ضعفا

معنی کلمه ضعفا در فرهنگ معین

(ضُ عَ ) [ ع . ضعفاء ] (اِ. ) جِ ضعیف .

معنی کلمه ضعفا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - سست ناتوان بی بنیه مقابل قوی . ۲ - درمانده عاجز . ۳ - بیمار علیل . ۴ - مغلوب هوی و هوس ۵ - نزد امامیه روایتی که راویان آن سلسله جامع هیچیک از شرایط اقسام سه گانه ( صحح احسن موثق ) نباشد جمع : ضعاف ضعفائ . یا این ضعیف . این بنده ( نویسنده از خود چنین تعبیر آورد ) .

معنی کلمه ضعفا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ضعفا، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به راویان ضعیف اطلاق می شود.
دانشمندان علوم حدیث در باب تعریف ضعفا اقوال ذیل را مطرح کرده اند: ۱- "ضعفا" راویانی هستند که توثیق معتبر درباره آنان وارد نشده و بدون ذکر علت تضعیف شده باشند. ۲- "ضعفا" راویانی هستند که یا دانشمندان علم رجال تصریح به ضعف آن ها نموده اند یا راویان مجهول هستند و یا راویانی هستند که مدح شده اند ولی مدحی است که آن ها را داخل در حسان نمی کند.
دیدگاه علماء
راجع به این که وصف مذکور دلالت بر عدم عدالت یا وثاقت می کند یا نه اقوالی است: ۱- اگر دانشمندان علم رجال واژه "ضعیف" را درباره راویی به کار بردند نشان دهنده ثقه نبودن وی است ولی نشان دهنده عادل نبودن او نیست بنابر این امکان دارد راویی عادل و ضعیف باشد؛ ۲- اگر "ضعیف" بدون اضافه به حدیث راجع به شخصی به کار برده شود دلالت بر عدم عدالت او می کند؛ ۳- اگر قدما اصطلاح "ضعیف" را درباره شخصی به کار برده اند نشان دهنده عامی بودن او است با این فرض ضعیف بودن راوی با وثاقت وی منافات ندارد.
تعبیرات دیگر
از این اصطلاح به «ضعیف (راوی)»، «ضعاف (راوی)»، «رجال ضعیف (راوی) » نیز تعبیر می شود.
اسدی جزایری، عبدالنبی بن سعدالدین، حاوی الاقوال فی معرفة الرجال، ج۲، ص۲۳۸.
...
[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
ضعف (۵۲ بار)

معنی کلمه ضعفا در ویکی واژه

ضعفاء
جِ ضعیف.

