طارم

طارم

معنی کلمه طارم در لغت نامه دهخدا

طارم. [ رَ ] ( معرب ، اِ ) محجری را گویند که از چوب سازند و اطراف باغ و باغچه بجهت منع از دخول مردم نصب کنند. ( برهان ). چوب بست گرد باغ و باغچه.محجری که از چوب سازند و به اطراف باغ نهند تا مانعاز دخول شود. ( غیاث اللغات ). نرده. || چوب بندی که از برای انگور و یاسمین و کدوی صراحی کنند و داربست و طارم انگور و داربند هم گویند. این لفظ معرب تارم است و در مصطلحات گفته در حرکت راء طارم اختلاف است ، بعضی مفتوح و بعضی مضموم آرند :
بعون نعمت عشق تو فارغم ز نعیم
نه جوی شیر شناسم نه طارم انگور.
ثناها همه ایزد پاک را
ثریاده طارم تاک را.نورالدین ظهوری مست ترا بطارم تاک است دیده باز
مستغنی از تفرّج این سبز طارم است.نورالدین ظهوری.و این بیت سالک قزوینی که در مدح جلال اسیر گفته بکسر راء نیز متحقق میشود :
سیاره این بلند طارم
خوانند ورا ابوالمکارم.( از آنندراج ).و ضبطت الکلمة فی اللسان و غیره بکسر الراء، و هو الموافق للوزن العربی ، و ضبطت فی المعیار و عند ادی شیر، بسکونها و قال الاول ( معرب طارم ) یعنی بضم الراء. و قال الثانی معرب عن تارم و لم یضبط الراء. و الظاهر ان ما قاله المعیار اصح ، ولکن مع فتح الراء فان فی ترجمة البرهان القاطع ص 412 طارم بوزن آدم و معناه مقارب للمعنی الذی هنا و اما تارم بالتاء فانه بفتح الراء ایضاً. ( حاشیه المعرب ص 224 ). طارمه. طارمی. || بام خانه. ( برهان ). || طاق خانه. ( اوبهی ). || خانه بالا. ( بحرالجواهر ). || دیدگاه. ( اوبهی ) :
بنشان بطارم اندر مر ترک خویش را
با چنگ سغدیانه و با یالغ و کدو.عماره.زمین ز مرد شود تنگ چون کهن بیشه
هوا ز گرد شود تیره چون سیه طارم.فرخی.لاجرم دشمنان به زندانند
خواجه شادان بطارم و گلشن.فرخی. || خانه را گویند که از چوب سازند همچو خرگاه و غیره. خانه چوبین. و به معنی گنبد نیز آمده است. ( برهان ). و در بهار عجم آمده خانه چوبین. چون خرگاه و سراپرده و گنبد. ( غیاث اللغات ). خرگاه. ( زمخشری ). قبّه. ( برهان ) :
هر آن روزی که بنشستی به طارم
بطارم در تو بودی باغ خرم.( ویس و رامین ).کنار بام وی را کاخ و طارم
زمین پر گل او را خزّ و ملحم.

معنی کلمه طارم در فرهنگ معین

(رَ ) [ معر. ] (اِ. ) تارم ، خرگاه ، سراپرده .

معنی کلمه طارم در فرهنگ عمید

۱. خرگاه، سراپرده.
۲. گنبد.
۳. خانۀ چوبی.
۴. نردۀ چوبی یا فلزی.
۵. چوب بستی که برای تاک درست می کنند.
* طارم اخضر: [قدیمی، مجاز] آسمان.
* طارم اطلس: [قدیمی، مجاز] = * طارم اخضر
* طارم اعلی: [قدیمی، مجاز] آسمان، فلک، عرش برین.
* طارم فیروزه: [قدیمی، مجاز] = * طارم اخضر
* طارم نیلگون: [قدیمی، مجاز] = * طارم اخضر

