ضربات

معنی کلمه ضربات در لغت نامه دهخدا

ضربات. [ ض َ رَ ] ( ع اِ ) ج ِ ضربة.

معنی کلمه ضربات در فرهنگ عمید

= ضربت

معنی کلمه ضربات در فرهنگ فارسی

جمع ضربه
۱ - یکبار زدن . زدن ضربت . ۳ - زخم کوب . ۴ - آسیب . ۵ - کعبتین طاوس قرعه . ۶ - ( بکس کشتی ) هر یک از حملات ورزشکار که به نتیجه مثبت برسد . یا ضربه فنی . پیروزی یافتن بر حریف با فن کاری . یا دو ضربه یا سه ضربه زدن . از دو یا سه راه ( اسم ) استفاده کردن .
جمع ضربه

جملاتی از کاربرد کلمه ضربات

آپویاندو یا ضربه تکیه، یکی از انواع ضربات در گیتار است. ضربه آپویاندو قابل دسترس ترین ضربه در گیتار است. در بسیاری از وضعیت ها برای به ارتعاش در اوردن سیم ها از این وضعیت استفاده می شود. جهت ضربه . موازی با قسمت فوقانی صفحه ی صدا و حرکت ان عمود بر سیم بالاتر است. به طوری که پس از اتمام ضربه . به روی سیم فوقانی تکیه کند. ( این ضربه بر روی سیم های 1 تا 5 در گیتار قابل اجرا است و بر روی سیم 6 گیتار ضربه ازاد یا تیراندو قابل اجرا است).
برداشت و پشت مرا چون شکم طبل برهنه ساخت و چون طبال روز جنگ به ضربات متعاقب و نفرات متوالی بنواخت، نه مرا زهره فریاد که می ترسیدم که آواز مرا بداند و نه طاقت صبر که می اندیشیدم که پوست بر من بدراند.
مشکل دیگر برزیل مقابله با پشه‌ها و برخی بیماری‌ها است. طبق آماری که اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد، ۱٫۵۸ میلیون نفر در برزیل به تب دانگ مبتلا شده بودند. همچنین باید شیوع یک بیماری قارچی نیز اشاره کرد. از همه این‌ها بدتر شیوع یک ویروس به نام زیکا است. مقامات برزیلی تخمین زده‌اند که ۱٫۵ میلیون نفر به این ویروس در ماه‌های اخیر سال آلوده شده باشند و حتی برخی این آمار را ۳٫۲ میلیون نفر عنوان کرده‌اند. این در حالی است که زیکا در شمال شرقی یک منطقه فقیرنشین بدترین ضربات را وارد کرده و همچنین در ایالت ریودوژانیرو به سرعت گسترش پیدا کرده‌است.
بکشینسکی در فبریهٔ سال ۲۰۰۵ میلادی در آپارتمانش واقع در ورشو، به دست فردی ۱۹ ساله از ولومین با ضربات چاقو به قتل رسید. قاتل نوجوان از آشنایان بکشینسکی بود و دلیل قتل، خودداری بکشینسکی از پرداخت پول به وی گزارش شد.
سارینا اسماعیل‌زاده (۱۱ تیر ۱۳۸۵ – ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) دختر ۱۶ ساله و یوتیوبر ایرانی اهل مهرشهر کرج بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با ضربات باتون از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به سرش کشته شد.
در ۱۰ سپتامبر۲۰۰۷،دیوید پترائوس بخشی از گزارش خود را در مورد وضعیت عراق به کنگره ارائه کرد. او به این نتیجه رسید که «اهداف نظامی این افزایش تا حد زیادی در حال تحقق است.» او به کاهش مداوم اخیر در حوادث امنیتی اشاره کرد که او آن را به ضربات اخیر وارد شده به القاعده در عراق در طول موج افزایش داد. وی افزود: «ما همچنین افراط‌گرایان شبه‌نظامی شیعه را مختل کرده‌ایم. او استدلال کرد که عملیات ائتلاف و عراق بشدت خشونت‌های قومی فرقه ای را در کشور کاهش داده‌است، اگرچه او اظهار داشت که دستاوردها کاملاً یکسان نبوده‌است. او عقب‌نشینی تدریجی نیروهای آمریکایی در عراق را با هدف رسیدن به سطوح پیش از افزایش نیرو تا ژوئیه۲۰۰۸ توصیه کرد و اظهار داشت که عقب‌نشینی‌های بیشتر «بی موقع» خواهد بود.
ویژگی قابل توجه برمه این بود که به دلیل استفاده از هر دو پا می‌توانست در پست‌های متفاوتی بازی کند. خود او اعتقاد داشت که پای راستش دقیقتر و پای چپش ضربات سنگینتری به سمت دروازه می‌زند. او بیشتر کرنرها و ضربات آزاد را با پای چپ می‌زد. ولی پنالتی حساس و سرنوشت ساز فینال ۱۹۹۰ در دقیقه ۸۵ را با پای راست به سمت دروازه زد. چون دقیق‌تر بود.