طرفداری

معنی کلمه طرفداری در لغت نامه دهخدا

طرفداری. [ طَرَ دا ] ( حامص مرکب ) جانب داری. حمایت. ( آنندراج ).

معنی کلمه طرفداری در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] جانب داری، حمایت.
۲. نگهبانی از مرزها و نواحی.

معنی کلمه طرفداری در فرهنگ فارسی

عمل و شغل طرفدار .
جانب داری حمایت

معنی کلمه طرفداری در ویکی واژه

tifo

جملاتی از کاربرد کلمه طرفداری

میرزا حسین‌علی نوری (۱۱۹۶–۱۲۷۱ شمسی؛ ۱۸۱۷، تهران – ۱۸۹۲ میلادی، عکا) مشهور به بَهاءُالله، از پیروان باب و پایه‌گذار آیین بهائی بود. پیروان او بهائی خوانده می‌شوند. این رهبر دینی ایرانی–عثمانی ایرانی‌تبار بود که بعدها به ممالک عثمانی تبعید شد. بهائیان معتقدند که حسینعلی نوری، بنیانگذار دین بهائی جدیدترین مظهر ظهور خداوند است، همچون ابراهیم، موسی، بودا، زرتشت، عیسی، محمد، و علی‌محمد باب رسالتش برای ایجاد تمدّنی جدید و جهانی است که بشر در این زمان بدان نیازمند است. آموزه‌های او به طرفداری از صلح و وحدت جهانی بین همه نژادها، ملت‌ها و ادیان می‌پردازد. تا سال ۱۳۸۹ شمسی مطابق با ۲۰۱۰ میلادی شمار بهائیان ۷ میلیون نفر (۰٫۱٪ جمعیت جهان) برآورد شده‌است.
فردید بعد از انقلاب اسلامی از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات تند قرار می‌داد. او طی یک سخنرانی گفت:
مهران مدیری در ابتدا با انتشار یک کلیپ حمایت خود را از خیزش ۱۴۰۱ اعلام کرد و به طرفداری از معترضان پرداخت ولی بعد از مدتی کوتاه از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و در کلیپی دیگر عذرخواهی تلویزیونی کرد. این اتفاق با واکنش شدید پردیس احمدیه مواجه شد، پردیس احمدیه در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ بعد از عذرخواهی تلویزیونی مهران مدیری در جریان خیزش ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرام خود مواضع تندی علیه مدیری گرفت. پردیس احمدیه مدتی بعد در صفحه خود از مهران مدیری پوزش طلبید.
لشکر ۹ پیاده‌نظام (لهستان) به فرماندهی لیستوسکی بود که توانست در مارس ۱۹۱۹ میلادی پینسک (بلاروس) را فتح کند. در آوریل همان سال نیروهای او در این شهر کشتار پینسک را مرتکب شدند که در آن ۳۵ یهودی مظنون به طرفداری از بلشویک‌ها جان خود را از دست دادند. هرچند که این کشتار با دستور یک افسر دیگر با نام الکساندر ناربوت-ووچینسکی انجام شده بود و لیستوسکی نقش مستقیمی در آن نداشت اما او نیز پس از آن، این کشتار را تأیید نمود.
این ائتلاف ادعای طرفداری از اسلام‌گرایی، برابری اجتماعی، ساده‌زیستی، فن‌سالاری و مساوات‌خواهی را داشت.
این عضو مجلس باری خود را به عنوان یک فرد «میان‌رو» توصیف نموده و اظهار داشت که وی براساس اصول و با در نظر داشت ویژگی‌های یک موضوع رأی خواهد داد، نه مصلحت سیاسی. وی به یک ستون‌نویس روزنامه لس آنجلس تایمز در ۱۹۷۰ میلادی گفت، «یک میانه‌رو باید بیشتر مطالعه کند. یک سیاستمدار راست یا چپ افراطی ضرورت نمی‌بیند تا بیشتر کار یا تفکر کند – چون او می‌داند که از چه چیزی طرفداری می‌کند و مخالف چه چیزی است. یک میانه‌رو باید به‌طور جداگانه روی هر مسئله با در نظر داشت ویژگی‌های آن تصمیم بگیرد».
او در جریان مشروطه از مشروطه طرفداری می‌کرد و پس از استقرار مشروطه به گروه مشروطه خواهان پیوست. وی در دورهٔ سوم مجلس شورای ملی از سوی مردم ساری به نمایندگی انتخاب شد.
ما طرفداریِ خورشیدِ حقیقت کردیم آن زمانی که هما سُخرهٔ خفّاش نبود