صلابت

صلابت

معنی کلمه صلابت در لغت نامه دهخدا

صلابت. [ ص َ ب َ ]( ع مص ) سخت شدن. ( غیاث اللغات ). || ( اِمص ) سختی. ( غیاث اللغات ). || زَفتی. درشتی. مقابل لینت. || استواری. محکمی. قرصی :... صلابت دین سلطان معلوم شد زبان اصحاب اغراض و عذل عذال بسته گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 402 ).
مجنون چو صلابت پدر دید
در پای پدر چو سایه غلتید.نظامی. || صولت. مهابت. ترسناکی. مخوف بودن. قدرت :
گرگ را کی رسد صلابت شیر
بازرا کی رسد نهیب شخیش.رودکی.( بر طبق نسخه بدل لغت فرس اسدی چ پاول هورن ).عتیق صفوت و صدری ( ؟ ) عمرصلابت و عدل به شرم و حلم چو عثمان ، علی به علم و سخا.سوزنی ( دیوان خطی متعلق به کتابخانه مؤلف ).هر یک به صلابت گرازی برده سر اشتری به گازی.نظامی.پشه چو پر شد بزند پیل رابا همه تندی و صلابت که اوست.سعدی.عقل باید که با صلابت عشق نکند پنجه توانائی.سعدی.پادشاهان سخن بصلابت گویند و باشد که در نهان صلح جویند. ( گلستان ). || نیرو. قدرت. توانائی. فشار : لجام در سر شیران کند صلابت عشق چنان کشد که شتر را مهار در بینی.سعدی.همچنین تا برسید بکنار آبی که سنگ از صلابت او بر سنگ همی آمد. ( گلستان ). || هی ان تعرض لها عسر حرکة الی الانفتاح عن التغمیض و الی التغمیض عن الانفتاح. ( بحر الجواهر )؛ سنگینی که در پلک چشم پدید آید و گشودن و یا باز کردن چشم را دشوار سازد.صلابة. [ ص َ ب َ ] ( ع مص ) صلابت. رجوع به صلابت شود.صلابة. [ ص َ ب َ ] ( ع اِ ) در فرهنگ آنندراج و ناظم الاطباء بمعنی صلایة آمده است. رجوع به صلایة شود.

معنی کلمه صلابت در فرهنگ معین

(صَ بَ ) [ ع . صلابة ] ۱ - (مص ل . ) سخت و استوار شدن . ۲ - (اِمص . ) استواری . ۳ - مهابت .

معنی کلمه صلابت در فرهنگ عمید

۱. مهابت.
۲. سختی، استواری.
۳. [قدیمی] نیرو.

معنی کلمه صلابت در فرهنگ فارسی

سخت شدن ، سختی، استواری
۱ - ( مصدر ) سخت شدن استوار گشتن . ۲ - ( اسم ) سختی استواری محکمی . ۳ - زفتی درشتی مقابل لینت . ۴ - صولت مهابت مخوف بودن قدرت .

معنی کلمه صلابت در دانشنامه عمومی

صلابت ( انگلیسی: Fortitude ) ( به هندی: Thunivu ) فیلم اکشن سرقت هندی تامیل - زبان، تولید سال ۲۰۲۳ است که تهیه کننده آن بانی کاپور می باشد و نگارش و کارگردانی فیلم را اچ. وینات برعهده داشته است. بازیگری نقش محوری فیلم را آجیت کومار بر عهده داشت و نقش های مکمل را ساموتیراکانی، جان کوکن، مانجو واریر، اجی و ویرا بازی کرده اند.
این فیلم در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ در هفته فستیوال پونگال اکران گردید و منتقدان در مورد فیلم نظرات متفاوتی بیان کردند و از لحاظ گیشه فروش، فیلم موفقی بود.

معنی کلمه صلابت در دانشنامه آزاد فارسی

صلابت (rigidity)
در مکانیک، صُلب بودن و مقاومت کردن در برابرِ دِگرشکل شدن. در اخترفیزیک و هنگام بررسی پرتو کیهانی، نسبتِ اندازه حرکت به یکای بار. برای ذره های نسبیتی، صلابت با انرژی نوکلِئون متناسب است.

معنی کلمه صلابت در ویکی واژه

سخت و استوار شدن. صلابت ممکن است به دو بخش صلاب - عت قابل تجزیه باشد.
استوار، مهابت.
سختی .
زَفتی. درشتی، مقابل لینت، استواری، محکمی،قرصی.
صولت، مهابت، ترسناکی، مخوف بودن، قدرت.

جملاتی از کاربرد کلمه صلابت

مهابتیست سر تیغ آبدارش را که از صلابت او آب میشود فولاد
گیرم که دشمنت به صلابت شود چو کوه سهل است هست صرصر قهر تو کوه کن
و گفت: برخلیفه انکار کردم. دانستم که سخن من می شنود و از آن نه اندیشیدم، لکن مردمان بسیار بودند. ترسیدم که مرا بینند و صلابت آن به نظر خلق در دل من شیرین شود. آنگاه بی اخلاص گشته شوم.
کافران بوی التفات نکردند و سخن وی نشنیدند و دانستند که آن مرکب رسولست، آن را پی زدند و خواستند که خراش را بکشند اما قومی دیگر ایشان را از قتل وی منع کردند و او را رهایی دادند. خراش باز آمد و احوال با رسول بگفت. رسول (ص) خواست که عمر خطاب را فرستد بپیغام بایشان. عمر گفت یا رسول اللَّه ایشان صلابت من دانند و مرا بنزدیک ایشان خویش و پیوند نیست، که اگر حاجت افتد مرا یاری دهند، اما عثمان مردی رفیق مشفق است و در میان ایشان خویشان دارد که وی را یاری دهند، فرستادن وی مگر صوابتر آید. رسول خدا سخن عمر بپسندید و عثمان را گفت ترا بمکه باید رفت و قریش را بباید دید و بوجه الفت و رفق سخن باید گفت مگر صلاحی پدید آید. یا عثمان قریش را گوی که محمد بحرب شما نیامده و قصد وی جز زیارت کعبه و طواف نیست و شتران آورده قربانی را او، را منع مکنید که اگر شما منع کنید لا بد با شما حرب کند.
اسد سهم و صلابت مینماید همی خواهد کت اینجا در رُباید
اشارتت بصلابت بسوخت تخم عدو
شحنهٔ راه دین صلابت او روح قدسی کمین مثابت او
آس پیک که شناسه‌ترانهٔ گروه به‌شمار می‌رود، سیزده هفته در جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا قرار داشت و نمونه‌ای از ترانه‌های خشن موفقی شد که سرعت و صلابت را قربانی ملاحظات تجاری نکرده‌اند.
هند که سودایی این دولتست بشنود این صیت صلابت صدای
این بنا پس از هزار سال، هنوز ابهت و صلابت خود را حفظ کرده و در میان تل‌های خاکی بخش‌های مخروبهٔ ملحقات بنا گردن فرازی می‌کند. مقبرهٔ این عارف سرخسی در یک کیلومتری شمال شهر سرخس قرار دارد.
مجنون چو صلابت پدر دید در پای پدر چو سایه غلتید
پس اقتدای این طایفه به لبس مرقعه و صلابت دین بدوست؛ از بعد آن که وی به جمله انواع مر خلق عالم را امام است، رضی اللّه عنه.