طغیان

معنی کلمه طغیان در لغت نامه دهخدا

طغیان. [ طُغ ْ ] ( ع مص ) درگذشتن از اندازه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). از حد درگذشتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مجمل اللغه ) : فمایزیدهم الا طغیاناً کبیراً. ( قرآن 60/17 )؛ [ ترسانیدن ما ] ایشان را نمیفزاید مگر طغیانی و عصیانی بزرگ و طغیان مجاوزةالحد باشد. ( تفسیر ابوالفتوح سوره بنی اسرائیل آیه 60 ). زیاده روی. تجاوز از حد. تجاوز از قدر. اعتداء از حدود و مقادیر. || گمراهی. || بلند شدن و درگذشتن از حد کفر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || بطر. سرکشی کردن از حق. ( منتهی الارب ). زیادتی کردن در معاصی و ظلم. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). اسراف در ظلم و گناه. غلو درکفر. و بعید نیست که اصل آن تورانز یونانی باشد و تیران فرانسه هم از آن است. و عرب هم که «ملک الروم »را در کتب تواریخ به لفظ طاغیه تعبیر میکنند در وجه تسمیه آن گویند: لکثرة طغیانه و فساده. رجوع به توران شود. || نافرمانی. سرکشی :
تجربت کوفته دلی است مرا
نه خطائی در او نه طغیانی.مسعودسعد. || موج زدن آب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). برآمدن و بالا زدن آب رود و جز آن بیش از حد. به جوش آمدن. جوشیدن. آشوب شدن دریا و رود و مانند آن. || جوشیدن خون. || بانگ کردن گاو. || بسیار آب آوردن سیل. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). آب خیز. || ( اِ ) به عربی گاو وحشی کوچک را نامند. ( فهرست مخزن الادویه ). ( این معنی در عرب به لفظ طغیا آمده و افزودن نون ناشی از تحریف نساخ است ). || ( اِمص ) مجازاً، بمعنی افزونی و کثرت استعمال این درافزونی چیزهای نامرغوب و از این باعث گاهی بمعنی ظلم و بی فرمانی آمده. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
- طغیان آبها ؛ مقابل نقصان. افزون شدن آب. کثرت آب. غلبه آب.
- امثال :
اشک کباب مایه طغیان آتش است .
طغیان رونده بر قلم است :
مثل زنند که طغیان رونده بر قلم است
چرا برون نرود چون برون رود طغیان.ادیب صابر.صاحب تیغ و قلم عالی علاءالملک آن که او
از قلم جز تیغ تیزش حرف طغیان برندارد.سیف اسفرنگ.با سر تیغ زبان تو خیال طغیان
از قلم دور نباشد که مر او را دو سر است.سیف اسفرنگ.تهمت طغیان نبندد هیچ عاقل بر قلم
گر به تلقین ضمیرت کار فرماید دبیر.سیف اسفرنگ.

معنی کلمه طغیان در فرهنگ معین

(طُ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - از حد خود گذشتن . ۲ - نافرمانی کردن . ۳ - بالا آمدن آب دریا. ۴ - گستاخی کردن .

معنی کلمه طغیان در فرهنگ عمید

۱. از حد خود گذشتن، از اندازه تجاوز کردن.
۲. بالا آمدن آب دریا یا رودخانه.
۳. گردنکشی، گستاخی، نافرمانی.

معنی کلمه طغیان در فرهنگ فارسی

ازحدخوددرگذشتن، ازاندازه تجاوزکردن، بالا آمدن آب دریایارودخانه ، گردنکشی، گستاخی
۱ - ( مصدر ) از حد خود تجاوز کردن از اندازه در گذشتن . ۲ - نا فرمانی کردن . ۳ - بالا آمدن آب دریا یا رود . ۴ - ( اسم ) تجاوز از حد . ۵ - نافرمانی سرکشی . ۶ - گستاخی . یا طغیان قلم . سرکشی قلم نویسنده تحت تاثیر احساسات و بر خلاف اراده او .

معنی کلمه طغیان در فرهنگستان زبان و ادب

{flooding} [مهندسی شیمی] شرایطی در یک وسیلۀ ناهمسوی بـخـار مـایع، مانند برج تقطیر، که در آن آهنگ صعود بخار به اندازه ای زیاد باشد که مانع از جریان روبه پایین مایع شود و درنتیجه انباشتگی مایع رخ دهد
{insurgency} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] جنبشی سازمان یافته با هدف سرنگون ساختن حکومت قانونی ازطریق جنگ مسلحانه

معنی کلمه طغیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طغیان، به سرکشی اطلاق می شود.
از احکام آن در باب های صلات ، جهاد و نکاح سخن گفته اند.
وجه عدم وجوب قضای نماز پدر بر پسر بزرگ
به گفته برخی، قضای نماز و روزه هایی را که پدر از روی طغیان بر خدا ترک کرده است، پس از فوت او بر پسر بزرگ تر واجب نیست.
جهاد با باغی ها
کسانی که در برابر امام معصوم علیه السّلام سرکشی کرده و بیعت خود را با او شکسته اند، باغی به شمار رفته و جهاد با آنان با شرایطی واجب است.
طغیان و سرکشی زوجه
...

