طعان

معنی کلمه طعان در لغت نامه دهخدا

طعان. [ طَع ْ عا ] ( ع ص ) بسیار نیزه زننده. || بسیار طعن کننده و عیبجوی مردم را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). و منه الحدیث : لایکون المؤمن طعاناً؛ ای فی اعراض الناس. ( منتهی الارب ). بسیار طعنه زن. رجل ٌ طعان ٌ؛ آنکه مردمان را بد گوید. ( مهذب الاسماء ).
طعان. [ طِ ] ( ع مص ) نیزه زدن با یکدیگر. ( منتهی الارب ) ( زوزنی ). مطاعنه. ( زوزنی ) : نه مرد شرابی که مرد ضرابی
نه مرد طعامی که مرد طعانی.منوچهری.چو باد و خاک نجوئی مگر شتاب و درنگ
چو رمح و سیف ندانی مگر طعان و ضراب.مسعودسعد.چه مرکبان را بر هم زند طرید و نبرد
چه سرکشان را در هم کند طعان و ضراب.مسعودسعد.چرخ بدوزد چو تیر صبح بسوزد چو مهر
رمح تو گاه طعان تیغ تو گاه ضراب.خاقانی.در علمش میر نحل ، نیزه کشیده چونخل
غرقه صد نیزه خون اهل طعان و ضراب.خاقانی.|| عیب کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). || ( ص ، اِ )نیزه زنندگان ، به این معنی جمع طاعن است. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه طعان در فرهنگ معین

(طَ ) [ ع . ] (مص م . ) نیزه زدن به یکدیگر.

معنی کلمه طعان در فرهنگ عمید

نیزه زدن.

معنی کلمه طعان در فرهنگ فارسی

نیزه زدن به یکدیگر، بسیارنیزه زننده بدشمن، بسیارسرزنش کننده
( مصدر ) نیزه زدن با یکدیگر .
نیزه زدن با یکدیگر . یا عیب کردن

معنی کلمه طعان در ویکی واژه

نیزه زدن به یکدیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه طعان

با این حال، در گذشته، قمار به‌طور غیررسمی و در بعضی از مکان‌های مخصوص قمار، مانند خانه‌های بازی و کازینوها، در امارات متحده عربی رواج داشت. اما پس از این‌که دولت امارات متحده عربی در سال ۱۹۸۷ قانونی را به منظور ممنوعیت هرگونه فعالیت قماری در کشور تصویب کرد، فعالیت‌های قماری به‌طور کامل قاطعانه ممنوع شدند.
در مارس ۲۰۲۰، تارا رید ادعا کرد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و ۴۶ امین ریس جمهور ایالات متحده، در سال ۱۹۹۳، هنگامی که وی دستیار ستاد در دفتر سنا بوده‌است، در ساختمان کاپیتول هیل به او تجاوز کرده‌است. بایدن قاطعانه همه ادعاهای او را رد می‌کند.
ظلم او بر سر اجیر و رفیق کم نباشد ز قاطعان طریق
با سنان تو اجل گشته قرین وقت طعان با حسام تو ظفر کرده قران گاه ضراب
شکست قاطعانهٔ اسپانیا
قاطعان طرق ایدر که به کین خاسته‌اند وقت آنست ‌که بدهی همه را باد افراه
حیدر کراری اندر حرب هنگام ضراب رستم دستانی اندر جنگ هنگام طعان
پیش از هر چیز باید قویاً و قاطعانه مشخص کرد که به هیچ وجه نمی‌توان واژه آریایی را با واژه هندوژرمنی (هندواروپایی) برابر دانست؛ یعنی به عبارت دیگر نمی‌توان مجموعه اقوامی را که به زبان‌های هندوژرمنی تکلم می‌کنند را به این اسم نامید.
هما غیثان لکن فی العطایا هما لیثان لکن فی الطعانی
در جلسه مورخ ۲۱ مرداد ۵۸ شورای انقلاب، بهشتی قاطعانه با فروش هواپیماهای اف – ۱۴ به آمریکا مخالفت کرده و تأکید می‌کند که دولت موقت بدون اجازه شورای انقلاب حق چنین کاری را ندارد.
اگر چه بر سر راهند قاطعان طریق به بین چسان به ره عشق، ره سپارانیم
وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِینَ قتاده گوید: هذه الایة حجّة لقّنها اللَّه نبیّه یخاصم بها اهل الاهواء. گفتا: جواب همه متنطعان و معترضان در دین اینست که اللَّه درآموخت: فرمودند ما را که گردن نهید اللَّه را تسلیم کنید، و از تسلیم درمگذرید.
همه همچو بهمن بوقت ضراب همه همچو رستم بوقت طعان
از پی میم مملکت زان سر رمح چون الف قله کوه قاف را کاف کد گه طعان
در ابتدای قرن پنجم، هپتالیان (هون‌های سفید)، به همراه دیگر گروه‌های بیابان‌گرد به ایران حمله کردند. در ابتدا، بهرام پنجم و یزدگرد دوم شکست‌های قاطعانه‌ای بر آن‌ها وارد کردند و آن‌ها را به سوی شرق راندند. هون‌ها در انتهای قرن پنجم برگشتند و پیروز (۴۵۷–۴۸۴) را در سال ۴۸۳ شکست دادند. به دنبال این پیروزی، هون‌ها به مدت دو سال به بخش‌های شرقی ایران حمله می‌کردند و آنجا را مورد تاخت و تاز و تاراج قرار می‌دادند. آن‌ها تا چند سال پس از آن، خراج‌های سنگینی دریافت می‌کردند.
سرها پر از خمار کند بادهٔ طعان دلها پر از شرار کند آتش ضراب
روز ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ به ابتکار عربستان سعودی که ریاست دوره‌ای آن را برعهده دارد، نشست اضطراری سران گروه۲۰ به‌صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی افتتاحیه این نشست خواستار «پاسخ قاطعانه و هماهنگ» کشورهای عضو این گروه برای مقابله با دنیاگیر شدن ویروس کرونای جدید شد.