معنی کلمه طارم در فرهنگ فارسی

۱ - ناحیه ایست در فارس که از شمال به خشن آباد از جنوب و مشرق به فارغان محدود است . طول آن ۷۲ و عرض ۱۸ کیلومتر است . آب و هوای آن گرم و ناسالم زمینها باتلاقی و مشجر است . محصول غلات برنج خرما و پنبه : آب مشروب از آب باران تامین میشود. ۲ - مرکز آن طارم است که دارای ۱۴ قریه و ۵٠٠ خانوار جمعیت است .
( اسم ) تارم . یا طارم اخضر . آسمان . یا طارم اعلی . آسمان . یا طارم چهارم ( چارم ) . فلک چهارم آسمان چهارم . یا طارم زبر جد . آسمان . یا طارم فیروزه . آسمان . یا طارم مینا . آسمان . یا طارم نیلگون . آسمان .
یکی از اجداد ایسن قتلغ از امرائ عصر سلطان محمد خدابنده .

معنی کلمه طارم در دانشنامه عمومی

طارم (کوهرنگ). طارم روستایی است در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت، استان چهارمحال و بختیاریاین روستا یکی از زیباترین وبکرترین روستاهای بازفت است
جمعیت این روستا را مردم بختیاری از طایفه کیارسی بهداروندتشکیل داده اند که از جمله انها تیره نورالدین وند است
آب و هوای این روستا درتابستان گرم تا 47درجه سانتیگراد ودر زمستان تا منفی6 درجه میرود به طورکلی آب وهوای خوب همراه باطبیعت بکر و دست نخورده باعث شده بیشتر ساکنان قدیمی این روستا که به شهر رفته بودند بازگردند شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی ودامداری است .
]
جمع آوری اطلاعات :شایان محبی نورالدین وند

معنی کلمه طارم در دانشنامه آزاد فارسی

طارُم
شهرستانی در شمال استان زنجان، مشتمل بر بخش مرکزی و بخش چَوَرْزَق، با مرکزیت اداری شهر آب بر. از شمال به استان اردبیل (شهرستان خلخال) و استان گیلان (شهرستان فومن)، از شرق به شهرستان های شفت و رودبار (استان گیلان)، از جنوب شرقی و جنوب به شهرستان قزوین، و از جنوب و غرب به شهرستان های ابهر و زنجان (استان زنجان) محدود است. شهرستان طارم در کوهستان البرز غربی قرار دارد و درّۀ قزل اوزن آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند. ارتفاعات شمالی شامل رشته کوه های مرتفعی است که کوه لاته برهنه، با ارتفاع ۲,۸۶۷ متر، بلندترین قلۀ آن است و ارتفاعات جنوبی، که این شهرستان را از شهرستان های البرز و زنجان جدا می کند، ۲,۸۷۴ متر ارتفاع دارند. رودخانۀ قزل اوزن و ریزابه هایی که از کوه های اطراف به آن می ریزند این شهرستان را مشروب می کنند. اقلیم شهرستان طارم معتدل تا معتدل مایل به سرد، از نظر بارندگی جزو نواحی نیمه خشک است، و جمعیت آن ۴۳,۹۶۴ نفر است (۱۳۸۵). کوه های شمالی آن از جنگل تنک پوشیده شده است. مهم ترین آبادی های آن عبارت اند از چورزق، دَرام، دستجرده، و گیلوان. راه رودبار به آب بر و روستای درام و نیز راه زنجان به آب بر همراه با راه های فرعی و روستایی دیگر شبکۀ راه های ارتباطی این شهرستان را تشکیل می دهند. شهرستان طارم ازجمله نواحی برنج خیز ایران است و پرورش درخت زیتون و سایر میوه ها نیز در آن متداول و دامداری و باغداری شغل عمدۀ ساکنان آن است.

معنی کلمه طارم در ویکی واژه

تارم ؛ خرگاه، سراپرده.

