طب سوزنی
معنی کلمه طب سوزنی در فرهنگستان زبان و ادب

طب سوزنی

معنی کلمه طب سوزنی در فرهنگستان زبان و ادب

{acupuncture} [پزشکی] نوعی روش درمان که در آن سوزن های ظریفی را در نقاط خاصی از بدن فرومی کنند و هدف از آن تسکین درد یا معالجۀ اختلالات مربوط به دستگاه های مختلف بدن است

معنی کلمه طب سوزنی در دانشنامه عمومی

طب سوزنی ( Acupuncture ) یا سوزن درمانی ( به چینی: 针灸 ) ، ژِن جیو ) گونه ای پزشکی جایگزین است و از مهم ترین شاخه های طب سنتی چینٰ TCM ( ) است که با فروکردن سوزن در بدن انجام می شود. طب سوزنی یک شبه علم است زیرا تئوری های این گونه طب بر اساس روش های علمی نیست و برخی آن را شیادی سلامت ( quackery ) می دانند. روش طب سوزنی با توجه به کشوری که در آن اجرا می شود متفاوت است و از فلسفه ها و شیوه های فکری متفاوتی سرچشمه می گیرند. هرچند درمانگران این روش مدعی هستند که می توان طیف بیشتری از بیماری ها را با طب سوزنی درمان کرد. طب سوزنی همیشه در تلفیق با شیوه های دیگر درمان استفاده می شود.
نتایج آزمایش ها و مرور سیستماتیک متناقض هستند که می تواند نشانگر بی اثری طب سوزنی باشد. یکی از بررسی های بنیاد همیاری کاکرین نشان داد که طب سوزنی بر طیف گسترده ای از بیماری ها بی اثر است. یک مرور سیستماتیک در دانشگاه اکستر و دانشگاه پلیموث مدرک کمی در اثباتی اثربخشی این شیوه برای تسکین درد یافت. در کل، مدارک نشان می دهند که درمان کوتاه مدت طب سوزنی تأثیر بلند مدت ندارد. برخی تحقیق ها نشان داده اند که طب سوزنی بر برخی از دردها تأثیرگذار است اما اکثر این تحقیقات اثر آن را بر اثر خاصیت خودِ روش درمانی نمی دانند. یک مرور سیستماتیک نتیجه گرفت که اثر ضددردی طب سوزنی به نظر می رسد فاقد ارتباط بالینی است و نمی توان آن را به روشنی از تعصب تمیز داد. یک فراتحلیل نشان داد که طب سوزنی برای کمردرد مزمن به عنوان درمانی مکمل در کنار درمان اصلی مقرون به صرف است، در حالی که یک مرور سیستماتیک جداگانه شواهد کافی برای مقرون به صرفه بودن طب سوزنی در درمان کمردرد مزمن پیدا نکرد. "
در این طب با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه های انرژی دانسته می شوند برای تسکین درد یا درمان مشکل خاصی از بیمار استفاده می شود. تئوری طب سوزنی مدعی است که این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام گذرگاهmeridian قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» ( QI ) گفته می شود در آن ها جریان دارد.
پس از آن که طب سوزنی نیز مانند سایر روش های طب سنتی در دنیا، از سیستم های پزشکی و بهداشتی چین حذف و با طب کلاسیک جدید جایگزین شده بود، در زمان مائو و به دلیل کمبود پزشک در چین، مجدداً بر سر زبان ها افتاد.
معنی کلمه طب سوزنی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه طب سوزنی در دانشنامه آزاد فارسی

طبّ سوزنی (acupuncture)
طبّ سوزنی
در پزشکی جایگزین، روشی برای فروکردن سوزن های فلزی باریک و بلند در نقاط مشخصی از بدن، به منظور کاهش درد، بی هوشی در عمل جراحی یا تسریعِ ترمیم زخم. سوزن ها را با دست یا پا با جریان برق می چرخانند. این روش در چین باستان ابداع شد و اکنون در کشورهای غربی محبوبیت فراوان یافته است. تحریک ترشح مواد ضددرد طبیعی در مغز، آندورفینها، را علت بروز اثرات فوق می دانند. بنا به فرضیه ای در فیزیولوژی، بدن شبکه ای از مسیرهای انرژی حیاتی یا مجاری نیروست. این فرضیه اساس طب سوزنی است. براساس این فرضیه، فرو بردن سوزن در ۸۰۰ نقطۀ بدن بر جریان انرژی تأثیر می گذارد و آثار پیش گیرانۀ درمانی یا بی حسی موضعی ایجاد می کند. کارایی این روش را با مطالعات و تحقیقات متعدد ثابت کرده اند. هرچند این روش توجیه علمی قابل قبولی ندارد، بسیاری از پزشکان رسمی اثربخشی آن را تأیید می کنند.

معنی کلمه طب سوزنی در ویکی واژه

agopuntura

جملاتی از کاربرد کلمه طب سوزنی

آیورودا تنها سیستم طبی است که هدف آن از طبابت و تعلیم رسیدن به خدا است. یک دانش همه‌جانبه که شامل جیوتیشا (علوم کیهانی)، داروسازی، آزمایش طبی، طب سوزنی، ماساژ، جراحی، گیاه پزشکی، دامپزشکی و هر آنچه مربوط به طب باشد است.