طالقان
معنی کلمه طالقان در لغت نامه دهخدا

طالقان

معنی کلمه طالقان در لغت نامه دهخدا

طالقان. [ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) شهری است و یا شهرستانی است میان قزوین و ابهر، و از آنجاست صاحب اسماعیل بن عباد. ( منتهی الارب ). طالقان ولایت سردسیر است ، در شرقی قزوین. طولش از جزایر خالدات فه. مه و عرض از خطّ استوا، لوی. در کوهستان افتاده است ، و کلاتها بوده ، و دیه های معتبر کمتر باشد، حاصل آنجا غلّه و اندکی جوز و میوه بود، و مردم آنجا دعوی مذهب سنت کنند، اما ببواطنه مایلتر باشند. ولایت سرانرود و جرود و قهپایه وکن و کرخ از توابع آنجاست ، و در این ولایت دیه ها معتبر بود، حقوق دیوانی طالقان با این ولایت یک تومان است. ( نزهةالقلوب چ لیدن ص 65 مقاله 3 ). شهرکی است ازجبال ، از ری به دیلمان نزدیک. ( حدودالعالم ). پنجمین ناحیه است از ایالت تهران ، از شمال و مشرق محدود است به مازندران ، از جنوب به ساوجبلاغ و از مغرب به قزوین. طالقان ناحیه ای است کوهستانی ، و قسمت مهم آن در دره شاهرود واقع شده ، و این رود از مغرب گردنه کندوان سرچشمه گرفته بطرف مشرق جاری است ، و اغلب قرای طالقان در کنار شعب آن واقعند، قرای متعدد طالقان که همه بخوشی آب و هوا معروفند، عبارتند از: شهرک ، نسا،و محمودآباد. عده قرای آن 78 و جمعیت آن قریب 24300 نفر، و اغلب قریه های آن قدیمی و اشخاص بزرگی منسوب به آن قراء میباشند. ( جغرافیای سیاسی کیهان صص 354 - 355 ). آب طالقان وارد بحر خزر میشود. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 311 ). طالقان دارای معدن زغال سنگ است. و رجوع به نزهةالقلوب ( چ لیدن مقاله 3 صص 220 - 222 ) و الارشاد ( چ سید جلال الدین تهرانی ص 4 ) و سفرنامه مازندران ص 23، 21، 20، 108، 111، 142 رابینو شود.
طالقان. [ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) شهری است به خراسان بر حد میان طخارستان و ختلان ، جائی است بر دامن کوه با کشت و برز بسیار.( حدودالعالم ). شهری است به خراسان بر سد حد گوزگانان است و از آن این پادشاهی است ، شهری با نعمت بسیار است و از او نبیذ بسیار خیزد و نمد خیزد. ( حدود العالم ). شهری است میان بلخ و مروالرود. از آن شهر است ابومحمد، محمودبن خداش الطالقانی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). این شهر بین مروالرود و بلخ واقع، و میان این دو شهرستان سه روز یا سه منزل مسافت است ، اصطخری گوید: بزرگترین شهرستان طخارستان طالقان میباشد. این شهرستان در زمین همواری واقع شده است و فاصله آن تا کوه یک تیر پرتاب است ، نهری بزرگ و باغهای بسیار دارد، و به اندازه ثلث بلخ باشد، و بعد از طالقان و زوالین بزرگترین شهرستان طخارستان بشمار رود، جماعتی ازفضلاء از این خاک برخاسته اند، از آن جمله است ابومحمد، محمودبن خداش الطالقانی. ( معجم البلدان ج 6 ). طالقان از ولایت طخارستان است ، و از اقلیم چهارم ، طولش از جزایر خالدات ، فا. و عرض از خط استوا، ک. له. شهر کوچک است اکثر مردم آنجا جولاه باشد، و در او غله و میوه بسیار است ، و معمور و آبادان است و از آنجا تا مرو شش فرسنگ مسافت است. ( نزهةالقلوب چ لیدن مقاله 3صص 179 - 156 ). طالقان کرسی ولایت طخارستان ، واقع دردومنزلی ولوالج و سه منزلی بدخشان است. ( تاریخ مغول ). آقای اقبال در حاشیه کتاب مذکور توضیح داده اند: هنوز هم به این اسم باقی ، و در مشرق قندز و بر سر راه فیض آباد واقع است. ( تاریخ مغول عباس اقبال ص 58 ). چون یزدجرد بمرد، از پس او هیجده سال ابن هرمز برادر کهتر که پیش پدر بود ملک بگرفت. آن پسر مهتر از سیستان بسوی ملک هیاطله رفت ، به غرجستان و طخارستان و بلخ ، و خبر خویش بگفت که برادر کهتر ملک بگرفت ، و حق من است و از وی سپاه خواست ، ملک او را طالقان داد، و گرامی کرد، و لکن سپاه ندادش. ( ترجمه طبری بلعمی ).