جملاتی از کاربرد کلمه طارم

خمش ار دگر بگویم ز مقالت خوش او بپرد کبوتر دل سوی اولین مطارم
احمد حکیمی‌پور (زاده ۱۳۴۲ در زنجان)، نماینده سابق زنجان و طارم در دورهٔ چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بود.
آن قدر خان دوم کز فضلهای قدر او طاق چارم طارم پیروزه منظر بسته اند
همچنین سدهای در دست ساخت استان عبارتند از: سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا. ، سد نهب در شهرستان تاکستان، سد بورمانک در شهرستان قزوین بخش طارم سفلی، سد بهجت آباد در شهرستان آبیک، سد استلج در شهرستان آوج و در توابع شهر آبگرم و سد چنگوره در شهرستان بویین زهرا
پس از دستگیری محمد، حکومت طارم به وهسودان رسید؛ وی محمد را در قلعه‌ای حبس کرد. در همان سال (۳۳۰ ه‍.ق) مرزبان به آذربایجان حمله و آن را فتح کرد. این واقعه سلاریان را به دو شعبه تقسیم کرد. با وجود حکومت وهسودان در طارم، حاکم اصلی مرزبان بود و وهسودان فقط نایب‌السلطنه و جانشین او محسوب می‌شد.
با آنکه در این منظره کآن طارم علوی است و از رنج نشان نیست
قفس بلبلان سیمین بال سقف این سبزبام طارم کن
ز یکرنگی مسیحا با تو دم زد از آن بر طارم چارم قدم زد
اندکی بعد جستان و برادر دیگرش، ناصر، به طارم آمدند، و در آنجا توسط وهسودان، زندانی شدند. و وهسودان سپاهی به فرماندهی پسرش اسماعیل به آذربایجان فرستاد. ابراهیم برای مقابله با اسماعیل لشکری را در ارمنستان برپا کرد و وهسودان را وادار به اعدام جستان، مادرش و ناصر کرد. ابراهیم توسط اسماعیل از آذربایجان رانده شد، اما حکومت خود را در دوین حفظ کرد.
که تا از طارم دولت هلالی نشانش بخشد از عید وصالی
در کنار هم قرار گرفتن اتاق‌ها نیز ترکیبی جالب را ارائه می‌دهد، رایج‌ترین آن، ترکیب طارمه و اتاق است.
در شمال و جنوب ایوان کنار گلدسته‌ها دو چهاردیواری سقف پوشیده هست. بر این چهاردیواری‌ها و سراسر طارمهٔ پیش ایوان و خود گلدسته‌ها شعرهای فارسی و عربی و نیز سخنان علی نوشته‌اند. برخی از این کتیبه‌ها در حملهٔ رژیم صدام و توپ و بمب تخریب شد و بعد با طلا جایگزین شد.
مناطق جنگلی استان زنجان با مساحت ۹۷۵۵۳ هکتار در ارتفاعات شمالی و جنوبی رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم، ارتفاعات شمال غربی شهرستان زنجان، ارتفاعات شمال شرقی شهرستان ماهنشان و ارتفاعات شمال شرقی شهرستان‌های ابهر و خرمدره واقعند. گونه‌های غالب این جنگلها، ارس، بنه، زالزالک، سیاه تلو، بادام کوهی، گیلاس وحشی و شیر خشت می‌باشد.
نُه قبّه بود طارم ایوان چرخ را قدر تو قبّه ای دگر افزود بر سرش
امام (زنجان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. این روستا در واقع جزئی از روستاهای منطقه طارم است.
زآن سرو زلف نافه بگشایم گو بخوانند خلق عطارم
پس دستگیری محمد بن مسافر حکومت در طارم، در دست وهسودان بن محمد قرار گرفت؛ وی محمد را در قلعه‌ای محبوس کرد. در همان سال (۳۳۰ ه‍.ق) مرزبان با حمله به آذربایجان، قلمرو سلّاریان را گسترش داد.
منشی چرخ را وترا ای فرید عصر با آنکه هر دو نجم گرفتند طارمی
گاه روی از پرده زنگار گون بیرون کند گاه زیر طارم زنگارگون اندر شود
مهدی طارمی همراه کی‌روش در این نشست گفت: به سؤال سیاسی جواب نمی‌دهم و فقط دربارهٔ فوتبال حرف خواهم زد.