ضربات پنالتی

ضربات پنالتی

معنی کلمه ضربات پنالتی در فرهنگستان زبان و ادب

{penalty shoot out} [ورزش] روشی برای تعیین برندۀ بازی ای که در وقت قانونی و اضافه با نتیجۀ مساوی به پایان می رسد و در آن هرکدام از تیم ها تعداد مشخصی ضربۀ پنالتی می زنند متـ . روش ضربات پنالتی

معنی کلمه ضربات پنالتی در دانشنامه عمومی

ضربات پنالتی (فوتبال). در فوتبال، روش حذفی با ضربه های پنالتی ( به انگلیسی: Penalty shoot - out ) ، یک نوع روش حذف تیم ها در مسابقه فوتبال است. در بازی هایی که به صورت حذفی برگزار می شوند و باید حتماً یک برنده داشته باشند، هنگامی که بازی در وقت ۹۰ دقیقه معمول و پس از ۳۰ دقیقه وقت اضافه مساوی به پایان برسد، کار به ضربه های پنالتی کشیده می شود. در این شرایط هر تیم به نوبت یک ضربه پنالتی می زند تا ۵ ضربه، هر تیمی که تعداد بیشتری از ضربه ها را به گل تبدیل کند، برنده بازی خواهد بود. در صورتی که پس از ۵ ضربه، گل های زده دو تیم برابر باشد، هر تیم به نوبت یک ضربه دیگر می زند تا زمانی که یکی از تیم ها بر دیگری پیشی بگیرد ( ضربات پنالتی طلایی ) . در ضربه های پنالتی آخر بازی، هر بازیکن تنها یک بار می تواند ضربه پنالتی بزند. همچنین اینکه چه تیمی اول ضربه بزند، با استفاده از قرعه شیر یا خط انتخاب می شود. نکته: روش حرف با ضربه پنالتی، تنها روشی برای معرفی تیم صعودکننده می باشد و آمار آن جز آمار اصلی بازی حساب نمی شود.
اگر بازیکنانی به غیر از دروازه بان توپ را در محوطه جریمه با دست بگیرد خطای هَند پنالتی گرفته می شود و اگر روی بازیکن تیم در محوطه جریمه خطا صورت گیرد، ضربه پنالتی اعلام می شود.
• داور دروازه ای را که ضربه ها در آن زده خواهد شد، انتخاب می کند.
• داور به وسیله قرعه کشی با سکه مشخص می کند و کاپیتان تیم برنده قرعه، زننده اولین ضربه خواهد بود.
• داور اسامی بازیکنانی را که ضربه را می زنند، یادداشت می کند.
• طبق شرایط شرح داده شده در زیر، هر تیم پنج ضربه می زند.
• ضربه ها به طور متناوب زده می شوند.
• اگر قبل از اینکه هر دو تیم، پنج ضربه را بزنند، یکی از تیم ها گل های بیشتری از تیم دیگر، حتی در صورت کامل شدن ضربه ها توسط تیم دیگر، به دست آورده باشد، زدن ضربه ها متوقف خواهد شد.
• پس از اینکه هر دو تیم پنج ضربه را زدند، اگر به یک تعداد گل به دست آوردند یا هیچ گلی نزدند، زدن ضربه ها به همین ترتیب ادامه خواهد یافت، تا زمانی که یکی از تیم ها یک گل بیشتر نسبت به دیگری ( با زدن ضربه های مساوی ) به دست آورده باشد.
• در صورتی که تیمی از حداکثر تعداد تعویض های خود بر طبق مقررات بازی های تحت این شرایط، استفاده نکرده باشد و دروازه بان در جریان ضربه های پنالتی آسیب ببیند و به همین دلیل قادر به ادامه دروازه بانی نباشد، می تواند با یک نفر دروازه بان ذخیره تعویض گردد.
• به جز موارد گفته شده در بالا، تنها بازیکنانی که تا پایان وقت مسابقه و وقت اضافی در زمین بازی حضور دارند، می توانند در زدن ضربات پنالتی شرکت کنند.
• هر ضربه باید به وسیله یک بازیکن زده شود یا هر بازیکن نمی تواند دو بار ضربه پنالتی را بزند، تا کلیه بازیکنان هر کدام یک ضربه پنالتی را زده باشند.
• هر بازیکنی می تواند در هر موقع از زدن ضربات پنالتی، با دروازه بان تعویض شود.
• تنها بازیکنان واجد شرایط در مسابقه، اجازه دارند که در داخل بازی حضور داشته باشند.
• همه بازیکنان، به جز زننده ضربه پنالتی و دو دروازه بان، مادامی که زدن ضربه جریان دارد، باید در داخل دایره مرکزی قرار گیرند.
• دروازه بان هم دسته زننده ضربه پنالتی، بر روی زمین بازی، خارج از محوطه جریمه ای که ضربه ها در آن دروازه اجرا می شود و روی خط دروازه در محل تقاطع عرض محوطه جریمه با خط دروازه قرار گیرد.
• مگر اینکه قوانین مربوط به بازی و تصمیمات برد بین المللی، به گونه ای دیگر زدن ضربات از روی نقطه پنالتی را مناسب بداند.
• وقتی که تیمی مسابقه را با بیشترین تعداد بازیکن نسبت به حریف به اتمام می رساند، آن ها باید تعدادشان را تا مساوی شدن با بازیکنان تیم مقابل کاهش دهند و باید نام و شماره بازیکنانی که خارج می شوند را به داور اطلاع دهند، که مسوول این کار کاپیتان تیم است.
• پیش از آغاز ضربات پنالتی، داور باید مطمئن شود که تنها به تعداد مساوی بازیکنان هر تیم در داخل دایره مرکزی قرار گرفته و فقط آن ها هستند که می توانند در زدن پنالتی شرکت کنند.

