صلح‌بان

معنی کلمه صلح‌بان در فرهنگستان زبان و ادب

{peace keeper} [علوم نظامی] سازمان یا نیرویی که وظیفۀ آن پایش و تسهیل اجرای موافقت نامۀ آتش بس و پشتیبانی از تلاش های دیپلماتی برای حل اختلافات سیاسی درازمدت است

معنی کلمه صلح‌بان در ویکی واژه

سازمان یا نیرویی که وظیفۀ آن پایش و تسهیل اجرای موافقت‌نامۀ آتش‌بس و پشتیبانی از تلاش‌های دیپلماتی برای حل اختلافات سیاسی درازمدت است.

جملاتی از کاربرد کلمه صلح‌بان

صلح‌بانان سازمان ملل متحد پس از بروز ناآرامی در جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۱۴ مستقر شدند؛ زمانی که پس از سرنگونی رئیس‌جمهور وقت توسط شورشیان عمدتاً مسلمان که باعث خشم شبه نظامیان مسیحی شد، و اوضاع بحرانی شد. هزاران نفر در خشونت‌ها کشته شدند و صدها هزار نفر به کشورهای همسایه گریختند.
اولین توقف در منطقهٔ ۱۱ ، زادگاه دوست و متحد کتنیس در بازی‌ها، رو،[چ] است. در این مراسم کتنیس متن آماده شده را کنار نهاده و سخنانی را بداهتاً می‌گوید و با ابراز احساساتش، از رو و تِرِش،[ح] که در بازی‌ها کشته شدند، یاد می‌کند. در پایان سخنان او ، پیرمردی، به همان شکل که رو برای نجات دادن جان کتنیس برایش سوت زده بود، سوت می‌زند. پس از آن او و تمامی حضار، با همان علامت دستی که او در خداحافظی از رو انجام داد، به او درود می‌فرستند. در حالی که ترس کتنیس را فرا گرفته‌است ، صلح‌بانان[خ] (نیروهای انتظامی وابسته به کاپیتول)،پیرمرد را جلوی چشمانش اعدام می‌کنند.
در ۳۱ مه ۱۹۷۴ قطعنامه ۳۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد بین اسرائیل و سوریه، آتش‌بس اعلام کرد و از آن هنگام، نیروهای عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد از به عنوان نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در بلندی‌های جولان حضور دارند و بر حفظ آتش‌بس میان سوریه و اسرائیل نظارت می‌کنند. حدود ۹۰۰ صلح‌بان سازمان ملل متحد در این بلندی‌ها مستقر هستند. البته بر پایه قرارداد ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه دربارهٔ حضور صلح‌بانان سازمان ملل در بلندی‌های جولان، حضور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در این ماموریت‌ها مجاز نیست. همچنین یک مرز فرضی تازه با هدف جلوگیری از درگیری میان اسرائیل و سوریه تعیین شد که تا امروز پابرجا مانده‌است.
با تصویب قانونی به نام «قانون همکاری صلح بین‌المللی» توسط پارلمان ژاپن در سال ۱۹۹۲، نیروهای مسلح این کشور اجازه یافتند در عملیات‌های صلح‌بانی سازمان ملل متحد شرکت کنند و در همین سال برای اولین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی ژاپن به خارج از مرزهای این کشور اعزام شدند.
موضوع مهم دیگر در این کتاب و در کل سه‌گانه، کنترل حکومت بر مردم است. پس از سرکوب اولین شورش، کاپیتول قوانینی به منظور محدود کردن و کنترل زندگی شهروندان وضع کرد. به عنوان نمونه دریل اشاره می‌کند: «هفتاد و پنجمین دورهٔ بازی‌های گرسنگی قوانین «جدید» دارد که باعث می‌شود کتنیس و پیتا دیگر بار در خطر بیافتند. نیروهای صلح‌بان بیشتری در مناطق استقرار می‌یابند تا هر گونه امید به وجود آمده در دل شهروندان، پس از آخرین بازی‌های گرسنگی ، را نابود کنند.» یکی دیگر از موضوعات مهم در این سه‌گانه رسانه‌ها و نفوذ یا قدرتی است که بر فرهنگ مردمی و احساسات، آرزوها و نظرات جامعه می‌گذارند. از دیگر درون‌مایه‌های این داستان اخلاق، فرمانبرداری، جان‌فشانی، رستگاری، عشق و قانون هستند.