صهیونیست

معنی کلمه صهیونیست در فرهنگ عمید

پیرو صهیونیسم.

جملاتی از کاربرد کلمه صهیونیست

رهبری روحانی اعلام کرد که «هزاران نفر توسط نظامیان صهیونیست قتل‌عام شدند»، تلفات در جمعه سیاه، از کمتر از ۱۰۰ تا هزاران تخمین زده شد. بنیاد شهید پس از انقلاب تنها ۷۹ کشته را شناسایی کرد.
در پاریس با همسر آینده‌اش دوید نوت، یک شاعر روسی یهودی، آشنا شد. آن‌ها با اضطراب شاهد رشد احساسات ضد صهیونیستی در اروپا به‌خصوص در آلمان بودند.
در سال ۱۹۴۸ میلادی با شکل‌گیری کشور اسرائیل فعالیت‌های آژانس یهود نیز با کُردها شروع شد به‌خصوص با کُردهای عراق، روابط و ارتباط جدی کُردها با اسرائیل از آنجایی آغاز شد که در ماه اوت ۱۹۳۱ رئون شیلوه از طرف دیوید بن گورین نفر دوم گروه صهیونیست‌های دنیا مأمور شد که برای جمع‌آوری اطلاعات در ارتباط با بافت جمعیتی و سیاسی خاورمیانه برای دولت یهود به عراق رود.در آنجا بود که رئون شیلوه با بررسی باورها و فرهنگ و ژنتیک کردها اولین بار نظریه یکسان بودن اجداد و ژنتیک کردها و یهودیان را مطرح کرد
حبش در خانواده‌ای مسیحی ارتدوکس به‌دنیا آمد. در هنگام جنگ اعراب و اسرائیل (۱۹۴۸) حبش، دانشجوی پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت، برای خدمت به عنوان پزشک وظیفه به زادگاه‌اش لد بازگشته بود که لد به اشغال صهیونیستها درآمده و ساکنین شهر، از جمله او و خانواده‌اش، از آنجا بیرون رانده شدند. سه سال بعد او و عده‌ای از دانشجویان عرب، جنبش ملی‌گرای عرب را بنیاد نهادند. آن‌ها کلید آزادی فلسطین را اتحاد اعراب و غلبه بر تسلط غرب می‌دانستند.
نقد منابع جمهوری اسلامی از آرگو منفی بوده‌است. الف، تولید فیلم را به صهیونیست‌ها نسبت داد و خبرگزاری فارس با این استدلال که فیلم آرگو چند ساعت پس از تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران، در جشنواره‌ای در تورنتو به نمایش درآمده نوشت که هدف این فیلم آن است که ایران را به عنوان دشمن معرفی کند. خبرگزاری نامه هم پیش‌بینی کرد که این فیلم نامزد جوایز اسکار خواهد شد.
شورش‌ها و درگیری‌ها و همین‌طور درخواست‌های متعدد سران سیاسی فلسطین از دولت بریتانیا مبنی بر اعطای حقوق سیاسی ملت فلسطین و استقلال به کشور فلسطین تا سال ۱۹۴۸ ادامه داشت. در این سال در اتفاقاتی که فلسطینی‌ها از آن به نام «نکبت» یاد می‌کنند، بخش زیادی از جمعیت عرب، بیش از ۷۰۰ هزار نفر، پاک‌سازی قومی شده و بر حدود ۷۰٪ اراضی فلسطین، دولت صهیونیستی اسرائیل اعلام موجودیت کرد.
وی از دانش‌آموختگان دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو بود و در سال ۱۹۱۷ میلادی، در رشته مهندسی ساختمان فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۹۱۹ به عضویت در هیئت نمایندگی اکراین در کنفرانس صلح پاریس درآمد. الیعزر کاپلان سپس در سال ۱۹۲۰ میلادی، به فلسطین تحت قیومیت بریتانیا مهاجرت کرد و حزبی سوسیالیست-صهیونیستی با نام «کارگران جوان» را با گروهی از هم‌فکرانش پایه‌گذاری کرد.
پیش از صدور بیانیه بالفور، از ۳۰۰٬۰۰۰ یهودی بریتانیا فقط حدود ۸٬۰۰۰ نفر در یکی از سازمان‌های صهیونیست عضویت داشتند. در سال ۱۹۱۳، این رقم در سطح جهان تنها حدود ۱٪ بود.