صراحت

معنی کلمه صراحت در فرهنگ معین

(صَ حَ ) [ ع . صراحة ] (مص ل . ) ۱ - خالص و بی غش گردیدن . ۲ - آشکار شدن .

معنی کلمه صراحت در فرهنگ عمید

۱. وضوح و آشکار بودن سخن.
۲. راستی، درستی، خلوص.
* صراحت لهجه: رک گویی.

معنی کلمه صراحت در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) ویژه شدن خالص گردیدن . ۲ - ( اسم ) خلوص بی آمیختگی بی آمیغی ۳ - روشنی آشکاری . یا صراحت لهجه . رک گویی صریح گفتن مقابل کنایه گویی.

معنی کلمه صراحت در ویکی واژه

صراحة
خالص و بی غش گردیدن.
آشکار شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه صراحت

چون کنایت ز صراحت بود اولی اینجا با همه بی نظری ها نظری در کار است
مدیح خوان علی شد خموش و ناگویا ولیک گفت رهی خوش صراحتی دارد
صفایی جان به حسرت دادم آخر کتابت ختمم آمد زین صراحت
احمد و میرزا جعفر و حاجی میرشاهمدد و اسد بیک نیز با من موافقت کردند، از همه دلتنگ شد و احمد را به صراحت دشنام زن و مادر داد و بر سر میدان کاه فروشان جار کشید که بومی و گذری بدانند که من با دوستان یغما و لوطی های پایتخت او دشمنم، و با دشمن های (دوست). احمد او را ملامت کرد. سقط و دشنام از سرگرفت و خواست او را بکوبد. حاجی شاهمدد و اسد بیک به رسم شفاعت برخاستند، ایشان را نیز بی محابا دشنام داد، گفتند تکلیف ما چیست؟ سکوت از باب احترام تست، گفتم این بار اگر بی حیائی کرد و پاس عزت خود نداشت و به دستور گذشته آقا را بی دین خواند و مرا زندیق گفت و با احمد و شما هرزگی کرد، برابری و مکافات به مثل رواست.
از سوی دیگر، فرقه اسماعیلیان، ایشان را هم کیش خود می‌خواندند و ایشان نیز با صراحت آن‌ها را رد نکرده، در نتیجه در بین مردم جایگاهی نداشت. با این شرایط زندگی می‌گذارند
بسیار دل ما هوس بوس تو را کرد نشنید جواب از لب لعلت به صراحت
ز می کشان به صراحت‌ گریز باید جست به زاهدان به ضرورت سلام بایدکرد
صراحتی و حریفی خوشم زدنیا بس که غیر از این همه اسباب تفرقست و صداع
یک رایانه می‌تواند به آدرس داده شده به صراحت دسترسی داشته باشد (در برنامه‌نویسی سطح پایین که معمولاً آدرس‌دهی مطلق یا گاهی آدرس‌دهی خاص نامیده می‌شود و به عنوان نوع داده اشاره‌گر در زبان‌های سطح بالا شناخته می‌شود). با این حال یک برنامه می‌تواند از آدرس‌دهی نسبی استفاده کند که یک مکان را در ارتباط با جایی دیگر (پایه آدرس‌دهی) مشخص می‌کند. حالات آدرس‌دهی غیر مستقیم بسیاری وجود دارد .
بااینحال ولادیمیر پوتین همیشه از افشای جزئیات زندگی خصوصی خود جلوگیری می‌کند. او به صراحت رابطه با آلینا کابائوا را رد کرده است.