طلاب

معنی کلمه طلاب در لغت نامه دهخدا

طلاب. [ طِ ] ( ع مص ) مطالبه. خواستن حق خود را از کسی. بازجست کردن. ( منتهی الارب ). درخواستن چیزی.
طلاب. [ طُل ْ لا ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ طالب. ( منتهی الارب ).
طلاب. [ طَل ْ لا ] ( ع ص ) بسیار جوینده. بسیار خواهنده. ج ، طلابون. || ( اِخ ) نام مردی است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه طلاب در فرهنگ معین

(طِ ) [ ع . ] (مص م . ) خواستن حق خود را از کسی ، مطالبه ، باز جست کردن .
(طُ لّ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ طالب . ۱ - خواهندگان . ۲ - محصلان علوم قدیمه .

معنی کلمه طلاب در فرهنگ عمید

= طالب

معنی کلمه طلاب در فرهنگ فارسی

جمع طالب
( اسم ) جمع طالب ۱ - خواهندگان . ۲ - طالب علمان محصلان علوم قدیمه .
بسیار جوینده بسیار خواهنده جمع طلابون یا نام مردی است .

معنی کلمه طلاب در دانشنامه آزاد فارسی

طُلّاب
جمع طالب، نازل ترین عنوان دانشجویان مدارس دینی قدیم، برگرفته از تعبیرات موجود در روایاتی است که به فراگیری علوم دینی توصیه کرده اند. واژه طلبه با آن که جمع طالب است اما در فارسی به طور رایج به صورت مفرد به کار می رود. معمولاً فضلای حوزه های علمیه، در مقام تواضع، خود را طلبه خطاب می کنند. نیز ← طلبه

معنی کلمه طلاب در ویکی واژه

خواستن حق خود را از کسی، مطالبه، باز جست کردن.
جِ طالب.
خواهندگان.
محصلان علوم قدیمه.