جملاتی از کاربرد کلمه ضعفا

هر چند شها پشت و پناه ضعفائی دانی که دعای ضعفا پشت و پناه است
اینجا لطیفه‌ای است که کوه بدان عظیمی برنتافت، و دلهای مستضعفان و پیر زنان امّت احمد برتافت، یقول اللَّه تعالی: وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ.
برده‌گشتند یکسر این ضعفا وان دو صیاد هر یکی نخاس
برخی منشأ نظری سوسیالیسم را در کتاب جمهور افلاطون می‌دانند که طبقه حاکمه هیچ امتیاز خاصی ندارد و برای دو طبقه پاسدار و فلاسفه، افلاطون نظام اشتراکی، که نوعی نظام سوسیالیستی است را پیشنهاد می‌دهد. برخی دیگر می‌گویند «تعالیم انجیل در عهد عتیق، اولین مجموعه قوانین سوسیالیستی را تشریح کرده که از جمله آن‌ها حمایت از کارگران، زنان و ضعفاست.»
قوله تعالی: وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ ای ملّکناهم، فذکر بلفظ المیراث لانّه اورثهم ذلک بهلاک اهلها من العمالقة. ربّ العالمین جلّ جلاله قبطیان و عمالقه که ساکنان زمین قدس بودند از آن زمین برداشت، و ایشان را هلاک کرد، و بنی اسرائیل را بجای ایشان نشاند، و دیار و اموال ایشان بدست اینان باز داد، و منت خود در یاد ایشان داد که: پس از آنکه مستضعفان و زبون گرفتگان ایشان بودند خلیفتان ایشان گشتند، و بسرای و وطن ایشان فرو آمدند، و در میان از و نعیم ایشان نشستند، فذلک قوله تعالی: وَ نَعْمَةٍ کانُوا فِیها فاکِهِینَ کَذلِکَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِینَ‌.
آنچه در مورد قاسم سلیمانی و تبدیل‌شدن وی به اسطوره‌ی ملی ایرانی می‌توان گفت این است که قاسم سلیمانی در ذهن مردمان حوزه‌ی مرزهای ملی ایرانی، ترکیبی از عناصر اسطوره‌ای ملی و مذهبی شد. در سطح دوم نیز سلیمانی و سپاه قدس را در سه‌ دهه‌ی اخیر تصویری از پشتیبانی از مظلومان و مستضعفان در اذهان قاطبه‌ی مسلمانان منطقه ایجاد کرده بود. و در سطح بین‌الملل قاسم سلیمانی نزد همه ملت‌های آزاده و غیرمسلمان به یکی از قهرمانان مبارزه با امپریالیسم تبدیل شده بود و نام وی در کنار چه‌گوارا، فیدل کاسترو و سایر قهرمانان مبارزه با امپریالیسم آمریکا، در خاطره‌ی جمعی مردمان دنیا خصوصاً مردم آمریکای لاتین نقش بسته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مؤسسه اطلاعات به همراه مؤسسه کیهان به بنیاد مستضعفان واگذار شد. پس از مدتی این دو مؤسسه زیر نظر ولی فقیه قرار گرفت و سید محمود دعایی در اردیبهشت ۱۳۵۹ به عنوان نمایندهٔ ولی فقیه و سرپرست این مؤسسه منصوب شد که تا پایان عمرش (۱۵ خرداد ۱۴۰۱) این سمت را برعهده داشت. سید عباس صالحی نماینده کنونی ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات است.
از غایت‌ کرم ضعفا را تویی پدر شاید که بخت نیک تو را همچو مادرست
فاطمه (ع) آن سخن از عمر بشنید، چون بر رسول خدا رسید باز گفت و لختی از بی کامی خویش معلوم رسول (ص) کرد، آن گه گفت یا رسول اللَّه جان و تن‌ من فدای تو باد، چرا می‌گریی و چه چیز ترا چنین اندوهگن کرده؟ که دلهای یاران ازین اندوه تو در غرقابست، هر یکی کان حسرت شده و بی خورد و بیخواب گشته، رسول خدا گفت: چون نگریم؟! ای جان پدر و چرا اندوه نخورم؟! از بهر ضعفا و گنه کاران امّت خویش و آنک جبرئیل آمده و آیتی بدین صعبی آورده که: «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ، لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِکُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ».
گروهی از مالباختگان زمین‌های کشاورزی کندرود تبریز در اعتراض به تصرف زمین‌های خود توسط بنیاد مستضعفان تجمع اعتراضی بر پا کرده و خواستار رسیدگی به درخواست‌های خود شدند.
از جمله انتقادات وارده به دولت‌های احمدی‌نژاد، حضور گسترده نظامیان در فعالیت‌های اقتصادی است. این رویداد منجر به در اختیار گرفتن منابع عظیم مالی کشور توسط نظامیان می‌شود، زیرا موجبات ورود آن‌ها به فعالیت‌های سیاسی می‌شود که در زمان صلح برای امنیت کشور خطرناک است. از جمله این اقدامات واسطه‌گری فروش نفت ایران به مشتری‌های خارجی توسط توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، در اختیار گرفتن ۸ درصد از بودجه عمرانی کشور (در سال ۱۳۹۱ معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان) توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و در نهایت واگذاری غیرقانونی شرکت مخابرات ایران به شرکت اعتماد مبین، از شرکت‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران اشاره کرد.
شیفته رایی مکن پیشِ نزاریِ زار کی ضعفا را بود قدرتِ دیوانگان
سیم اشگ ضعفا بر رخ چون زر بیند باز اندر طمع سیم و غم زر باشد
اما آن که مرد عادتی بود و باطن وی از طلب و مجاهده ای در آن طلب خالی باشد و به خدمت مشغول نبود، وی بدانکه مرقع پوشد صوفی نباشد، بلکه اگر چیزی بر طراران وقف کرده باشند وی را مباح باشد که خویشتن بر صورت صوفی نمودن، بی آن که به صفت ایشان باشی، محض نفاق و طراری بود و بدترین این قوم آن باشد که سخنی چند به عادت صوفیان یاد گرفته باشد و بیهوده می گوید و پندارد که علم اولین و آخرین بر وی گشاده شد که آن سخن می تواند گفت. و باشد که شومی آن ورا به جایی کشد که در علم و علما به چشم حقارت نگرد و باشد که شرع نیز در چشم وی مختصر گردد و گوید که این خود برای ضعفاست. و کسانی که در راه قوی شدند ایشان را هیچ زیان ندارد و دین ایشان دو قله شد که به هیچ چیز نجاست نپذیرد. و چون بدین درجه رسد کشتن وی فاضلتر از کشتن هزار کافر در روم و هند که مردمان خود از کافر خویشتن را نگاه دارند، اما این ملعون مسلمانی را هم به زبان مسلمانی باطل کند، و شیطان در این روزگار هیچ دام فرو نکرد از این عظیمتر و بسیار کس در این دام افتادند و هلاک شدند.
به اقویا، ضعفا را چو میر و سرور ساخت؛ به اغنیا، فقرا را چو بار و مهمان داد
از جابر بن عبدالله انصاری: ما نزد رسول خدا کنار کعبه نشسته بودیم، چون امام علی وارد شد رسول خدا گفت: برادرم آمد و در ادامه گفت: قسم به خانهٔ خدا که این مرد قبل از همه شما به خدا ایمان آورده و بیشتر از همهٔ شما اطاعت خدا را کرده و به پیمان الهی بیشتر از همهٔ شما وفادارتر و بیش از همه شما قضاوت به حکم خدا کرده و در تقسیم بیت‌المال عادل‌تر بوده و در رفتار با ضعفا از شما بهتر و مقامش بالاتر است، در این هنگام بود که آیه خیر البریة نازل شد.