طلائی

معنی کلمه طلائی در لغت نامه دهخدا

طلائی. [ طَ ] ( ص نسبی ) برنگ طلا. زرد براق. صاحب آنندراج گوید: طلائی ؛ رنگ زرد و نسبت آن با عشاق شایع است و هندیان به معشوق نسبت دهند و عجب آنکه محسن تأثیر که به هند نیامده رنگ معشوق را طلائی بسته و این غریب است :
آن رنگ طلائی خط مشکین خواهد
هرجا گل جعفری است با ریحان است.
|| هر رنگ که به زردی و براقی طلا زند.
- زنبور طلائی ؛ زنبور که با رنگ سبز طلائی است.
طلائی. [ طِ ] ( اِخ ) دهی از بخش میان کنگی شهرستان زابل در 12هزارگزی شمال ده دوست محمد نزدیک مرز افغانستان. جلگه و گرم و معتدل با 101 تن سکنه. آب آن از رودخانه هیرمند. محصول آنجا غلات. شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه طلائی در فرهنگ فارسی

دهی از بخش میان کنگی شهرستان زابل ۱۲ هزار گزی شمال ده دوست محمد نزدیک مرز افغانستان جلگه - گرم معتدل - سکنه ۱٠۱ تن آب از رودخانه هیرمند - محصول غلات شغل زراعت - راه مالرو .

جملاتی از کاربرد کلمه طلائی

به چرخ داده قضا مهر داری تو همانا کز آفتاب به گردن فکنده مهر طلائی
فرمول دیگر برای لگاریتم و اسپیرال طلائی به شرح زیر است:
در قرن علم و عهد طلائی ز روی جهل ما در خیال مس شدن کیمیا هنوز
از کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره‌ای و به ندرت طلائی به صورت ملیله کاری است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.
اثر مشهور این نویسنده، شاخه‌های طلائی می‌باشد که به فارسی هم برگردانده شده‌است.
آنجا که لطف او عمل کیمیا کند زر دارد التماس طلائیت از نحاس
هرات در دوره تیموریان به اوج رونق رسید و سده پانزدهم میلادی دوران طلائی هرات بود؛ زیرا هرات در این دوران از لحاظ پرورش نقاشان، معماران و موسیقی‌دانان خود به عنوان «فلورانس آسیا» شهرت پیدا کرده بود. در آن زمان مساجد و کاخ‌های زیبا و مجللی ساخته شد که تا این زمان زینت‌بخش این شهر است. از جمله مجموعه مصلای هرات، یک مدرسه و مسجدی که دوازده مناره در اطراف خود داشت بیشتر قابل ملاحظه‌است. از این مجموعه که به دستور گوهرشاد بیگم بنا شده بود، اکنون تنها پنج مناره باقی‌مانده‌است.
درو دشت از مهر ، زرینه پوش فلک گیسوان طلائی به دوش
این بازی توسط دو تیم متشکل از چهار اسکیت‌باز و یک دروازه‌بان در یک زمین که به دو نیمه تقسیم شده و یک خط مرکزی و یک طور دوازه در انتهای هر دوطرف زمین، انجام می‌شود. هنگامی که به صورت غیررسمی بازی می‌شود، بازی اغلب در سطح آسفالت صاف در فضای بیرون برگزار می‌شود. بازی در سه دوره ۱۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود یا اگر از استاندارد بالاتری برخوردار باشد، در سه دوره ۲۰ دقیقه به علاوه زمان وقفه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای بازی می‌شود. قوانین بازی اینلاین هاکی با هاکی روی یخ متفاوت است: یخ وجود ندارد و به جای ۵ بازیکن ۴ بازیکن دارد. این بازی دارای گل طلائی است یعنی اگر دو تیم مساوی باشند در انتهای بازی، یک زمان ۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود و هر تیمی که اولین امتیاز را کسب کند برنده می‌شود.
اوپیک همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال طلائی انجمن سلطنتی اختر شناسان و جایزه بروس شده‌است.
اسپیرال طلائی مانند اسپیرال لگاریتمی هیچ حدی ندارد و شکل ثابتی است. روی هر نقطه از اسپیرال می‌توان به هر یک از دو سو تا بی‌نهایت حرکت کرد. از یک سو هرگز به مرکز نمی‌رسیم و از سوی خارجی نیز هرگز به انتها نمی‌رسیم. هسته اسپیرال لگاریتمی وقتی با میکروسکوپ مشاهده می‌شود همان منظره‌ای را دارد که وقتی به اندازه هزاران سال نوری به جلو می‌رویم، دارد.
مدال طلائی انجمن سلطنتی اختر شناسان در ۱۹۴۰
و [۲] که اشاره می‌کند دوروتی با کفش‌های نقره‌ای (نه طلائی) خود بازگشت.
نماد فعلی باشگاه یک عقاب طلائی را بالای یک سپر سفید با حاشیهٔ آبی، درون سپر، نام باشگاه و یک سپر سه جزئی کوچکتر با رنگ‌های باشگاه را نمایان می‌سازد.
خفته بودم، ابلیس حیله گرانه به رویایم آمد و گفت: نظرت راجع به گیاهی گزیده چیست؟ گفتم، نیازیم نیست. گفت: شراب طلائی رنگ را چه می گوئی؟ گفتم: نخواهم.