طراح لباس

طراح لباس

معنی کلمه طراح لباس در فرهنگستان زبان و ادب

{costume designer} [سینما و تلویزیون] کسی که براساس فیلم نامه مسئولیت طراحی لباس را بر عهده دارد

معنی کلمه طراح لباس در دانشنامه عمومی

طراح لباس شخصی است که برای یک فیلم، تولید صحنه و یا نمایش تلویزیونی، لباس طراحی می کند. نقش طراح لباس، ساخت لباس شخصیت ها و ایجاد تعادل بین صحنه ها با بافت و رنگ و غیره است. طراح صحنه و لباس در کنار کارگردان، طراح صحنه، نورپردازی، طراح صدا و سایر پرسنل خلاق کار می کند. طراح لباس همچنین ممکن است با یک آرایشگر، استاد کلاه گیس یا آرایشگر همکاری کند. در تئاتر اروپا، نقش متفاوت است، زیرا طراح تئاتر معمولاً هم لباس و هم عناصر صحنه را طراحی می کند.

معنی کلمه طراح لباس در ویکی واژه

کسی که براساس فیلم‌نامه مسئولیت طراحی لباس را بر عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه طراح لباس

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن به عنوان طراح لباس نقش داشته‌است می‌توان به مردان سیاه‌پوش، پایان هالیوودی، و ستاره مشهور اشاره کرد.
اردشیر رستمی (زادهٔ ۲۶ مرداد ۱۳۴۹) کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر و بازیگر ایرانی است. رستمی به عنوان بازیگر با بازی در سریال شهریار به شهرت رسید.
در دهه ۱۹۵۰ استوارت به نیویورک سیتی نقل مکان می‌کند و ابتدا به عنوان پیرایشگر و سپس به عنوان طراح لباس در ساکس فیفت اونیو زیر نظر ادیت لنس مشغول به کار می‌شود. استوارت فعالیت خود را به عنوان طراح مد در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیز ادامه می‌دهد، که ویژه‌ترین آن‌ها فعالیت در شرکت سازنده‌ای به نام ویکتور بیهوست. او در آنجا لباسهای ورزشی و دامنهای ساحلی طراحی کرد.
نور فتاح‌اوغلو ۱۲ نوامبر ۱۹۸۰ در دویسبورگ، آلمان غربی زاده شد. پدرش سینان فتاح‌اوغلو و مادرش فاطمه فتاح‌اغلو است. او پنج خواهر برادر به غیر از خود دارد. نور در ابتدا در یک مزون، طراح لباس بود و با گذشت زمان به فعالیت‌های تلویزیونی راه پیدا کرد. در ابتدا او یک مجری بود ولی در سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را در زمینه بازیگری آغاز کرد که اولین سریال او نوسان قلب در سال ۲۰۰۷ بود. او با بازی کردن در سریال‌های عشق ممنوع در نقش بیسان و حریم سلطان در نقش ماه‌دوران سلطان به شهرت رسید.
اتلو نمایشی بی‌کلام به کارگردانی و طراحی حرکات عاطفه تهرانی است که توسط گروه تئاتر «ایندرا» بر اساس نمایش‌نامه اتلو اثر شکسپیر اجرا شد. این اثر جایزه بهترین کارگردانی تئاتر را از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرده است و سحر افتخار زاده طراح لباس این اثر از سوی منتقدان جهانی تئاتر جایزه بهترین طراحی لباس را نیز دریافت کرده است.
برترین سلبریتی‌های طراح لباس (قسمت اول)
و جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف تئاتر فجر و سایر جشنواره‌های تئاتری که همگی نتیجهٔ حضور پر رنگ و تأثیرگذار این طراح لباس هنرمند است.