معنی کلمه ضربات پنالتی در ویکی واژه

روشی برای تعیین برندۀ بازی‌ای که در وقت قانونی و اضافه با نتیجۀ مساوی به پایان می‌رسد و در آن هرکدام از تیم‌ها تعداد مشخصی ضربۀ پنالتی می‌زنند

جملاتی از کاربرد کلمه ضربات پنالتی

ولی این فصل به خوبی برای هواداران به خاطر رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به یاد ماندنی است. رقابتی که رم در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مقابل آرسنال حذف شد.
دوازده گل به‌خودی در طول این تورنمنت به‌ثمر رسید که دو برابر رکورد شش گل به‌خودی ثبت شده در جام جهانی ۱۹۹۸ بود. زود ترین گل مسابقات در دقیقه ۱ از ماتیاس یورگنسن در طول بازی دانمارک مقابل کرواسی به‌ثمر رسید، و دیر ترین گل را نیمار در بازی برزیل مقابل کاستاریکا در دقیقه ۹۷ به‌ثمر رساند. گل‌های به‌ثمر رسیده از ضربات پنالتی در شمارش گل‌های یک بازیکن حساب نمی‌شود.
سال ۲۰۰۳، در یک فینال تمام ایتالیایی موفق شد رقیب دیرینهٔ خود یوونتوس را در ضربات پنالتی شکست داده و برای ششمین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. در تابستان همان سال، دیدار سوپر جام را برابر پورتو برگزار کرد و با کسب پیروزی ۱–۰ برای چهارمین بار فاتح این جام اروپایی شد. در پایان سال ۲۰۰۳، میلان در مصاف با بوکا جونیورز در ضربات پنالتی شکست خورد و نتوانست قهرمانی جام بین قاره‌ای را به‌دست‌آورد.
سپس در مسابقات جام ملت‌های اروپا در ۱۹۸۸ میزبان دو بازی بود. یکی بازی ایرلند و انگلستان در مرحله اول که با پیروزی ۱-۰ ایرلند خاتمه یافت و یکی بازی حساس شوروی و ایتالیا در نیمه نهایی که با پیروزی ۲-۰ شوروی و راه یافتن این تیم به فینال خاتمه یافت. در همین سال فینال جام باشگاه‌های اروپا نیز مجدداً در این ورزشگاه انجام شد. این بار تیم‌های پی‌اس‌وی آیندهوون و بنفیکا فینال را برگزار کردند و پس از تساوی ۰-۰ آیندهوون در ضربات پنالتی برنده شد و جام را به خانه برد.
در جام جهانی ۲۰۰۶ الکس بازی‌ها را از روی نیمکت آغاز کرد. در دو بازی از سه بازی گروهی به زمین آمد و بازی یک شانزدهم نهایی برابر استرالیا را از ابتدا آغاز کرد. در ۴ ژوئیه ۲۰۰۶، او به عنوان یار ذخیره برابر آلمان وارد میدان شد و با ضربه‌ای استادانه گل دوم ایتالیا را به ثمر رساند. در دیدار فینال مقابل فرانسه بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. الکس ضربهٔ خود را گل کرد و ایتالیا در نهایت فاتح آن جام شد. الکس بعدها اعتراف کرد که بردن جام جهانی آرزوی دوران کودکی‌اش بوده‌است
