صورت متناوب

معنی کلمه صورت متناوب در فرهنگستان زبان و ادب

{alternating form} [ریاضی] فرمول دار

جملاتی از کاربرد کلمه صورت متناوب

نرمش عضلات کف لگن، ورزشی است که حتی برای خانم‌هایی که باردار نیستند، می‌تواند رضایت ناشی از رابطه زناشویی را افزایش دهد. برای خانم‌هایی که اختلالات جسمی دارند یا دیر به ارگاسم می‌رسند، توصیه می‌شود در طول روز مرتب این عضلات را تقویت کنند. برای تقویت، عضلات را باید به صورت متناوب منقبض و منبسط کنند. ابتدا نیز این کار را با دفعات کم شروع کرده و کم‌کم آن را افزایش دهند. طول مدت انقباض و انبساط را هم می‌توانند افزایش دهند. به عنوان مثال اول ۳ ثانیه، و بعد کم‌کم مدت را تا ۱۰ ثانیه افزایش دهند. این تمرین حتی برای دوران یائسگی که عضلات کف لگن ضعیف می‌شوند نیز مفید است البته توصیه می‌شود که در دوران بارداری نیز خانم‌ها این کار را انجام دهند.
بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.
مقام داد و بیداد یک آوازِ ابداعی در موسیقی سنتی ایرانی است که توسط حسین علیزاده ارایه شده است. این آواز از ترکیب گوشهٔ «داد» در دستگاه ماهور با گوشۀ «بیداد» در دستگاه همایون (شاهد و ایست مشترک) ساخته شده‌است، به این ترتیب که از داد آغاز می‌شود و به صورت متناوب در بیداد فرود می‌آید.
پالایش با بخار: رقیق سازی هوا با استفاده از یک سری از پالس‌های بخار، که در آن اتاق به صورت متناوب تحت فشار قرار داده شده و سپس تا فشار اتمسفر کاهش می‌یابد.