طارمی
معنی کلمه طارمی در لغت نامه دهخدا

طارمی

معنی کلمه طارمی در لغت نامه دهخدا

طارمی. [ رَ ] ( اِ ) نرده. پکوک. || دست انداز. ستن آوند. رجوع به طارم شود.
طارمی. [ رَ ] ( اِخ ) میردوست از شعرای طارم بوده دوازده سال بمجاورت و خدمت روضه رضویه اشتغال داشته و همایون پادشاه وی را از هواخواهان خویش میشمرده است. این شعر بدو منسوب است :
چاکها کز دست عشقش در گریبان من است
هر طرف راهیست کز جانان سوی جان من است.( از صبح گلشن ص 260 ).

معنی کلمه طارمی در فرهنگ معین

( ~ . ) (ص نسب . ) ۱ - نردة چوبی یا آهنی که اطراف محوطه یا باغی نصب کنند. ۲ - دست انداز.

معنی کلمه طارمی در فرهنگ عمید

۱. نردۀ چوبی یا فلزی که جلو ایوان، باغچه، یا جای دیگر درست می کنند.
۲. [مجاز] ایوان.

معنی کلمه طارمی در فرهنگ فارسی

تارمی: نرده چوبی یافلزی جلوایوان یاجای دیگر
( صفت ) ۱ - نرده چوبی یا آهنی که در اطراف محوطه یا باغی نصب کنند . ۲ - دست انداز ستن آوند .
میر دوست از شعرای طارم بوده دوازده سال بمجاورت و خدمت روضه رضویه اشتغال داشته و همایون پادشاه ویرا از هواخواهان خویش میشمرده است .

معنی کلمه طارمی در دانشنامه عمومی

طارمی (معماری). طارَمی ( عربی: درابزین، لاتین: Baluster ) یا تارُمی یا داروزین یا نرده یک عنصر معماری به شکل ستونی نسبتاً کوتاه است که جلوی ایوان، باغچه، یا در کنارهٔ پلکان چیده می شود تا به عنوان چینه ای از ورود یا سقوط کردن افراد جلوگیری کند یا به عنوان تکیه گاهی برای هندریل به کار برود. طارمی می تواند ساده یا تراش خورده باشد، جنس آن می تواند سنگ، چوب، شیشه، یا فلز باشد، و مقطع آن معمولاً مربع یا دایره شکل است. مواد متداول مورد استفاده در ساخت و ساز آن عبارتند از چوب، سنگ و کمتر از فلز و سرامیک.
به محجر یا دیوار مانندی که از چیده شدن طارمی ها شکل می گیرد تارم گفته می شود.
اولین نمونه های طارمی نمونه هایی هستند که در نقش برجسته های کاخ های آشوری نشان داده شده اند، جایی که آنها به عنوان نرده های پنجره ای کاربردی به کار می رفتند و ظاهراً سرستون های یونی داشتند. به نظر نمی رسد که نرده برای یونانی ها و رومی ها به عنوان یک عنصر معماری شناخته شده باشد، اما اشکال نرده ای در پایه های صندلی ها و میزهایی که در نقش برجسته های رومی نشان داده شده اند، آشنا هستند، جایی که پایه های اصلی یا مدل هایی برای ریخته گری وجود دارد. برنزها بر روی ماشین تراش یا در شمعدان مرمری عتیقه شکل می گرفتند که به صورت مجموعه ای از عناصر پیازی و دیسکی شکل روی هم قرار گرفته بودند که هر دو نوع منابع آشنا برای طراحان کواتروسنتو هستند. طارمی یکی از ویژگی های معماری اولیه رنسانس بود، نمونه های اواخر قرن پانزدهم در بالکن های کاخ ها در ونیز و ورونا یافت می شود.
معنی کلمه طارمی در فرهنگ معین
معنی کلمه طارمی در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه طارمی

خصمش ذلیل و ناتوان در بند نکبت جاودان چون طارمی کاجزای آن از باد نکبا ریخته
کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به معرفی برترین لژیونرهای فوتبال آسیا در فصل ۲۰۲۱ پرداخت که در میان تمامی لژیونرهای فوتبال آسیا مهدی طارمی با ۲۰ نامزدی در طول سال ۲۰۲۱ به عنوان برترین لژیونر فوتبال قاره آسیا انتخاب شد.
گل فوق‌العاده زیبای مهدی طارمی به چلسی، عنوان بهترین گل رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۰–۲۰۲۱ را کسب کرد.
در این بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد. ایران این بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، سردار آزمون، احمد نوراللهی، رامین رضاییان و سعید عزت‌اللهی آغاز کرد. پیش از این بازی دو تیم دو بار به مصاف یکدیگر رفته‌بودند که یک‌بار ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ با برتری تاریخی ۲–۱ به پیروزی رسید و بار دیگر در یک دیدار دوستانه در سال ۲۰۰۰ با نتیجه ۱–۱ به تساوی رسیدند.
برتر از نه گنبد گردنده گاه دارو گیر دور بینان طارمی از گرد میدان یافته
چرخ و اختر چیست طاق آرایشی و طارمی است ما خراب دوستیم از طاق و طارم فارغیم
دور فلک ده جام را از نور عذرا داشته چون عده داران چار مه در طارمی واداشته
مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و شهریار مغانلو هم هر کدام ۲ بار این عنوان را به دست آورده اند.
ایوان تو زطارم پیروزه فلک بگذشت از آنکه صاحب ایوان و طارمی
عالمی دیدم نقوش او معرّا از قلم طارمی دیدم سقوف او مبرّا از جدار
لَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ‌ گفتند در طارم آی‌لَمَّا رَأَتْهُ‌ چون دید طارم را سِبَتْهُ لُجَّةً پنداشت که آب ژرف است، شَفَتْ عَنْ ساقَیْها دامن از ساق بر کشید که پای در آب نهدالَ‌ گفت:نَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوارِیرَ آن طارمی است از آبگینه پاک ساخته و نسو داده‌الَتْ رَبِ‌ گفت خداوند من‌نِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی‌ من ستم کردم بر خویشتن أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ‌ و گردن نهادم و مسلمان شدم با سلیمان‌لَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‌ (۴۴) خداوند جهانیان را.
گوشهٔ طارمی است قدر ترا این که این هفت پاسبان دارند
چو در نی بست تن ایمن نشستی ز دل در جان جانت طارمی کو
حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا تنها گلزنان پرسپولیسی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بودند. هم چنین یحیی گل محمدی تنها گلزن پرسپولیسی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ المان بود. همچنین کریم انصاری فرد تنها گلزن پرسپولیسی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود، مهدی طارمی و رامین رضاییان گلزنان پرسپولیسی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند
باشد تفاوتی ز زمین تا بآسمان زان نجم تا بر تنت این نجم طارمی
دیدار ایران و ولز در جام جهانی ۲۰۲۲، یک دیدار فوتبال بود که در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲، بین ایران و ولز در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه احمد بن علی در الریان قطر برگزار شد. این مسابقه که بهترین پیروزی ایران در رقابت‌های جام جهانی بود، با پیروزی ۲–۰ برای ایران به پایان رسید. در این دیدار وین هنسی دروازه‌بان ولز با خطا روی مهدی طارمی کارت قرمز مستقیم دریافت کرد که اولین اخراج این رقابت‌ها محسوب می‌شد.
براساس اعلام فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اریک لاملا و پاتریک شیک به همراه مهدی طارمی که سابقه عضویت در باشگاه پرسپولیس را دارد. نخستین ایرانی بوده که با گل قیچی برگردون خود در مسابقه پورتو و چلسی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۱ موفق شده در میان سه نامزد نهایی جایزه پوشکاش در سال ۲۰۲۱ قرار بگیرد.
مهدی طارمی اولین بازیکن ایران شد که دو گل در یک مسابقه جام جهانی زده‌است. او اکنون تنها بازیکن دو گله ایران در جام جهانی است.