در اوت ۲۰۰۴، او در سوپر جام ایتالیا مقابل لاتزیو به میدان آمد و با زدن سه گل جام را از آن میلان کرد. در همان فصل (۲۰۰۴–۲۰۰۵) شوچنکو ۱۷ گل دیگر هم در لیگ به ثمر رساند تا میلان نایب قهرمان شود. در این فصل او با میلان باز هم به فینال جام اروپا راه یافت و در ده بازی آن جام شش گل به ثمر رساند. اما پس از تساوی ۳–۳ مقابل لیورپول کار به ضربات پنالتی کشید و این‌بار شوچنکویی که در فینال دو سال قبل پنالتی پیروزی را زده بود، ضربهٔ خود را گل نکرد تا لیورپول قهرمان شود.
در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۳ میلان مجدداً بسیار خوب ظاهر شد و قهرمان جام حذفی ایتالیا و جام باشگاه‌های اروپا شد. شوچنکو در این فصل خیلی خوب کار نکرد و در ۲۴ بازی تنها پنج گل به ثمر رساند. اما در فینال اروپا پس از این‌که بازی ۰–۰ مساوی شد و کار به ضربات پنالتی کشید، این پنالتی او بود که قهرمانی را از یوونتوس گرفت و از آن میلان کرد. با قهرمانی اروپا شوچنکو عنوان اولین اکراینی صاحب چنین جامی را از آن خود کرد.
او در فهرست ۲۳ نفره آرژانتین برای جام جهانی ۲۰۱۴ حضور داشت و توانست در بازی با بوسنی و هرزگوین فرصت بازی پیدا کند.او در بازی بعدی در خط دفاعی بصورت فیکس حضور داشت و توانست با پنالتی که در ضربات پنالتی برابر هلند به دست آورد آرژانتین را بعد از ۲۴ سال به فینال جام جهانی فرستاد.او در بازی فینال هم در ترکیب آرژانتین قرار داشت ولی آرژانتین آن بازی را ۱-۰ باخت تا او و تیمش با مدال نقره برزیل را ترک کنند.نام او در لیست آرژانتین برای کوپا آمریکا ۲۰۱۵ دیده میشد که او آخرین بازی اش را در انجام داد و دیگر به تیم ملی آرژانتین دعوت نشد.
آمار گل‌زنان بدون احتساب گل‌ها در ضربات پنالتی (در مسابقات حذفی) است.
چلسی در ۲۱ مه ۲۰۰۸ در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو پس از تساوی ۱–۱ در ضربات پنالتی، قهرمانی اروپا را به منچستر یونایتد واگذار کرد. گرانت در ۲۴ مه ۲۰۰۸ سه روز پس از این مسابقه به دلیل اینکه چلسی نتوانست در این فصل هیچ جامی را بدست آورد از کار خود برکنار شد.