معنی کلمه طالقان در فرهنگ فارسی

شهری بود در خراسان قدیم . مولف حدودالعالم محل آنرا میان طخارستان وختلان و در سر حد گوزگانان مینویسد و یاقوت در معجم البلدان بین بلخ و مروالروذ یاد میکند. اصطخری گوید :بزرگترین شهرستان طخارستان طالقان است . این شهرستان در زمین همواری واقع شده و فاصله آن تا یک تیر پرتابست . نهری بزرگ و باغهای بسیار دارد و باندازه ثلث بلخ باشد . گروهی از فضلا بدان انتساب دارند.
دهی جزئ دهستان شفت بخش مرکزی شهرستان فومن .

معنی کلمه طالقان در دانشنامه عمومی

طالقان ( به مازندرانی: طالقون ) شهری در شهرستان طالقان واقع در استان البرز ایران است. این شهر در منطقه ای ییلاقی، خوش آب و هوا، توریستی، سرسبز و پرآب در میان رشته کوه البرز در ۱۳۳ کیلومتری شمال غربی شهر تهران و ۹۶ کیلومتری کرج قرار گرفته است. زیاران نزدیک ترین شهر به طالقان است که در غرب منطقه طالقان قرار گرفته است.
شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه های البرز مرکزی، دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است. به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در بهار و تابستان جمعیت شناور آن افزایش قابل توجهی می یابد. این در حالی ست که جمعیت ثابت شهر طالقان ۳۵۴۵ نفر است. طبق آمار سال ۱۳۸۵ طالقان دارای جمعیت ثابت ۳۲۸۱ هزار نفر بوده است.
طالقانی ها به مازندرانی سخن می گویند. به عقیده برخی از صاحب نظران، زبان مردم طالقان به دو دسته مازندرانی و طالقانی تقسیم می شود. روستاهایی که بین جوستان و کوه های کندوان قرار گرفته اند به گویش طبری طالقانی از زبان مازندرانی سخن می گویند. از جوستان به سمت باختر به مازندرانی با گویش طالقانی سخن می گویند. به عقیده حبیب برجیان شهمیرزاد، قصران و ساوجبلاغ، طالقان و الموت و کلاردشت و تنکابن یا کاسپی مرکزی گونه های زبانی پیرامون مازندران محسوب می شوند. این پژوهشگر زبان طبری علاوه بر زبان، رسوم مشترک را هم دیگر ویژگی ساکنان حوزه زبان کاسپی دانست و گفت: آیین تیرماه سیزده شو از ویژگی های مشترک گیلان و مازندران است. مردم طالقان و الموت هم از این جشن سخن می گفتند. در کتاب استان شناسی البرز چاپ وزارت آموزش و پرورش، گویش مناطقی از کرج و طالقان، ساوجبلاغ شبیه به مازندرانی عنوان است. گویش طالقانی می تواند گونه‎ای از زبان های شبهه طبری باشد. برخی از صاحب نظران نیز گویش طالقانی را از گویش های تاتی گونه می دانند. گرچه گویش مردم طالقان با تات های دیگر مناطق ایران تفاوت دارد. به گفته منیژه یوحنایی حوزه گستردگی زبان مازندرانی از شرق تا گرگان از جنوب تا شهمیرزاد، سنگسر، فیروزکوه، دماوند، لواسانات و مناطق شمالی امامزاده داوود و طالقان و از غرب تا تنکابن است.
مردم طالقان دارای رسم و رسومات زیادی هستند مثل پنجه پیتک که در پنج روز آخر سال انجام می شود یا مراسم شب یلدا ( به گویش طالقانی: چله شو ) که در اکثر مناطق ایران انجام می شود، ولی در طالقان با رسم خاصی انجام می شود. آیین تیرماه سیزده شو که از ویژگی های مشترک گیلان و مازندران است در بخشی از مناطق طالقان انجام می شود. مردم طالقان به شعرخوانی و داستان خوانی علاقه زیادی دارند. از معروفترین داستان خوانی های مردم طالقان می توان به داستان عاشقانه عزیز و نگار اشاره کرد. داستان دو دلداده از روستای آردکان شهرستان طالقان است که قدمت آن به چند قرن می رسد. به احتمال قریب به یقین، باید داستان عشق عزیز و نگار را آخرین حلقه گمشده دلدادگی عاشقان دانست که بارها در تاریخ ادبیات فارسی شاهد برخی از آنها بوده ایم. نوعی گاهشماری نیز در طالقان رواج دارد که به گاه شماری طالقانی معروف است.
طالقان (منوجان). طالقان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان منوجان در استان کرمان ایران است.
این روستا در دهستان قلعه قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۱٬۲۲۶ نفر ( ۳۴۰ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه طالقان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه طالقان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه طالقان در دانشنامه اسلامی
معنی کلمه طالقان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه طالقان