جملاتی از کاربرد کلمه طلاب

بذکر اهل دل و در مذاکره طلاب بیاد عشق تو آشفته را مذاکرت است
در پی اعلام تعطیلی حرم فاطمه معصومه و مسجد جمکران با تأیید تولیت‌های این دو مکان مقدس به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس، فراخوانی برای تجمعی با عنوان «جاماندگان از مدافعان حرم» در یکی از کانال‌های شناخته شده در یک پیام رسان منتشر شد و حجت الاسلام دشتی، مدیر این کانال برای مخاطبان خود که جمعی از طلاب و حوزویان با رویکرد «انقلابی» به‌شمار می‌آیند، از طلاب و «امت حزب‌الله» خواسته بود که با حضور در آرامگاه حضرت معصومه، از «محمد سعیدی»، تولیت این آستان در مخالفت با تعطیلی این مکان مذهبی حمایت کنند.
شما از کجا به این فکر افتادید؟ آقای مکارم شیرازی توضیح داد که از چندی به این طرف در حوزه علمیه قم عده‌ای از طلاب علوم به مطالعه در باب مکاتب فلسفی همت گماشته، و به‌خصوص در اطراف مکتب ماتریالیسم – که اساس مطلب کمونیسم می‌باشد، به مطالعه و تحقیق پرداخته‌اند.
ولکن در سایر مواد تصدیق طایفه متعلمان بر کمال فضل معلم چنان است که امام جماعت را سلسله اجازت منهی بماموم گردد و جناب شیخ از عوام شهر بر ثبوت فضایل واجتهاد خود در مسائل فتوا کند و امضا ستاند و عرض عرفان و افضال نزد صبیان و اطفال نیز بعینها مثل اسب تازی و نیزه بازی حق نظر مافی در مدرسه چهارباغ اصفهان است و تصدیق شجاعت خواستن از طلاب رشت و مازندران.
براه مدرسه چندین هزار کفش بپای دریده است و بسر کفش خورده از طلاب
وی در سال ۱۳۷۲ به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به مدت ۱۶ سال به عنوان مسئول نمایندگی ولی فقیه در منطقه مقاومت سپاه استان‌های ایلام، کردستان، فارس و همچنین به عنوان جانشین فرماندهی تیپ ۸۳ امام جعفر صادق (ع) ویژه طلاب و روحانیون در قم خدمت کرد. او عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، مسئولیت انتصابات معاونت امور روحانیون نمایندگی ولی فقیه سپاه و همچنین مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) را بر عهده داشت ایشان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) می‌باشند.
عجبت للجنّ و تطلابها و شدّها العیس باقتابها
در اصطلاح به این مرحله خارج می‌گویند؛ زیرا کتاب معینی را استاد تدریس نمی‌کند و دروس در این مرحله خارج از کتاب بیان می‌شود، بلکه موارد تحقیق‌شده از چندین کتاب و آرا و نظرات چند تن از علمای صاحب‌نظر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، و این مسئله به قوهٔ اجتهاد طلاب کمک فراوانی می‌کند.
هم‌اکنون کتابخانه از نظر مکان و منابع توسعه بسیاری پیدا کرده‌است. کتابخانه در حال حاضر با ایجاد سه سالن کتابخانه تخصصی، سالن قفسه باز و سالن تحقیقات (کتابخانه مرکزی) فضای مناسبی را جهت اطلاع‌رسانی اساتید، دانشجویان، طلاب و کارکنان دانشگاه فراهم ساخته‌است. این مرکز هم‌اکنون به سیستم‌های جدید اطلاع‌رسانی مجهز بوده و اطلاعات کتابشناسی کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی آستان قدس و کتابخانه‌های وابسته آن را در اختیار مراجعان و دانش‌پژوهان قرار می‌دهد.
وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ فضل خدا اینجا اسلام است، و رحمت قرآن است، اگر نه اسلام و قرآن بودی شما بر پی دیو ایستادید. إِلَّا قَلِیلًا مگر اندکی که اسلام و قرآن در نیافتند، و بی‌کتاب و بی‌رسول خود راه یافتند، و عبادت بتان بگذاشتند چون زید بن عمرو بن نفیل و ورقة بن نوفل، و طلاب دین که پیش از مبعث رسول (ص) بودند. و روا باشد که إِلَّا قَلِیلًا استثناء از لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ نهند. میگوید: بر پی دیو رفتید، مگر اندکی که بر پی دیو نرفتند، و ایشان صحابه رسول خدااند در میان خلق. قولی دیگر آنست که الّا قلیلا متّصل است بآنچه گفت: لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ، و بیان این وجه از پیش رفت.
این تفسیر سلسله درس‌هایی است که بر طلاب علوم دینی در حوزه علمیه نجف و قم عرضه شده‌است و در حدود ۱۷۰۰۰ صفحه وزیری می‌باشد که به تدریج در لبنان، عراق و ایران به چاپ رسیده‌است. پایان تألیف آن تا ۱۳۹۷ ق استمرار داشته‌است.
دید یک یک ذره را طلاب حق اوفتاده جمله در گرداب حق
هنگامی که عبدالکریم حائری درگذشت، دولت وقت فعالیت اساتید و طلاب حوزه را محدودتر از زمان حاج شیخ نمود. همان سال پدرش نیز در خوانسار درگذشت. به همین دلایل و به انگیزهٔ ترویج دین به خوانسار بازگشت و به تدریس و تربیت پرداخت.
دو دست و کلک تودیدم که در تمامی جود دو قله‌اند ولیکن سه قبلهٔ طلاب
شدم اندر طلاب مال ملول از جهان و جهانیان معزول
اهتدوا بالعشق طلاب الرشد گم شود آنکو ره دیگر رود
ایها الطلاب ناموا فی بیوت -واسکنوا فی دار کم کالعنکبوت
در تاریخ ۲ فروردین۱۳۴۲ نظامیان با حمله به مدرسه فیضیه قم اجتماع مخالفان انقلاب سفید را سرکوب کردند. هم‌زمان، به مدرسهٔ طالبیهٔ تبریز هجوم بردند و برخی از روحانیون به قتل رسیدند. خمینی، عید نوروز را به دلیل مصادف شدن با سال روز درگذشت جعفر صادق عزای عمومی اعلام کرد. سپس، یک سخنرانی را به مناسبت «شهادت» طلاب برگزار نمود. در ۱۵خرداد۱۳۴۲ مأموران امنیتی حکومت در قم، اقدام به دستگیری روح‌الله خمینی کردند.
دل طلاب حق زان شاه شد شاد