صریحا

معنی کلمه صریحا در لغت نامه دهخدا

( صریحاً ) صریحاً. [ ص َ حَن ْ ] ( ع ق ) بطور صریح. آشکارا. رجوع به صریح شود.

معنی کلمه صریحا در فرهنگ معین

( صریحاً ) (صَ حَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) آشکارا.

معنی کلمه صریحا در فرهنگ عمید

۱. به طور واضح و آشکار.
۲. رک و پوست کنده.

معنی کلمه صریحا در فرهنگ فارسی

به طور صریح آشکارا : صریحا به شما اخطار می کنم .

جملاتی از کاربرد کلمه صریحا

احمد سویلم یکی از شاعران نسل دوم (دهه شصت) مصر است که میراث گذشتگان نقش پررنگی در اشعار او دارد. مطالعه اشعار او نشان میدهد که بخش قابل توجهی از این میراث را میراث عرفاً تشکیل میدهد. در این میان، بررسی مجموعه شعری از او به نام «الشوق فی مدائن العشق» نشان میدهد که سویلم به‌خوبی عطار و منطق‌الطیر او را میشناخته تا آنجا که به نام او صریحاً اشاره میکند و او را «قطب تصوف اسلامی» میخواند.
در نتیجه این شایعات و استدلال‌ها، این اعتقاد در بین تشکیلات انگلیس تقویت شد که سیمپسون نمی‌تواند به عنوان یک همسر سلطنتی تبدیل شود. نخست‌وزیر انگلیس استنلی بالدوین صریحاً به ادوارد توصیه کرد که اکثر مردم با ازدواج او با سیمپسون مخالف خواهند بود، این نشان می‌دهد که اگر این کار را کرد، برخلاف توصیه‌های وزیرانش، دولت دسته جمعی استعفا خواهد داد. پادشاه طبق گفته خودش بعداً پاسخ داد: «من قصد دارم به محض آزادی خانم سیمپسون ازدواج کنم … اگر دولت با این ازدواج مخالفت می‌کرد، همان‌طور که نخست‌وزیر به من گفته بود، من آماده رفتن بودم.» تحت فشار شاه، بالدوین موافقت کرد که صداهای بیشتری را در مورد سه گزینه تهیه کند:
وگر درد طلب نبود صریحا گفته گیر این را فسانه دیگران دانی حواله می‌کنی هر جا
گه ندات آمد صریحا از جبال که برو هستی ز اصحاب الشمال
علی بن بویه در رویکرد خود در مورد اسلام نسبت به مرداویج بی ملاحظه بسیار محتاط تر و واقع گرا تر بود. او به وضوح سعی می‌کرد به احساسات عمومی مسلمانان آسیب نزند. هیچ منبعی او را همچون اسفار و مرداویج «دشمن اسلام» توصیف نکرده‌اند. او با وجود سعی بر ایجاد یک عنوان مشروعیت زا برای خود به‌طور مستقل از خلیفه، هیچگاه صریحاً به رسمیت‌شناسی خلافت را انکار نکرد یا سعی نکرد آن را از بین ببرد. تلاشی هم برای نمایاندن تاجگذاری به عنوان احیای امپراتوری ایرانی پیش از اسلام چنان‌که مرداویج قصد آن را کرده بود انجام نشد. او در تاریخ مسلمانان نه به عنوان احیاگر سلطنت پادشاهان بزرگ ایران که اسلام جایگزین آنها شده بود، بلکه به عنوان گشایشگر یک دوره جدید به خاطر سپرده شد: دولت دیلم.
در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، مانند سی، وقتی یک شیء از محدوده خارج می‌شود یا صریحاً دستور آزاد شدن دریافت می‌کند، اشاره‌گرهایی که به آن شیء اشاره می‌کنند تغییر نمی‌کنند.
مطالعات حاکی از آن است که ارتباط دین و کاهش تنهایی به ویژه در میان سالمندان مشخص شده‌است. در قرن بیست و یکم، بسیاری از سازمان‌های مذهبی شروع به تلاش‌هایی کرده‌اند که صریحاً بر کاهش تنهایی متمرکز شده‌اند. چهره‌های مذهبی نیز در افزایش آگاهی از مسئله تنهایی نقش داشته‌اند؛ به عنوان مثال، پدر مقدس، پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۳ گفت که تنهایی در دوران پیری (به همراه بیکاری در جوانان) جدی‌ترین شرهای عصر است.
محمد یزدی در زمان تصدی ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اذعان به نقش محوری این تشکل در اعلام مرجعیت، به دنبال مطرح شدن مرجعیت سید جواد علوی بروجردی (نوهٔ مرجع بزرگ شیعه آیت الله بروجردی و عهده‌دار تولیت و موقوفات وی) با آن صریحاً مخالفت کرده و یادآور شده است که «همه نباید در حوزه مرجع بشوند.» که این موضعگیری واکنشهایی در پی داشت. سید جواد علوی بروجردی ظاهراً در پاسخی اعلام داشته در مذهب شیعه، مرجعیت آزاد است.
کمیته فدرال دومین ارگان قدرتمند حزبی است و به کلیه امور سیاسی و سازمانی که وظایف آن صریحاً برای کنگره حزب فدرال اختصاص نیافته، رسیدگی می‌کند. به همین دلیل آن را اغلب «کنگره حزب کوچک» می‌نامند.
ارتش خود را صریحاً نه به عنوان جانشین ورماخت شکست خورده، بلکه در سنت اصلاح طلبان نظامی پروس از ۱۹۰۷ تا ۱۸۱۴ و اعضای مقاومت آلمان در طول ناسیونال سوسیالیسم می‌دید. مانند افسرانی که کودتای ناموفق ۲۰ ژوئیه برای ترور آدولف هیتلر در سال ۱۹۴۴ انجام دادند[نیازمند منبع] با این وجود، به دلیل کمبود گزینه‌ها، گروه‌های افسری عمدتاً از افسران سابق ورماخت تشکیل شده بودند. اولین رئیس ارتش، ژنرال سابق ورماخت بود، هانس روتیگر، که در تهیه پیش نویس تفاهم نامه هیمرودر نقش داشت.
آرژانتین در ژوئیه ۲۰۱۹ (میلادی) که مصادف با بیست و پنجمین سالروز بمب‌گذاری آمیا است، صریحاً حزب‌الله لبنان را گروه تروریستی نامید.