معنی کلمه طالقان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در روایات، آن جا که سخن از یاران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور است، نام منطقۀ جغرافیایی «طالقان» به چشم می خورد.
منظور از طالقان، چه منطقه ای بین مرو و بلخ باشد و یا شهری میان قزوین و ابهر، خاستگاه برخی یاران حضرت مهدی (علیه السلام) یاد شده است.
طالقان در روایات
در منابع روایی اهل سنت و اهل تشیع روایاتی درباره طالقان وارد شده است که در این مبحث به دو روایت اشاره می شود:
← روایتی در منابع اهل سنت
برخی، طالقان را منطقه ویژه ای دانسته اند؛ ولی گروهی نیز آن را به منطقه بسیار وسیعی همانند ایران معنا کرده اند. از روایت ذکر شده در منابع اهل سنت استفاده می شود که آنان اصحاب و یاران ویژه آن حضرت هستند؛ زیرا در روایت، نوع آنان مشخص شده است؛ اما در روایت بحار الانوار علاوه بر بیان چگونگی و کیفیت، سخن از کمیت و لشکر و درفش های فاتح و پیروز به میان آمده است.
عناوین مرتبط
...

معنی کلمه طالقان در ویکی واژه

جغرافیا: نام منطقه‌ای در رشته کوههای البرز.
احتمالا معرب یا تصحیف شده دالقان بوده است. طالقان اگر به دالقان تعبیر گردد به معنی پشت زخمی، پشت خونین خواهد بود؛ مانند بردگانی که برای ارباب یا سلطان از کوه بر پشت سنگ حمل کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه طالقان

و امیر، رضی اللّه عنه، از بلخ حرکت کرد بدانکه بسرخس رود روز شنبه نیمه شعبان با لشکری و عدّتی‌ سخت تمام، و همگان اقرار دادند که کلّ‌ ترکستان را که پیش آیند بتوان زد. و در راه درنگی می‌بود تا لشکر از هر جای دیگر که فرموده بود میرسیدند. و در روز یکشنبه غره ماه رمضان بطالقان‌ رسید و آنجا دو روز ببود، پس برفت تعبیه کرده‌ .
امامزاده هارون آرامگاه هارون بن موسی فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان طالقان، روستای جوستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
و ظاهر است که اختلاف این اقوال با مفهوم این عبارات صاحب، بواسطه اختلاف سلق و طبایع است، مع هذا باز رحم الله معشر الماضین چرا که امروز از مدعیان این فن یک تن یافت نشود که شعر گوید و بد گوید و کم داند و بوئی از شیخ شنیده باشد نه روئی از شیخ دیده وجودش را مغتنم باید دانست، بل سجودش را مفترض باید شمرد و اگر بانصاف امعان نظر شود قمی بسیار است و طالقانی در میان نیست.
گر به مغرب بوی آن می از عدم یابد گشاد مست گردند زاهدان اندر هری و طالقان
دگر طالقان شهر تا فاریاب همیدون در بلخ تا اندر آب
سوی طالقان آمد و مرورود سپهرش همی داد گفتی درود
سوی طالقان آمد و مرو رود جهان بود پر بانگ و آوای رود
این روستا سرد ترین روستای طالقان است و میانگین دمای پایینی دارد و درختان در اواخر اردیبهشت شروع به سبز شدن میکند.
این روستا در بخش بالاطالقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر (۸خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان میان طالقان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۵۸نفر (۹۱خانوار) بوده‌است.
امامزاده سربخش در قم، خیابان آذر، مقابل چهل اختران، خیابان طالقانی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
گروهی از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق، در مقابل ساختمان «بنیاد شهید» واقع در خیابان طالقانی تهران، دست به تجمع زدند.