ضربت

معنی کلمه ضربت در لغت نامه دهخدا

ضربت. [ ض َ ب َ ] ( ع اِمص ، اِ ) ضربه. رجوع به ضربه شود. زَخم. یک بار زدن. ج ، ضربات : مردی از مسلمانان نامش واصل بن عمرو حمله کرد و روی به خاقان نهاد و او را یک ضربت بزد بر میان خود و خود از سرش بینداخت. ( ترجمه طبری بلعمی ).
بر مگسی خوب نیست ضربت فرهاد.ناصرخسرو.پادشاه کامران آن باشد که بضربت شمشیر آبدار خاک از زادبوم دشمن برآرد. ( کلیله و دمنه ).
- امثال :
زدی ضربتی ضربتی نوش کن .
- ضربت خوردن از ؛ زخم رسیدن بدو از: ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب از ابن ملجم مرادی.
ضربة. [ ض ُ ب َ ] ( اِخ ) جایگاهی است. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه ضربت در فرهنگ معین

(ضَ بَ ) [ ع . ضربة ] ۱ - (مص م . ) زدن . ۲ - (اِ. ) زخم .

معنی کلمه ضربت در فرهنگ عمید

ضربه، کوبیدن.

معنی کلمه ضربت در فرهنگ فارسی

ضربه، دفعه اززدن، یکبارزدن
۱ - ( اسم ) یک بار زدن . ۲ - ( مصدر ) زدن . ۳ - ( اسم ) زخم کوب : زدی ضربتی ضربتی نوش کن . جمع : ضربات .

معنی کلمه ضربت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی ضُرِبَتْ: زده شد (در عبارت "ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ ﭐلذِّلَّةُ " منظور این است که داغ ونشان ذلت بر آنها زده شد)
ریشه کلمه:
ضرب (۵۷ بار)
زدن. آن با موارد فرق می‏کند مثل زدن با دست . زدن چیزی به چیزی نحو . پایکوپی نظیر . مثل زدن نظیر . بیشتر آیات قرآن کلمه ضرب را در همین زمینه به کار برده است و در این راه رفتن و مسافرت کردن نحو . ایضاً در حتمی شدن به کار می‏رود مثل . * . در جوامع الجامع برای ضربنا مفعولی مقدر کرده یعنی:«ضَرَبْنا عَلی اذانِهِمْ حِجاباً اَنْ تَسْمَعَ» به هر حال منظور از آن خواب رفتن لست. * . ضرب عنه به معنی اعراض و رو گرداندن است، معنی آیه در «صفح» گذشت.

معنی کلمه ضربت در ویکی واژه

ضربة
زدن.
زخم.

