ضایعه

معنی کلمه ضایعه در لغت نامه دهخدا

( ضایعة ) ضایعة. [ ی ِ ع َ ] ( ع ص ، اِ ) تأنیث ضایع. ج ، ضایعات.

معنی کلمه ضایعه در فرهنگ معین

(یِ عَ یا عِ ) [ ع . ضایعة ] (اِفا. ) مؤنث ضایع . ۱ - از دست رفته ، تلف شده . ۲ - تباه شده ، فاسد.

معنی کلمه ضایعه در فرهنگ عمید

۱. فاجعۀ مهم به ویژه بر اثر فوت کسی.
۲. (صفت ) [قدیمی] = ضایع

معنی کلمه ضایعه در فرهنگ فارسی

مونث ضایع، تلف شده، ازدست رفته
( اسم ) مونث ضایع ۱ - از دست رفته تلف شده . ۲ - فاسد گشته تباه شده جمع ضایعات .

معنی کلمه ضایعه در ویکی واژه

مؤنث ضای
از دست رفته، تلف شده.
تباه شده، فاسد.

جملاتی از کاربرد کلمه ضایعه

در این روش با عمل جراحی ضایعه عروق را پیدا کرده و با استفاده از کلیپس‌های مخصوص آنوریسم را می‌بندند.
در این روش نوین درمانی که بیشتر برای توده‌های خوش‌خیم استفاده می‌شود، موج رادیویی با طول موج ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلو هرتز به محل مورد نظر تابانده می‌شود. به این دلیل که سلول‌های توده به گرما و نوسان بالا حساس بوده و این موارد باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود، با تابیده شدن این امواج، توده به میزان قابل توجهی کوچک‌تر خواهد شد. از مزیت‌های این روش درمانی می‌توان به غیر تهاجمی بودن آن و حفظ ظاهر و عملکرد طبیعی اندام مورد نظر اشاره کرد. با توجه به این که این درمان باعث آسیب بافتی به ضایعه می‌شود، بهتر است قبل از آن از بیمار آزمایش‌های خونی و انعقادی گرفته شود. بعد از اتمام پروسه ممکن است بیمار احساس خارش یا درد کند که توسط قرص‌های ضد حساسیت و مسکن برطرف می‌شود.
ضایعات کوچک با موفقیت توسط انوکلیشن و کورتاژ درمان می‌شوند. ضایعات بزرگتر دارای پتانسیل عود به میزان ۲۵٪ هستند و به صورت تهاجمی تری درمان می‌شوند. در انواع چندحجره‌ای رسکشن تومور به همراه برداشت زیاد استخوان اطراف انجام می‌شود. به دلیل ماهیت ژلاتینی ضایعه برداشت نواحی سالم نیز ضزوزی است تا احتمال عود آن کاهش یابد.
بیشتر بیماران استافیلوکوک را در بینی، گلو و پوست خود حمل می‌کنند. حتی در مواقعی که پوست کاملا از استافیلوکوک‌ها پاک شود (مثلا در اگزما) ، آلودگی مجدد توسط قطرات تقریبا بلافاصله رخ می‌دهد. از آن جایی که ارگانیسم‌های بیماری‌زا اغلب از یک ضایعه (مثل کورک) به قسمت‌های دیگر پوست به کمک انگشتان و لباس‌ها انتشار می‌یابند، استفاده از ضدعفونی کننده‌های موضعی به منظور جلوگیری از عود این ضایعات لازم است.
عود پدیده شایعی در آملوبلاستوما است، اگرچه، ریسک عود در مواردی که رزکشن (برداشت ضایعه همراه استخوان اطراف) کمتر از انوکلیشن (برداشت ضایعه) و کورتاژ است.