صیدی

معنی کلمه صیدی در لغت نامه دهخدا

صیدی. [ ص َ ] ( اِخ ) ( میر... ) یکی از شعرای ایران و از مردم تهران است. در عهد شاه سلیمان صفوی نشأت یافت و به هندوستان رفت و مورد محبت و احترام شاه جهان قرار گرفت و شاهزاده خانم جهان آرابیگم جائزه بزرگی به وی داد. وی بسال 1083 هَ. ق. در آنجادرگذشت. دیوانی مشتمل بر 4000 بیت دارد. او راست :
در این فصل گل هرچه داری به می ده
مبادا که دیگر بهاری نیاید.
رجوع به آتشکده آذر چ زوار ص 219 شود.
صیدی. [ ص َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان جم بخش کنگان بوشهر، واقع در 61000 گزی خاور کنگان و 2000 گزی راه عمومی کنگان به پشتکوه. در جلگه قرار دارد. گرمسیری و مالاریائی است. سکنه آن 247 تن است. آب آن از قنات. محصول آنجا غلات ، خرما و مرکبات. شغل اهالی زراعت و صنایع دستی آنان گلیم بافی است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7 ).

معنی کلمه صیدی در فرهنگ فارسی

شاعر ایرانی ( ف. هندوستان ۱٠۸۳ ه.ق . ). وی از مردم تهران است و در عهد شاه سلیمان صفوی نشات یافت و بهندوستان رفت و مورد احترام شاه جهان قرار گرفت و شاهزاده خانم جهان آرا بیگم جایزه ای بزرگ بوی داد دیوانش شامل ۴٠٠٠ بیت است .

جملاتی از کاربرد کلمه صیدی

آقایی روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان دره‌صیدی در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
در زمان جنگ ایران و عراق، عملیات والفجر ۸ در منطقه اروندکنار انجام شد که اکنون در نهر سعدونی، یادمانی برای این نبرد ساخته شده است و این بنا در جوار اروندرود و در مقابل شهر فاو عراق ساخته شده است.همچنین در جنوب شهر بازمانده های پل بعثت که رزمندگان ایرانی از روی آن به شهر فاو تردد می کردند، قرار دارد. و در نهر عوج آلبوصید( نهر شیخ فیصل) نیز کمیته ای به فرماندهی شهید شیخ احمد بوصیدی دایر شده بود.
افسوس که در دام، طبیب این همه ماندیم در حسرت صیدی که ز کنج قفسی رست
عشق تو چراغ دل هر خام نگردد صیدی است خیالت که به کس رام نگردد
دیگر چه زنی به تیغ تیزش صیدی که فتاده در کمندت؟
صد چرخ زند بر آتش از ذوق صیدی که تو افکنی به تیری
زبان این بخش‌ها به وضوح متعلق به دوران هیکل دوم است اما اصطلاحات تورایی هم در آن یافت می‌شود و بر اساس فتوای ربایان در نماز نباید اصطلاح میشنایی یا ربایی جز آنچه در میشنا آمده وجود داشته باشد. ظرف دو هزار سال گذشته تفاوت‌های جزئی بسیاری در نحوهٔ نماز گزاردن فرق مختلف یهودیت به وجود آمده‌است و هر فرقه‌ای نوساخ یا متون عملی و عبادی خودش را دارد. بزرگ‌ترین تفاوت‌ها علی‌رغم وجود گروه‌های دیگری چون یهودیان خصیدی و یمنی بین سفاردیم و اشکنازیم وجود دارد.
شرف دارد بر آهوی حرم صدبار آن صیدی که غلطیده به خون از تیر آن ابرو کمان باشد
بیدل اقبال گرفتاری درین وادی کراست ای بسا صیدی‌ که رفت و حسرت فتراک برد
صیدی که دل خلق جهان بود به دامش المنت لله که امروز به دام است
صیدی ازنخچیر بندی بود در قید قبول رشگ مردودان به صحرای هلاکش دادسر
فرخنده پر آن مرغی کش غرقه به خون سازی آسوده دل آن صیدی کش بهر نشان داری
چه گمان باطل است این، که بود عزیز صیدی که به عجز بسته گردد، به کمند ارجمندان