جملاتی از کاربرد کلمه ضربت

رحم بر دزدان و هر منحوس‌دست بر ضعیفان ضربت و بی‌رحمیَست
در تن اعدای دین تیغ هنر پروای او چار عنصر را به یک ضربت کند از هم جدا
ای مشت زمین بر آسمان شو بر ری بنواز ضربتی چند
در سال ۲۰۰۳ مقامات آمریکایی، طی یک عملیات ضربتی یک ایرانی به نام «سِرژیک آواساپیان» را در هتلی در فلوریدا دستگیر کردند.
عمود خاره شکن گر کند بلند شود ز باد ضربت او کوره در کمر مدغم
اولین پیش‌نمونه این جنگنده در سال ۱۹۷۳ پرواز کرد و از سال ۱۹۷۶ به طور رسمی به خدمت ارتش اسرائیل درآمد اما عمر آن به عنوان جنگنده برتری هوایی اصلی ارتش اسرائیل بسیار کوتاه بود چراکه در همان سال نخستین جنگنده‌های اف-۱۵ ایگل از آمریکا خریداری شد. در جنگ ۱۹۸۲ لبنان برتری هوایی با جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ تأمین می‌شد و از کفیر برای عملیات‌های ضربتی حمله به زمین استفاده می‌شد. در مجموع بیش از ۲۲۰ فروند از این جنگنده ساخته شده و هم‌اکنون در سه کشور کلمبیا، سری لانکا و اکوادور مورد استفاده است.
اکبر خوش‌کوشک (زاده ۱۳۳۶ تهران) یکی از عناصر امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران است. به‌گزارش روزنامهٔ آزاد، وی یکی از ۲۷ نفری بود که پس از اقرار وزارت اطلاعات مبنی بر اینکه «گروهی فاسد» در بدنهٔ این وزارت اقدام به کشتن ۵ نفر در سال ۱۳۷۷ کرده‌اند، دستگیر شد. او در آن زمان ریاست گروه ضربت وزارت اطلاعات را بر عهده داشت. اکبر خوش‌کوشک به قتل‌های مخالفان سیاسی مرتبط بود. او از متهمان قتل فریدون فرخزاد بود.
ضربت هجر همی خسته کند جان مرا آه اگر ضربت او کارگر آید روزی
چنان ضربتی زد بر آن نخل بن که شیر جوان بر گوزن کهن
لب عدوی تو سیراب لیک از آن آبی که ضربت تو چکاند ز دشنه فولاد
هانتر پس از اتحاد مجدد با دنی، که با باشگاه سابق هانتر پس از ترک او قرارداد امضا کرد، متوجه می‌شود که اتلتیکو مادرید، پی اس جی و بایرن مونیخ علاقه‌مند به جذب او هستند. او با یکی از آنها قرارداد می‌بندد و وقتی وارد می‌شود، متوجه می‌شود که دینو، مدیر باشگاه قرضی سابقش نیز در باشگاه جدیدش حضور دارد. دینو هانتر را با توماس مولر یا آنتوان گریزمان یا دله آلی، بازیکنی که به عنوان شریک ضربتی هانتر عمل می‌کند، جفت می‌کند. با این حال، هانتر در اوایل فصل دچار مصدومیت زانو می‌شود که او را در بیشتر فصل دور می‌کند.
عیدید که از همکاری با سازمان ملل امتناع ورزید، سد راه بود. تکاوران نیروی ضربت آمریکایی برای دستگیری دو تن از ستوان‌های رده بالای عیدید در جریان جلسه‌ای در شهر، اعزام شدند. هدف این عملیات محقق شد، اگرچه این عملیات، یک پیروزی شکست‌آمیز و وضعیت به نبرد مرگبار موگادیشو تبدیل شد. عملیات اولیه در ۳ اکتبر ۱۹۹۳، که قرار بود یک ساعت طول بکشد، تبدیل به یک توقف شبانه و عملیات نجات شد که تا روشنایی روز ۴ اکتبر ۱۹۹۳ ادامه یافت.
ضربت روزگار اگر ناله چو نی دهد تو را بادهٔ من ز کف بنه چاره ز مومیا طلب
ز من نباشد اگر پرده‌ای بگردانم که هر رگم متعلق بود به ضربت او
علی هنگامی که مشغول خواندن نماز صبح در مسجد کوفه بود یا به روایتی دیگر در کنار در مسجد توسط عبدالرحمن بن ملجم، از خوارج، با یک شمشیر مسموم از ناحیهٔ سر ضربت خورد. عبدالرحمن این عمل را به قصد انتقام‌گیری از وی در قبال کشتگان نبرد نهروان، انجام داد. دو روز بعد در ۱۹ یا ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری مصادف با ۲۷ ژانویه ۶۶۱ میلادی، علی در ۶۲ یا ۶۳ سالگی درگذشت. پس از مرگ علی، قاتل وی قصاص شد.
کند بوس لب تیغش بر اندام برومندان به بزم و رزم کار صد هزاران ضربت کاری
به روایتی علی هنگامی که مشغول خواندن نماز صبح در مسجد کوفه بود و به روایتی دیگر در کنار در مسجد توسط عبدالرحمن بن ملجم و با یک شمشیر مسموم از ناحیهٔ سر ضربت خورد. در منابع روز ضربت خوردن علی ۱۷، ۱۹، و ۲۱ ماه رمضان گزارش شده است. اما شیخ مفید روز ۱۹ را صحیح‌تر می‌داند و ابن ابی الحدید نیز می‌نویسد چون این سه تن کارشان را عبادت می‌دانستند بنابراین آن را در شب قدر ۱۹ رمضان قرار دادند تا ثواب بیشتری برده باشند. روز مرگ علی هم در منابع از ۱۱ تا ۲۱ رمضان گزارش شده و مدت تحمل ضربت را دو یا سه روز دانسته‌اند.