صفاتی

معنی کلمه صفاتی در لغت نامه دهخدا

صفاتی. [ ص ِ ] ( اِخ ) ( مولانا... ) از جمله شاعران سلطان یعقوب خان است و صفاتی حمیده و سماتی پسندیده داشت و این مطلع ازوست :
سوختم چندانکه بر تن نیست دیگر جای داغ
بعد از این خواهم نهادن داغ بر بالای داغ.( مجالس النفائس ص 303 ).
صفاتی. [ ص ِ ] ( اِخ ) ( ملا... ) از شعرائی است که حالا پیدا شده اند. این مطلع از اوست :
بس که در سر هوس روی تو دارد دیده
پشت [ خود ] بر من و رو سوی تو دارد دیده.( مجالس النفائس ص 79 ).و در ص 255 همین کتاب ( ترجمه حکیم شاه محمد ) این بیت را بدین صورت ثبت کرده :
بس که در سر هوس روی تو دارد دیده
پشت سوی من و رو سوی تو دارد دیده.
و آن را از مولانا صفائی مروی داند و گوید از او نور و صفائی مروی است ودر این زمانه تازه پیدا گشته و این مطلع پرصفا از او است...
صفاتی. [ ص ِ ] ( اِخ ) واحد صفاتیه است. رجوع بدان لغت شود.

معنی کلمه صفاتی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به صفات . ۲ - پیرو صفاتیه .
از شعرائی است که حالا پیدا شده اند

جملاتی از کاربرد کلمه صفاتی

مجنون صفاتیم در این دشت که داریم چون لاله بدل داغ ز عشق رخ لیلا
آن ها همچنین برای بیماری زایی در انسان و دام شناخته شده می باشند. بیماری با این باکتری ها زمانی ایجاد می شود که بر اثر زخم به داخل نواحی بدن وارد شوند. از آن جایی که بیماری زای فرصت طلب هستند، افراد دارای نقص ایمنی ریسک بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها دارند. به دلیل صفاتی که گفته شد و فیلامنت زایی رشته ای، به نوکاردیا شباهت دارند.
یک (به احتمالی بیکران) پولی توپ محدب است. یک توصیف صفاتی ساده از نقاط کرانی رأس‌های این پولی توپ وجود دارد ،
(ترجمه: و دلیل بر این که نفس، در عالم اجسام نیست و جسم و جسمانی نیست، از کتاب و سنت است؛ و اما آیات: «در جایگاه صدق، نزد فرمانروای قدرتمند.» و این، دلیل است بر آن که نفس، جسم و جسمانی نیست، چرا که دربارهٔ اجسام، این چنین صفاتی تصور نمی‌شود)
طنطاوی مانند اکثر اهل سنت اشعری است ولی در تفسیر متفاوت با آنهاست. وی روایات دال بر رویت را تاویل میکند و معتقد آن است رویت در آخرت به عقل است و نه چشم ظاهراً. همچنین صفاتی خداوند در قرآن را مجازی و برای تمثیل بشر میداند و خداوند را منزل از ماده می دادند. در جبر واختیار مشیت خداوند را بر متقضای حکمت و نظام عدل می داند. وی همچنین بر خلاف اکثر متکلمان اهل سنت معتقد به عصمت مطلب محمد می باشد. وی جن و ملائک را مادی می داند و احضار جن برای بهره گیره از وی را علم میداند. طنطاوی نعمت های آخرت را شامل امور مادی و غیر مادی می داند ولی غیر مادی آن را ارجح می داند.
توئی آن جوهر دریای ذاتی که جوهرپاش اعیان صفاتی
ملک صفاتی کاندر ممالک شرفش سپهر گفت که من کمترین عمل دارم
یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر که به جهت داشتن صفت یا صفاتی با هم مشترک باشند.
که میداند بیان لَنْ ترانی بجزموسی صفاتی بر معانی
ظهوری لم یزل ذاتی بذاتی حجابی لایزالی من صفاتی
زهی آصف کز صفاتی کز کفایت تو را ملک سلیمان در نگین است
نمود ظاهر به نسل آدم هر آن صفاتی که بود مبهم
از زمان‌های گذشته تا به امروز مرد بودن را شامل صفاتی می‌دانند که مخصوص مردان است و در زنان و کودکان مشاهده نمی‌شود. معمولاً از این صفات با عناوینی مثل مردانگی یاد می‌کنند.
یا ساقیةالمدام هاتی وامحوا بمدامة صفاتی
اقناع دارای صفاتی است که اشکال دیگر قدرت فاقد آن هستند زیرا دربردارنده خاصیت روان‌شناختی آزادی است و ترغیب‌شوندگان احساس می‌کنند که موافق میل خود اهداف و رهنمودهای تعیین شده را انجام می‌دهند. به نوعی اقناع عبارت است از تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبان به پذیرش موضوع و خواسته‌ای به وسیلهٔ ارائه مناسب اطلاعات مربوط.
سمواتی ولیکن عکس ذاتی شده اعیان صفات اندر صفاتی
در خطبهٔ ۲۲۸ نهج‌البلاغه علی بن ابی‌طالب از یکی از صحابه و یاران خود تعریف و تمجید کرده و صفاتی نیکو در وصف او به زبان می‌آورَد. در این خطبه نام مستقیم عمر ذکر نشده و اصطلاح فلان آورده شده‌است. برخی از مفسرین و محققین همانند علی شریعتی و مفسرین اهل سنت مثل ابن ابی‌الحدید این خطبه را دربارهٔ عمر بن خطاب می‌داند، اما گروهی دیگر، به‌ویژه شیعیان، این خطبه را در ستایش عمر نمی‌دانند.
تونور قدسی و در این صفاتی حقیقت ترجمان عین ذاتی