صیانت

معنی کلمه صیانت در لغت نامه دهخدا

صیانت. [ ن َ ] ( ع مص ) صیانة. نگه داشتن. نگهبانی. ( غیاث اللغات ). صون. صیانة. حفظ. وقایة. نگاهداری. خویشتن بازداشتن :
از صیانت هیچ با فاجر نیامیزی بهم
هرکه با فاجر نشیند همچنان فاجر شود.منوچهری.... و صیانت نفس از حوادث آفات آن قدر که در امکان آید. ( کلیله و دمنه ). در ضبط ولایت و شرط جبایت آثار امانت و انوار صیانت و دقایق سیاست و شرایط حراست تقدیم کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رجوع به صیانة شود.
صیانة. [ ن َ ] ( ع مص )نگه داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). نگاه داشتن چیزی را. ( منتهی الارب ). صیانت : ادام اﷲ تأییدهم و صیانة الجمیع. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 212 ). رجوع به صیانت شود. || برطرف سم ایستادن اسب از سودگی پای یا بی نعلی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه صیانت در فرهنگ معین

(نَ ) [ ع . صیانة ] ۱ - (مص م . ) حفظ کردن . ۲ - خویشتن نگاهداشتن . ۳ - (اِمص . ) نگه داری .

معنی کلمه صیانت در فرهنگ عمید

۱. حفظ کردن، نگه داشتن.
۲. [قدیمی] پرهیزکاری.

معنی کلمه صیانت در فرهنگ فارسی

حفظ کردن، نگاهداشتن ، نگاهداری
۱ - ( مصدر ) حفظ کردن نگاهداشتن . ۲ - خویشتن نگاهداشتن . ۳ - ( اسم ) حفظ نگاهداری . یا صیانت ذات . میلهایی مربوط به بدن راکه غالبا به لفظ حس حیات یا حس صیانت ذات تعبیر می شوند می توان احتیاجات بدنی یا مشتهیات جسمانی نامید . یا صیانت نفس . صیانت ذات .

معنی کلمه صیانت در ویکی واژه

صیانة
حفظ کردن.
خویشتن نگاهداشتن.
نگه دا

جملاتی از کاربرد کلمه صیانت

در واکنش به بیانیه زنان سینماگر، خانه سینما، جامعه اصناف سینمای ایران، هر گونه خشونت به ویژه خشونت جنسی به هر شکل در صنعت سینما را محکوم کرد و اعلام کرد که شورای صیانت خانه سینما مسئول رسیدگی به اتهامات مرتبط با خشونت رفتاری در سینماست. در مقابل زنان سینماگر امضاکننده بیانیه، ساختار خانه سینما را فاقد استقلال لازم برای بررسی این موارد دانسته و در رای‌گیری، پنج سینماگر زن را برای تشکیل یک کمیته مستقل برای پیگیری مطالبات بیانیه و رسیدگی به موارد خشونت و آزار علیه سینماگران زن انتخاب کردند.
مرا به دولت خویش از عنایتت صیانت کن که دولت تو مصون باد از اختلال و فتور
واکنش بین‌المللی نسبت به اعتراض تأیید آمیز بود. خبرنگار ورزشی تایمز آن را «تأثیری قدرتمند برای صیانت و دموکراسی» خواند، روزنامه دیلی تلگراف از بازیکنان تمجید کرد.
آشوب پس از میلاد یکی از سیاسی‌ترین آلبوم‌های زمان خودش بود. در ترانهٔ «نافرمانی/مقاومت» به تانک‌ها در خیابان و مقابله با پلیس اشاره می‌شود و «مانیفست» به خشونت پلیس سائو پائولو می‌پردازد که در حادثهٔ اکتبر ۱۹۹۲ زندان کاراندیرو زندانی‌ها را قتل‌عام کردند. بر اساس متن مندرج در دفترچهٔ اطلاعات آلبوم، قطعهٔ «کِیُواس» برای یکی از اقوام بومی برزیل به‌نام گوارانی کیوا سروده شده که برای صیانت از سرزمین و عقایدشان در برابر دولت دست به خودکشی گروهی زدند.
رسانه‌های ایران از آزادی بهزاد نبوی و مرتضی الویری از زندان خبر می‌دهند.الویری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، رئیس کمیته صیانت از آرای مهدی کروبی بود.او پس از انتخابات، یکی از اعضای کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر بود.بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند پس از تودیع وثیقه از زندان آزاد شده‌است.رادیو زمانه
گفتند: از مردم که با صیانت تر است؟
جوادی آملی معتقد است که اگر واقعاً ما آدم‌های درستی باشیم ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهند منتشر کند. به گزارش ایسنا، آیت‌الله جوادی آملی در توییتی دربارهٔ طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی بعد از تصویب آن نوشت: اگر واقعاً ما آدم‌های درستی باشیم ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهند منتشر کند.
استاد ابوعلی گوید مردمان اندر درویشی و توانگری بسیار سخن گفته اند که کدام بود فاضلتر و بنزدیک من آن فاضلتر که کسی را کفایتی دهند و اندر آن صیانت کنند.
آن از پی صیانت عرض است و نام نیک نزبهر فضل مادح و نز جودت ثنا
واعظ طبسی از همان ابتدای شروع کار در پست سرپرستی و سپس تولیت آستان قدس رضوی مهم‌ترین وظیفه آستان قدس رضوی را حفاظت و صیانت از موقوفات امام رضا اعلام کرد؛ و در همین زمینه مورد تقدیر خمینی قرار گرفت.
صوم تو با صیانت و فطر تو بی شبه فعل تو با امانت و قول تو بی ریب
براساس آمار سال ۱۳۹۸ استان بوشهر دارای ۱۰ شهرستان، ۲۷ بخش و ۵۲ دهستان و شامل ۴۱ شهر و حدود ۹۱۰ آبادی(۳۹۳ دهیاری طبق آمار سال ۱۴۰۲) می‌باشد. از سال ۱۳۸۱ که تحریف نام خلیج فارس ابعاد بیشتری گرفت، برای صیانت از نام خلیج فارس راهکارهایی از جمله تغییر نام استان بوشهر به استان خلیج فارس یا تشکیل استان جدیدی متشکل از جزایر خلیج فارس بنام استان خلیج فارس به مرکزیت جزیرهٔ ابوموسی ارائه شد که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.
ترا قلمرو حلم و رضا بزیر قلم بلوح نفس تو نقش صیانت است و عفاف
لباسی که سبب پوشیدن آن قرب خداوند بود و بر موافقت اولیای خدای تعالی پوشیده باشند مداومت بر آن مبارک بود، اگر به حق آن زندگانی توانی کرد؛ و اگرنه دین خود را صیانت باید کرد و اندر جامهٔ اولیا خیانت روا نباشد، که مسلمانی بر تحقیق باشی بی دعوی دیگر بهتر از آن که ولی بر تکذیب.
نبود خانه بهداشت که اهالی بتواند از امکانات بهداشتی و درمانی بهره مند شود و هم به طرح صیانت جمعیت روستایی کمک کند
معتمدی از اعضای کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود.