ضبط صوت
معنی کلمه ضبط صوت در فرهنگ معین

ضبط صوت

معنی کلمه ضبط صوت در فرهنگ معین

( ~ صُ ) [ ع . ] (اِمر. ) دستگاهی الکتریکی یا الکترونیکی که می توان به کمک آن اصوات را روی نوار مخصوص ضبط و پخش کرد.

معنی کلمه ضبط صوت در دانشنامه عمومی

ضبط صوت یا آواگیر وسیله ای است که نخست صدا را به علائم برقی تبدیل کرده، سپس علائم برقی را به صورت ذراتی روی نوار مغناطیسی به شکل پشت سر هم قرار می دهد. برای شنیدن صدایی که به این ترتیب ضبط شده است، نوار در ضبط صوت به گردش درآورده شده و ذراتی که مغناطیسی شده اند، بار دیگر همان علائم برقی را به دستگاه پس داده و دوباره به صدا تبدیل می شوند.

معنی کلمه ضبط صوت در دانشنامه آزاد فارسی

ضَبط صوت (tape recorder)
اتاق ضبط صوت ریلی
دستگاه های گوناگونی برای ضبط و پخش صوت. از آن میان می توان به دستگاه های ضبط صوت ریل، ضبط صوت کاست، و پخش های میکروکاسِت اشاره کرد. ازجمله، دستگاه پخش صوت کارتریج هشت لبه زمانی بسیار متداول بود. یکی از مزیت های این ضبط صوت ها قابلیت آن ها برای پاک کردن و ضبط مکرر روی نوار است، بی آن که از کیفیت ضبط کاسته شود. عملاً هر نوع اطلاعاتی که تبدیل پذیر به سیگنال الکتریکی باشد، با استفاده از ضبط صوت روی نوار مغناطیسی ضبط شدنی است.

معنی کلمه ضبط صوت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ضبط صوت ابزار نگهداری و پخش صدا می باشد.
عنوان یاد شده از عناوین جدید است که از احکام مرتبط با آن در مسائل مستحدثه سخن گفته اند.
حکم شنیدن اذان از ضبط صوت
به تصریح برخی، شنیدن اذان از ضبط صوت و مانند آن کفایت از اذان نماز نمی کند و نمازگزار خود باید اذان بگوید؛ چنان که حکایت اذانِ پخش شده از ضبط صوت استحباب ندارد و در صورت حکایت، اذان ساقط نمی شود
حکم شنیدن اذان از ضبط صوت
آیا گوش دادن به آیه سجده از ضبط صوت و مانند آن موجب وجوب یا استحباب سجده می شود یا نه؟ مسئله اختلافی است.
امرار معاش از ضبط صوت
...

معنی کلمه ضبط صوت در ویکی واژه

registratore
دستگاهی الکتریکی یا الکترونیکی که می‌توان به کمک آن اصوات را روی نوار مخصوص ضبط و پخش کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه ضبط صوت

تریلر در بین ماه‌های آوریل تا نوامبر ۱۹۸۲ میلادی (فروردین تا آذر ۱۳۶۱)؛ به مدت ۶ ماه و با بودجهٔ ۷۵۰ هزار دلار ضبط گردید. جکسون ضبط آلبوم را به کمک تهیه‌کنندهٔ سرشناس، کوئینسی جونز آغاز کرد. آن‌ها بر روی ۳۰۰ ترانه کار کردند که در آخر ۹ تا از آن‌ها بر روی آلبوم قرار گرفتند. ۴ تا از ترانه‌های آلبوم توسط خود مایکل سروده شده‌است: «بیلی جین»، «بزن به چاک»، «می‌خوای چیزی رو شروع کنی» و «آن دختر مال من است». برخلاف دیگر خوانندگان، جکسون متن و موسیقی ترانه‌هایش را بر روی کاغذ نمی‌نوشت بلکه اول آن‌ها را در ذهنش می‌پروراند و بعد درون یک ضبط صوت، ضبط می‌کرد.
در سال ۱۹۴۹ شرکت اولین نوارهای مغناطیسی خود را روانه بازار کرد و در سال ۱۹۵۰ توانست اولین ضبط صوت‌های ژاپنی را تولید نماید. در سال ۱۹۵۷ نیز اولین رادیوهای جیبی توسط این کمپانی تولید و به بازار عرضه گردید. یک‌سال بعد زمانی که شرکت کوچک سابق، حال به یک کمپانی نسبتاً صاحب نام تبدیل شد، تصمیم به تغییر عنوان آن به «سونی» گرفته شد.
شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی‌کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد.
ضبط صوتی دیگری از طرف پریگوژین منتشر شد که گراسیموف و شویگو را به «حمله به بلوک‌های مسکونی» و «نابودی صدها هزار سرباز روسی» در طول جنگ روسیه و اوکراین متهم کرد. چندین کانال تلگرامی از ستون‌هایی که در خیابان‌ها حرکت می‌کردند منتشر کردند که ظاهراً متعلق به پی‌ام‌سی واگنر است.[نیازمند منبع]
تریلر در بین ماه‌های آوریل تا نوامبر ۱۹۸۲ میلادی (فروردین تا آذر ۱۳۶۱)؛ به مدت ۶ ماه و با بودجهٔ ۷۵۰ هزار دلار ضبط گردید. جکسون ضبط آلبوم را به کمک تهیه‌کنندهٔ سرشناس، کوئینسی جونز آغاز کرد. آن‌ها بر روی ۳۰۰ ترانه کار کردند که در آخر ۹ تا از آن‌ها بر روی آلبوم قرار گرفتند. ۴ تا از ترانه‌های آلبوم توسط خود مایکل سروده شده‌است: «بیلی جین»، «بزن به چاک»، «می‌خوای چیزی رو شروع کنی» و «آن دختر مال من است». بر خلاف دیگر خوانندگان، جکسون متن و موسیقی ترانه‌هایش را بر روی کاغذ نمی‌نوشت بلکه اول آن‌ها را در ذهنش می‌پروراند و بعد درون یک ضبط صوت، ضبط می‌کرد.
کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عکسها، نقشه‌ها، کلیشه‌ها، نمودارها، فیلم‌ها، نوارهای ضبط صوت و سایر اسنادی که در دستگاه دولت تهیه شده یا به دستگاه دولت رسیده‌است و به‌طور مداوم در تصرف دولت بوده از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی به تشخیص سازمان اسناد ملی ایران ارزش نگهداری داشته باشد.
اگر یک شخص ثالث در حین ارزیابی حضور داشته باشد، یا اینکه قرار است ضبط صوتی یا تصویری انجام شود، متخصص باید با تحقیقات در زمینهٔ این که این عامل چگونه بر ارزیابی اثر می‌گذارد، آشنا باشد.