طاری

معنی کلمه طاری در لغت نامه دهخدا

طاری. [ ] ( ع اِ ) درختی است هندی که چون او را زخم کنند آب بسیار از آن تراوش میکند. و از آن خمر و سرکه میسازند و مشهور بشراب طاری است و در افعال و خواص قریب است بشراب مویزی. ( تحفه حکیم مؤمن ). اطواق است و آن خمری است که از آب درختی که به هندی طاری نامند بعمل می آورند و آن را هری گویند و درخت آن به افراط در عظیم آباد و بنگاله هست و در بعضی جاها کمتر است. ( فهرست مخزن الادویه ).
طاری ٔ. [ رِءْ ] ( ع ص ) آینده. || ناگاه درآینده. ( منتهی الارب ). ظاهر شونده بر کسی ناگاه. فرودآینده از جائی. ( غیاث اللغات ). ج ، طُرّاء و طُرَاء. ( منتهی الارب ). || ناگاه روی داده. عارض و ظاهر شونده : و این آوازه در اطراف گیتی طاری و به اکناف جهان ساری گشت. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه طاری در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) ۱ - آینده . ۲ - ناگاه در آینده . ۳ - ناگاه روی داده ، عارض . ۴ - گذرنده غیر - مقیم .

معنی کلمه طاری در فرهنگ عمید

۱. ویژگی چیزی که به طور ناگهانی عارض شده است.
۲. جاری.
۳. (اسم، صفت ) مسافر.

معنی کلمه طاری در فرهنگ فارسی

۱ - آینده . ۲ - نا گاه در آینده . ۳ - نا گاه روی داده عارض . ۴ - گذرنده غیر مقیم مقابل متوطن .
درختی است هندی که چون او را زخم کنند آب بسیار از آن تراوش میکند .

جملاتی از کاربرد کلمه طاری

به خوی خوب چو دیبا و چو عنبر شو گرچه در شهر نه بزاز و نه عطاری
وحدتی گشته کثرتش طاری در همه ساری از همه عاری
در سال ۱۸۲۵، بلنویل عضو آکادمی علوم فرانسه شد. دو سال بعد و پس از مرگ کوویه، او ریاست بخش کالبدشناسی مقایسه‌ای دانشگاه پاریس را به دست آورد و برای هجده سال در این مقام ماند. در ۱۸۳۷، او به عنوان عضو خارجی آکادمی علوم سوئد برگزیده شد. در روز نخست مه سال ۱۸۵۰، بلنویل در واگن قطاری که میان دو شهر روان و کان در حرکت بود، درگذشت.
پس از این واقعه، فرخان بزرگ خود به تمیشه رفت و اسیران را به مرز و بوم خویش بازگرداند. در واقع لشکرکشی یزید بن مهلب که واپسین تلاش امویان برای دستیابی به طبرستان بود، از سال ۹۸ تا ۹۹ هجری قمری به طول انجامید و سرانجام به شکست پایان یافت و بدین ترتیب عمر بن عبدالعزیز، خلیفهٔ اموی، در سال ۹۹ هجری، یزید را از خراسان به عراق بازگرداند. یزید که وعدهٔ قطاری از غنائم را به خلیفه داده‌بود، پس از بازگشت به زندان افتاد. اسپهبد فرخان نیز پس از آن به مرمّت و بازسازی شهرها و آبادی‌ها پرداخت.
روی ابی بن کعب قال قال رسول اللَّه (ص): من قرأ سورة بنی اسرائیل فرق قلبه عند ذکر الوالدین اعطی فی الجنّة قنطارین من الاجر، و القنطار الف اوقیة و مائتا اوقیة و الاوقیة منها خیر من الدّنیا و ما فیها.
عدم، او را نمی شود طاری یستمدّ البقا مِنَ الباری
همرهان رفتند و من در زیر بارم ساربانا رحم کن بر اشتری کاو باز مانده از قطاری
اینچنین نافه که عنبر دهد و مشک ختن بخطا گفت که در طبله عطاری هست
پیش از اقدام به ترور، چولگوش تلاش کرده بود با گلدمن و همراهانش دوست شود، اما موفق نشده بود. در طول یک سخنرانی در کلیولند، چولگوش به گلدمن مراجعه کرده بود و از او در مورد این که کدام کتاب را باید بخواند، مشاوره گرفته بود. در ژوئیه سال ۱۹۰۱، او به خانه آیزاک رفت و یک سری سوالات غیر معمول را مطرح کرد. آن‌ها فکر کردند که او یک نفوذی است، همچون کسانی که به عنوان مأموران مخفی پلیس برای جاسوسی از گروه‌های رادیکال فرستاده می‌شدند. آن‌ها از او فاصله گرفته بودند و آبه آیزاک اخطاریه‌ای را به همکاران خود ارسال کرد و در مورد «جاسوس دیگری» هشدار داد.
قطاری که به سرعت حرکت می‌کند، می‌تواند شخصی را که زیادی نزدیک آن ایستاده را به خود جذب کند که اگر سبب تصادف شود، بسیار خطرناک است؛ بنابراین جذب یک دوچرخه سوار توسط یک ماشین سنگین که به سرعت از نزدیک آن می‌گذرد نیز دور از ذهن نیست! تند آبها و گردابها نیز به همین دلیل، شناگران را به میان خود می‌کشند و حتی غرق می‌کنند.بخشی از نیروی بالابری هواپیما نیز با اصل برنولی کار می‌کند طراحی بال به گونه‌ای است که تندی هوا در بالای بال بیشتر از پایین بال است پس فشار هوای بالای بال کمتر از فشار هوا در پایین بال است و نیروی خالصی به نام نیروی بالابری در هواپیما ایجاد خواهد شد.
می‌کشم از مصر شکر سوی روم گرچه شتربان و قطاریم نیست
تعین‌های عالم بر تو طاری است از آن گویی چوشیطان همچو من کیست
«به شما متذکر می‌شوم که در مقالهٔ مذکور از اصطلاحی تحریف شده و جعلی برای توصیف نام «خلیج فارس» استفاده شده‌است. از این فرصت استفاده می‌کنم تا تصریح نمایم که مجموعه آبهای موجود در ساحل جنوبی جمهوری اسلامی ایران همواره با عنوان «خلیج فارس» اشاره، شناخته، توصیف، و نوشته شده‌است. توصیف این آبراه با هر عنوانی جز «خلیج فارس» تقلب از حقایق غیرقابل انکار جغرافیایی و تاریخی در برابر منابع پذیرفته‌شده بین‌المللی نام مکان‌ها در سراسر جهان است. احمد عطاری - سفیر ایران»
جورج روز ۲۷ سپتامبر ۱۸۲۵ نخستین قطار را از استوکتون تا دارلینگتون به راه انداخت، قطاری که حامل ۶ واگن پر از زغال‌سنگ، آرد و ۶۰۰ تن مسافر بود، به وسیلهٔ استیفنسن از دیدگان هزاران نفر عبور کرد.
ایستگاه قطاری نیز به مناسبت جام در نزدیکی ورزشگاه افتتاح شد.
لازم است ذکر شود (قَتِلمِه)بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان و در سفره افطاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در جهان صاف بی‌درد و دغل بی خطر ایمن مطاری دیده‌ای
دوش یک نکته ز بوی تو حکایت کردم تا صبا مهر کند خانهٔ هر عطاری