صندوقی

معنی کلمه صندوقی در لغت نامه دهخدا

صندوقی. [ ص ُ / ص َ ] ( ص نسبی ) نسبت است به صندوق. صندوق ساز. صندوق فروش. || بشکل صندوق. || آنچه بتوان آنرا در صندوق نهاد. درخور صندوق.

معنی کلمه صندوقی در فرهنگ فارسی

صندوق ساز

جملاتی از کاربرد کلمه صندوقی

هر دمی صندوقیی ای بدپسند هاتفان و غیبیانت می‌خرند
داشت صندوقی درون پرده او جملگی پردخته آنجا کرده او
من آن تاجش بصندوقی نهادم بزیر جبّه‌اش طوقی نهادم
در جنوب شرقی آرامگاه شیخ کتابخانه‌ای قرار داشت. سنگ قبری در صدر محوطه قرار گرفته‌است و سنگ صندوقی سبزرگی که در حاشیه آن نام ۱۴ معصوم به خط ثلث نوشته شده‌است، بر روی آن نصب شده. بر روی سنگ قبر تاریخ وفات شیخ با عبارت «فی منتصف محرم سنه ست و ستمائه» نوشته شده‌است. طول سنگ قبر شیخ یک متر و ۶۹ سانتی‌متر و عرض آن ۵۶ سانتی‌متر و ارتفاعش ۴۶ سانتیمتر می‌باشد.
باز صندوقی پر از قرآن به است زانک صندوقی بود خالی بدست
کشورهای شرکت‌کننده در این نشست برای ایجاد صندوقی ۱۰۰ میلیارد دلاری به نام «صندوق اقلیم سبز» به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه در مبارزه با گرمایش زمین به توافق رسیدند. اداره این صندوق سبز بر عهده شورایی متشکل از ۲۴ کشور خواهد بود.
قصری که نهانخانه ی درد و غم تست صندوقی سینه ی منش دیوارست
آدم که فرماندهٔ کشتی است، زنی به نام حوا را نزد پسرانش هابیل و قابیل می‌برد. حوا مورد توجه مرد دیگری هم هست. آدم در مبارزه ای پیگیر مرد را از سر راه خود برمی‌دارد، اما بعد با وسوسهٔ حوا برای به دست آوردن پول بیشتر مواجه می‌گردد. او گاو صندوقی را سرقت می‌کند، ولی گرفتار می‌شود در همین موقع پسر بزرگش کشته می‌شود او در صدد این برمی‌خیزد ک پسر کوچکش را از اتهام قتل برادر برهاند بعد ازموفقیت و آزادی پدرو پسر از زندان آنها همه باهم زندگی خوبی را در پیش می‌گیرند
عجب نبود که صندوقی شکسته گردد از شیری عجب از چون تو شیر آید که در صندوق بنشستی
غیر صندوقی ندید او خلوتی رفت در صندوق از خوف آن فتی
باز صندوقی که خالی شد ز بار به ز صندوقی که پر موشست و مار
چنین فرمود شان حُسنای مکّار که صندوقی بباید ساخت ناچار
سینه، گر خالی ز معشوقی بوَد سینه نبوَد، کهنه صندوقی بوَد
امامزاده قاسم در شمال منطقه شمیران و در روستای قدیمی «دژ علیا» واقع است. بنای اصلی امامزاده برجی هشت ضلعی است که هر ضلع آن از داخل ۲/۲۵ متر عرض دارد و از آجر ساخته شده‌است. این بقعه امروزه دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشی‌کاری است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌اند. در زمان شاه تهماسب صفوی صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هـ. ق بر روی مرقد نهاده شد.