ضد افسردگی

معنی کلمه ضد افسردگی در فرهنگستان زبان و ادب

{antidepressant} [روان شناسی] دسته ای از داروها که برای درمان افسردگی تجویز می شود

معنی کلمه ضد افسردگی در دانشنامه آزاد فارسی

ضدّ افسردگی (antidepressant)
هر نوع داروی رفع کنندۀ علایم افسردگی. گروه اصلی این داروها عبارت اند از مهارکننده های اختصاصی بازجذب سروتونین، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای، و مهارکننده های آنزیم مونوآمین اُکسیداز. همۀ این داروها با تغییرِ میزان ترشح مواد شیمیایی در دستگاه عصبی مرکزی عمل می کنند. عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها ممکن است جبران ناپذیر باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ضد افسردگی

در میانهٔ انجام فعالیت بدنی، تولید یک مادهٔ شیمیایی از بدن به نام «سروتونین» بیشتر می‌شود. کاهش سرتونین در بدن با افسردگی مرتبط است و داروهای ضد افسردگی نیز در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می‌کنند؛ بنابراین در میان افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی کاهش می‌یابد.
داروهای متعددی بر بهبود عملکرد انزال اثر می‌گذارند؛ از جمله گروه داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و سرترالین که از مهم‌ترین عوارض آن‌ها می‌توان به تأخیر در انزال اشاره کرد. این داروها باید سه ساعت پیش از نزدیکی مصرف شود و در اکثر موارد رضایت بخش بوده‌اند ولی عوارض دیگری مانند حالت تهوع بالا رفتن فشارخون و تپش قلب در هنگام استفاده از دوز بالا گزارش شده‌اند.
درمان‌های دارویی: داروهای ضد تشنج، داروهای آرام بخش، داروهای ضد افسردگی و کلریدمنیزیوم داروهایی هستند که معمولاً برای کنترل بلفارواسپاسم به کار می‌روند. پاسخ افراد به داروها متفاوت است. به هر حال درمان دارویی در بلفارواسپاسم چندان مؤثر نیست. در بهترین حالت، استفاده از دارو تنها باعث بهبود نسبی و گذرا می‌شود. به علاوه بسیاری از بیماران هیچ پاسخی به درمان دارویی نمی‌دهند.
داروهای ضد افسردگی می‌توانند به درمان افسردگی متوسط تا شدید کمک کنند.