ضدعفونی

معنی کلمه ضدعفونی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ضد عفونی از بین بردن میکروبهای بیماری زا یا جلوگیری از فعالیت آن ها می باشد.
عنوان یاد شده به مناسبت در باب طهارت و نیز استفتائات آمده است.
بیان حکم فقهی
مواد ضد عفونی کننده اگر از مایع مست کننده و یا از شی ء نجس تهیه نشده باشد پاک است. همچنین است اگر مشکوک باشد. اشیای نجس تنها با اسبابی که شارع مقدس آن ها را سبب تطهیر قرار داده است پاک می شوند؛ از این رو، با مواد ضدّ عفونی کننده تطهیر حاصل نمی شود. مواد ضدّ عفونی کننده، همچون کلر چنانچه در آب ریخته شود، آب را از مطلق بودن خارج نمی کند، مگر آن که مقدار مواد به قدری زیاد باشد که عنوان آب بر آن صادق نباشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ضدعفونی

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده‌است که استفاده از اتوکلاو جهت تصفیه پسماندهای حاصل از داروهای ضد سرطان و داروهای تاریخ گذشته و پسماندهای شیمیایی، مناسب نیست. ولی دستگاه زباله سوز برای پسماندهای حاصل از جراحی، پسماندهای مایع (خون، سرم، پلاسما و…) مایعات بدن، مایعات ضدعفونی کننده و اجساد حیوانان آلوده، مناسب است.
نکته: بهتر است برای بالا بردن کیفیت آب و اطمینان خاطر با محلول‌های ضدعفونی آب را ضدعفونی نمود.
سطح ضدعفونی به انواع سطح بالا، سطح متوسط و سطح پایین تقسیم می‌شوند.
نگلیریا فاولری در آب‌های شیرین و گرم زندگی می‌کند و در بسیاری از نقاط دنیا دیده می‌شود. این آمیب به وفور در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های آب گرم، برکه‌ها، استخرهای شنا و حتی منابع آب شهری که به‌خوبی ضدعفونی نشده باشند و دستگاه‌های گرمایشی آبی، وجود دارد و از آنجایی که «گرما دوست»[ب] است، در آب‌های طبیعی مناطق گرمسیر و حاره هم حضور دارد و احتمال ابتلا به آن در فصول گرم سال، بیشتر است.
ضدعفونی اتاق پس از مرخصی بیماران، یکی از موارد مهم کنترل عفونت در بیمارستان‌هاست که بایستی به دقت رعایت و انجام شود.
کاربرد اصلی و اولیه این مادّه استفاده از آن به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده در غلظت ۰٫۱ درصد آن می‌باشد.