صنفی

معنی کلمه صنفی در لغت نامه دهخدا

صنفی. [ ص َ / ص ِ ] ( ص نسبی ) نسبت است به صَنف و صِنف. رجوع به صنف شود.

جملاتی از کاربرد کلمه صنفی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه‌ای صدور حکم ۱۰ سال زندان برای اسماعیل عبدی را محکوم کرد و خواهان آزادی وی شد.
و اندر ابتدا وی از خاندان علم و ریاست بود، و از اهل مرو اندر جاه، کس را بر اهل بیت وی تقدم نبود. از پدر میراث بسیار یافت. جمله بداد و دو تاره موی پیغمبر صلی اللّه علیه بستد. خداوند تعالی به برکت آن وی را توبه داد و به صحبت ابوبکر واسطی رحمةاللّه علیه افتاد، و به درجتی رسید که امام صنفی از متصوّفه شد و چون از دنیا برون خواست شد، وصیت کرد تا آن موی‌ها اندر دهان وی نهادند و امروز گور او به مرو ظاهر است و مردمان به حاجت خواستن آن‌جا روند و مهمات از آن‌جا طلبند و مجرب است. واللّه اعلم.
اسلیم شیدی ال‌پی ۹ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و ۴ بار جایزه پلاتینیوم را از «انجمن صنفی ضبط موسیقی آمریکا» از آن خود کرد. پس از انتشار این آلبوم، امینم را متهم کردند که موضوعات و سبک خواندن او، منحصراً شبیه خواننده رپ زیرزمینی، «کیج» است.
در کشور ما چو جنگ صنفی نبود این است که بی عزم و ثباتند همه
دور جدید بازداشتها در دور دوم اعتصابات معلمان در اعتصاب ۲۲ و ۲۳ آبان سال تحصیلی ۱۳۹۷ آغاز شد. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، که سازماندهی اعصاب ۲۲ و ۲۳ آبانماه را بر عهده داشت، اعلام کرد نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات دستکم ۱۳ معلم را بازداشت و ۳۰ معلم دیگر را احضار کرده‌اند.
هر فردی از وحوش به سبکی دگر گداخت هر صنفی از طیور به طرزی دگر گریست
کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران روز یکشنبه ۵ شهریور در بیانیه‌ای با اشاره به تشکیل «صدها پرونده» برای استادان دانشگاه به موج اخراج استادان اعتراض کرد و خواهان توقف روند «احضار» و «اخراج» استادان دانشگاه‌ها شد. کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به اخراج استادان دانشگاه، نسبت به «تنگ‌تر شدن حلقه سرکوب دانشگاه» و «تکرار فاجعه تصفیه دهه ۶۰ دانشگاه‌ها» هشدار داد.
چون گامی چند برداشتم و رسته و صنفی چند بگذاشتم، جمعی دیدم انبوه و هنگامه ای بشکوه، بر سریر مربع پیری دیدم در مرقع انبانی بر دوش و طفلی در آغوش، سبلتی پست و عصائی در دست، گلیمی در بر و کلاهی بر سر.
به نقل از کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، درگاه پرداخت عوارض دستگاه‌های استخراج که قبل از سال 98 به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده‌اند، در سامانه بهین یاب راه‌اندازی شده و از این ‌پس استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال می‌توانند نسبت به پرداخت عوارض دولتی در این سامانه اقدام نموده و با ورود اطلاعات دستگاه‌های خود، مجوز فعالیت در ایران را دریافت نمایند.
بازار و دکانش از عدد بیش هر صنفی از و محبت اندیش
با منفعت صنفی خود فرخی امروز خود در صدد کشمکش فقر و غنا نیست
ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ در تهران است. تحصیلات او دیپلم ریاضی سال ۱۳۴۶ و کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.
۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹ اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان در زندان اوین دست به اعتصاب زد، این اعتصاب در اعتراض به ایجاد محدودیت‌های جدید و محروم شدن او از حق تماس تلفنی همزمان با انتقال به بند ۶ این زندان صورت گرفت.
وجه دوم ازواجست بمعنی اصناف چنانک در سوره الشّعراء گفت: «کَمْ أَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ» یعنی من کلّ صنف حسن، و دریس گفت: «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها» ای الاصناف کلّها، و فی الانعام: «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» ای اصناف، و فی هود: «مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ» ای من کلّ صنفین، و فی الرّعد: «جَعَلَ فِیها زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ» ای صنفین اثنین.
فانحصر الخلق فی صنفین موصوفه بوصفین، فریق فی جنه الحضور و حضره السرور و اخری فی سعیر الغیاب و الیم العذاب.
بخوب سیرتیش گر بخواهدی، کندی مصنفی بزمانی دو صد کتاب سیر
بجای تو که با هر شاه هم صنفی و همخوانی بسا کس مهترم خوانند تا تو کهترم خوانی