طرح اولیه

معنی کلمه طرح اولیه در فرهنگستان زبان و ادب

{sketch} [هنرهای تجسمی] نمونۀ مقدماتی و ناپروردۀ اثر هنری

معنی کلمه طرح اولیه در ویکی واژه

نمونۀ مقدماتی و ناپروردۀ اثر هنری.

جملاتی از کاربرد کلمه طرح اولیه

بافت فرسوده ورزشگاه شیرودی، کمبود فضای ورزشی، دسترسی‌های نامناسب برای استفاده از این مجموعه، کمبود فضای پارکینگ برای ورزشکاران، نبود فضای لازم برای تجهیز لوازم و امکانات ورزشی و کمبود فضای سبز از جمله مواردی بود که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران را بر آن برداشت تا طرح جامعی برای بازسازی این مجموعه در نظر بگیرد. برای این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان هزینه بازسازی مجموعه ورزشی شهید شیرودی برآورده شده بود. در طرح اولیه قرار بود که گنجایش این ورزشگاه پس از بازسازی ۲۵ هزار نفری باشد که با مخالفت شورای تأمین استان تهران روبرو شد و گنجایش آن به حدود ۵ تا ۱۰ هزار تن محدود شد.
اما آیا می‌توان گفت اختراع هواپیما نتیجه همین تلاش بوده‌است؟ یا فرضاً می‌توان گفت فضاپیماها حاصل بهینه‌سازی طرح اولیه هواپیماها بوده‌اند؟
طرح اولیه این نشان به وسیله جیم لوول توسعه یافته بود. این ایده زمانی به ذهن لوول رسید که او در پرواز نورثرپ تی-۳۸ تالن از کالیفرنیا به هیوستون بود، درست اندکی بعد طراحی دوباره مأموریت برای چرخش به دور ماه. طراحی گرافیکی این نشان را یک هنرمند و انیمیشن ساز هیوستونی به نام ویلیام بردلی انجام داد.
طرح اولیه ساختمان شامل یک ستون و رواق است که به پناهگاه منتهی می‌شود. با این حال، هنگامی که توتمس چهارم سقف پیشانی باز را پشت بام قرار داد، ستون‌ها و دیوارها با ارائه صحنه‌هایی تزئین شده بودند، با کسانی که شامل توتمس چهارم در سمت چپ و توتمس سوم و آمنهوتپ دوم در سمت راست بودند. اگرچه این معبد نمای بیرونی کسل کننده و فروپاشی دارد، اما ویژگی‌های داخلی آن از بعضی از ظریف‌ترین برش‌های برجسته با رنگ‌های روشن و پر جنب و جوش برخوردار است.
صنعت هوانوردی به دلیل توانایی خود در نوآوری و تغییر زندگی میلیون‌ها نفر شناخته شده است. همچنین، به دلیل پیچیدگی سخت‌افزار و سیستم‌های خود، چرخه‌های تحقیق و توسعه در این صنعت بسیار طولانی است (زمان لازم برای تبدیل یک ایده از طرح اولیه تا محصول بازار در این صنعت معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال است). به همین دلیل خطر مرتبط با سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ که برای پیشبرد پیشرفت‌های فناورانه لازم است، بسیار بالا است. در عین حال، این صنعت در حال حاضر حدود ۳٪ از انتشار کربن تولیدشده توسط انسان در زمین را دربرمی‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد، زیرا جوامع مدرن خواستار ارتباط بهتر بین مردم، کشورها و مناطق هستند.
شخصیت مستربین زمانی ساخته شد که روآن اتکینسون برای درجه فوق لیسانس خود در رشته مهندسی الکترونیک در کوئین کالج آکسفورد مشغول به تحصیل بود. یک طرح اولیه را در اوایل دهه ۸۰ در ادینبرگ فرینگ اجرا کرد. شخصیتی مشابه که نامش روبرت باکس بود، که بار دیگر توسط خود اتکینسون در یکی از نمایش‌های آی تی وی در سال ۱۹۷۹ بازی شد ظاهر شد، که البته روال ویژه آن در بین (فیلم) در سال ۱۹۹۷ هم به کار گرفته شد.
آفتاب‌نگار کمبل استوکس (یا کرهٔ استوکس) یکی از انواع آفتاب‌نگار است. این وسیله نخستین بار توسط جان فرانسیس کمبل در سال ۱۸۵۳ اختراع و توسط جرج گابریل استوکس در سال ۱۸۷۹ اصلاح شد. طرح اولیه که توسط کمبل ارائه شده بود؛ متشکل از یک کرهٔ شیشه‌ای بود که درون یک کاسه چوبی قرار گرفته و خورشید با سوزاندن روی کاسه اثر می‌گذاشت. اصلاح استوکس این بود که نگه‌دارندهٔ کره را از فلز ساخت و یک نگهدارنده نوار را در پشت کره قرار داد تا با سوزانده شدن نوارها بتوان به مدت زمانی که خورشید در آسمان تابیده‌است پی برد.
اخیراً طرح جامع توسعه حرم شاه‌چراغ و سیدعلاءالدین حسین در شیراز تصویب شده تا با اجرای آن بسیاری از معضلات اطراف و محدوده حرمین در شیراز برچیده می‌شود. این طرح جامع در محدوده‌ای به وسعت ۵۵ هکتار تصویب شده تا برای نخستین مرتبه، این دو آستان مقدس دارای یک طرح جامع و کامل برای توسعه، بازسازی و عمرانی شوند. در این طرح بحث‌های مهمی از جمله حل معضل ترافیک عبوری، احداث ساختمان‌های خدماتی، زائرسرا، مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی و زیارتی مورد نیاز پیش‌بینی شده‌است. در قدم نخست و بنا به دستور وزیر مسکن و شهرسازی قرار است ۳۰ هکتار زمین برای این امر اختصاص یافته و مابقی زمین‌های مورد نیاز که در طرح اولیه نیز تعریف شده‌است در مراحل بعدی اختصاص می‌یابد.
در سال ۱۶۶۹، پیتر ورودین اولین اندام مصنوعی زیر زانو را ساخت که بعدها تبدیل به طرح اولیه همهٔ اندام‌های مصنوعی شد. در سال ۱۸۰۰، جیمز پاتس، مخترع انگلستانی، اندام مصنوعی از چوب، یک مفصل زانو از جنس فولاد و یک پایهٔ مفصلی ساخت که از زانو تا مچ پا به وسیلهٔ تاندون‌ها کنترل می‌شد.
راکت‌داین طرح اولیه موتور اس-۳ را بین سال‌های ۱۹۵۵–۱۹۵۶ برای ارتش ایالات متحده ریخت. در سال ۱۹۵۶ ژوپیتر موشک مهمی برای نیروی هوایی ایالات متحده شد، از آنجا که این ارگان مسئولیت تمامی موشک‌های با برد بیش از ۲۰۰ مایل را بر عهده گرفت. اولین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های بالستیک آمریکا، با یک موشک ژوپیتر که از موتور اس-۳ استفاده می‌کرد، در ۵ می ۱۹۵۷ صورت گرفت. در سال ۱۹۵۹، در پرتاب ژوپیتر از کیپ کاناورال، فلوریدا دو میمون با نام‌های آبل و بیکر پروازی ۱۶ دقیقه‌ای با مسافتی ۱۷۰۰ مایلی و در ارتفاع ۳۶۰ مایل در ساب‌اوریت، داشتند. این دو اولین موجودات بودند، که پس از پرتاب به فضا زنده ماندند.