معنی کلمه طغیان در ویکی واژه

از حد خود گذشتن.
نافرمانی کردن.
بالا آمدن آب دریا.
گستاخی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه طغیان

عالمی گردید مالامال شر از جفا و جور و طغیان الغیاث
عصای موسوی بشکافت دریا را چه داند کس که بر فرعون ظاهر شد چرا ننشاند طغیانش
هرگز از صرصر نیامد پیش از این بر قوم عاد کز نهیب تیغ او بر اهل طغیان آمده ست
افزایش احساسات ضد استبدادی در کشور جای خود را به یک دوره طغیان مستمر علیه حاکمیت مطلقه قاجارها داده بود که نمونه بارز آن جنبش اعتراضی علیه اعطای امتیاز تنباکو به انگلستان بود. ترور ناصرالدین توسط میرزا رضا کرمانی زمینه‌ساز تحولات سیاسی در ایران شد که در سال ۱۹۰۶ با وقوع انقلاب مشروطه به اوج خود رسید که کشور متعالی ایران را به یک سلطنت مشروطه تبدیل کرد.
اهل طغیان را از این رفتار شوم ناپسند آن غلیظ! لقب با اولاد سفیان یار کرد
بیشتر کشورهای دنیا، اینک با انتشار ویروس تی دچار یک طغیان سراسری شده‌اند. آلیس که در فیلم پیشین، موفق به فرار از آزمایشگاه آمبرلا شده بود، در پی یافتن مکانی امن بود. او در جریان جستجوی خود، با یک کاروان از افراد سالم برخورد کرد. رهبری این کاروان را، کلر ردفیلد و کارلوس اولیویرا برعهده داشتند. آلیس متوجه شد که آلاسکا، آخرین مکان امن و مبتلا نشده به ویروس تی است. او به کلر پیشنهاد داد تا کاروان را به سوی آلاسکا هدایت کند. کاروان آن‌ها چندین مرتبه مورد هجوم زامبی‌ها قرار گرفت که در جریان آن، کارلوس اولیویرا کشته شد.
ناکس از فرمان پذیری کس شود آتش ار باشد ز طغیان خس شود
طغیان ناموفق کوروش کوچک علیه برادرش اردشیر دوم در سال ۴۰۱ پ.م. روی داد. پیش از آن، کوروش نقشی برجسته در صحنه سیاست یونان ایفا کرده بود. در سال‌های انتهایی جنگ پلوپونز بین اسپارت و آتن، اسپارت‌ها با تیسافرن، ساتراپ لیدیه و کاریا، که فرمانده قوای هخامنشی در غرب آسیای صغیر بود پیمان اتحادی بسته بودند. تیسافرن امیدوار بود که بتواند با کمک اسپارت کنترل مستعمرات یونانی در سواحل آسیای صغیر را از چنگ آتن پس بگیرد. اسپارت‌ها هم به پول هخامنشی‌ها نیازمند بودند تا بتوانند ناوگانی بسازند که توان رویارویی با نیروی دریایی آتن را داشته باشد.
قد خم دیده‌ام، پر دیده طوفان حوادث را کند هرقدر طغیان، سیل با پل برنمی‌آید
آبگیرها را می‌توان به چهار بخش یا لایه تقسیم کرد: پوشش گیاهی، آب آزاد، گل کف و لایه سطحی. اندازه و عمق برکه‌ها اغلب به نسبت زمان سال بسیار متفاوت است؛ بسیاری از برکه‌ها در اثر طغیان بهاری رودها ایجاد می‌شوند. آبگیرهای موجود در طبیعت ممکن است دارای آب شیرین یا آب لب‌شور باشند. آبگیرهای دارای آب شور با اتصال مستقیم به دریا برای حفظ شوری کامل، معمولاً به عنوان بخشی از محیط زیست دریایی در نظر گرفته می‌شوند. این پهنه‌های آبی از موجودات زنده موجود در آب شیرین یا شور پشتیبانی نمی‌کنند و آبگیر محسوب نمی‌شوند.
اساس طغیان چیدند و تاختند گروه بنای عصیان هشتند و ساختند حشر
صریح‌ترین موضع‌گیری سیاسی وی حمایت از نامزدی علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ بود که با شکست کاندیدای مورد حمایت او همراه شد. این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ نیز تکرار شد و جوادی آملی در آن سال از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت کرد که با حضور و واکنش معترضانه بعضی طلاب هوادار احمدی‌نژاد در جلسات درسی مسجد وی و شعار حامیان وی در نماز جمعه علیه جوادی آملی همراه شد. به نقل شاگردان نزدیکش او آن زمان با اشاره به احمدی‌نژاد گفته بود: «وی را چنان بالا خواهند برد که طغیان خواهد کرد».
با معجزه ی احمد اگر سنگ سخن راند با سنگ دلان در کف زید از سرطغیان
پر کن از امن و امان عالم آشفته ما ظلم و طغیان و خرابی ز ممالک برگیر
ایتدی غم طغیان سرور قلب ناشادیم اویان اود دو توب جلم چخوب قلا که فریادیم اویان
با احداث سدهای انحرافی و حصارهای اطراف ابهررود شاید طغیان آب باعث آبگرفتگی نشود ولی در جاهایی که بستر رودخانه مورد تجاوز قرار گرفته است، آب مسیر خود را باز خواهد کرد.