پایگاه مزبور، تشویق هموطنان به داشتن ارتباط مستمر با بانک مرکزی و پیدایش نوعی تعامل فی‌مابین بانک مرکزی و مردم اعلام کرد. به همین خاطر این امکان در اختیار کاربران قرار گرفت تا در فرصت‌های آتی هم بتوانند مستمراً نتایج نظرسنجی را دنبال نمایند.
اسامه طنان (عربی: أسامة طنان؛ زادهٔ ۲۳ مارس ۱۹۹۴) بازیکن فوتبال اهل مراکش است.
آناستاسیوس از ۴۹۲ تا ۴۹۷ درگیر جنگ با ایسوریایی‌هایی طرفدار لانژینوس بود. آناستاسیوس لانژینوس را به تباید در مصر تبعید و هموطنان ایسوریاییش را نیز از قسطنطنیه رانده بود. این اعمال باعث شورش ایسوریایی‌ها و بروز درگیری بین آنها با امپراتور شد. با این حال لشکر اصلی آنها به فرماندهی لانژینوس در ۴۹۱ در کوتیائوم در فرگیه شکست خورد و شورش‌های آنان تا ۴۹۸ به پایان رسید.
فکری ای هم‌وطنان در رَهِ آزادیِ خویش بنمایید که هرکس نکند، مثلِ من است
مدح ها گفتم و مرا به عوض داد توقیع هایی بس طنان
به چه‌سان از در میخانه کشم پا مشتاق که نباشد به جز این در وطن بی‌وطنان
بقعه سید نساء از نوادگان حضرت امام موسی ابن جعفر در این روستا زیبایی زیادی به آن بخشیده و هر روزه تعداد زیادی از هموطنان از دور و نزدیک رهسپار آنجا می‌شوند.[نیازمند منبع]
شود آن منزل عالی وطنان راحت آباد چو من پیر زنان
«آنها چند روز مانده به نبرد خوجالو با بلندگوهایشان از ساکنان غیر مسلح شهر می‌خواستند که شهر را از طریق دالان امن رودخانه کارکار ترک کنند. اگر ساکنان شهر از طریق دالان امن شهر را ترک می‌کردند ارتش آزادی‌بخش ارمنیان قره باغ بر روی آن‌ها آتش نمی‌گشود ولی نمی‌دانیم چرا برخی از سربازان جبهه نخست آذربایجان آن‌ها را به سمت شهر نخجوانیک، که در اشغال ارتش ارمنیان بود، حرکت می‌دادند. تنها راه امن خروج از مهلکه از میان نیروهای ارمنی، بدون درگیری، تضمین شده بود ولی گویا سربازان جبهه ملی آذربایجان دریای خون هم وطنان را برای مرگ سیاسی رئیس‌جمهور مطلب اف فراهم می‌ساختند.»
آیینه ای کجاست که بر کور باطنان روشن شود که طوطی ما را نظیر نیست
ای وطن بیوطنان کوی تو روی بدو نیک همه سوی تو
«خودم ویرانی و مرگ هموطنانم را به دست سربازان شاه شاهد بودم» (اشاره به سال‌های تبعید ـ۱۶۰۶ میلادی تا ۱۶۰۹ میلادی ـ و رنج و گرسنگی مردم).
به روزگار تو شادم اگر چه محرومم از آن بزرگی طنان و طلعت وضاح
بی حاصلی نگر که از این باغ پر شجر این کورباطنان به عصایی نمی رسند
مدار چشم ازین کور باطنان انصاف که گشته است به عنقا هم آشیان انصاف