صدیقه

معنی کلمه صدیقه در لغت نامه دهخدا

( صدیقة ) صدیقة. [ ص َ ق َ ] ( ع ص ) ثأنیث صدیق. رجوع به صدیق شود.
صدیقة. [ ص ِدْ دی ق َ ] ( ع ص ) تأنیث صِدّیق. رجوع به صِدّیق شود.
صدیقة. [ ص ِدْ دی ق َ ] ( اِخ ) از القاب فاطمه ( ع ) دختر پیغمبر اسلام ( ص ) است :
کفوی نداشت حضرت صدیقه
گر می نبود حیدر کرارش.ناصرخسرو.رضوان به هشت خلد نیارد سر
صدیقه گر بحشر بود یارش.ناصرخسرو.رجوع به فاطمه شود.
صدیقة. [ ص ِدْ دی ق َ ] ( اِخ ) لقب مریم مادر حضرت عیسی ( ع ) است. رجوع به مریم شود.
صدیقة. [ ص ِدْ دی ق َ ] ( اِخ ) از اولاد سلیمان و از ملوک بنی اسرائیل است و ظهور شعیای نبی در عهد او بود.رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 1 صص 130 - 131 شود.
صدیقة. [ ص ِ دْ دی ق َ ] ( اِخ ) لقب عائشه زوجه پیغمبرصلی اﷲ علیه و آله و سلم است. رجوع به عایشه شود.

معنی کلمه صدیقه در فرهنگ معین

(ص قِ ) [ ع . ] (اِمر. ) مؤنث صدیق .

معنی کلمه صدیقه در فرهنگ فارسی

لقب مریم مادر عیسی ۴ است .
مونث صدیق، زن مهربان و دوست، مونث صدیق، زن بسیارراستگو، لقب فاطمه زهرا(س )
( صفت ) مونث صدیق .
از اولاد سلیمان و از ملوک بنی اسرائیل

معنی کلمه صدیقه در فرهنگ اسم ها

اسم: صدیقه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: seddiqe) (فارسی: صِديقه) (انگلیسی: seddighe)
معنی: بسیار راست گو، لقب حضرت فاطمه ( س ) و حضرت مریم مادر حضرت عیسی ( ع )، صدیق، و، ) ( اَعلام ) لقب حضرت فاطمه ( س )، ) لقب حضرت مریم مادر حضرت عیسی ( ع )، ( عربی ) ( مؤنث صدیق )، ( در اعلام ) لقب حضرت فاطمه ( س ) و لقب حضرت مریم مادر حضرت عیسی ( ع )، مؤنث صدیق، بسیار راستگو و درستکار، لقب عایشه همسر پیمابر ( ص ) و لقب مریم ( ع )

معنی کلمه صدیقه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی صِدِّیقَةٌ: زن بسیار راستگو-زنی که میان گفتار و عملش هیچ تناقضی نیست وبر گفته خود ایستادگی می کند (صدّیق به کسی گویند که در صدق مبالغه کند یعنی آنچه را که انجام میدهد میگوید ، و آنچه را که میگوید انجام میدهد ، و میان گفتار و کردارش تناقضی نباشد )
ریشه کلمه:
صدق (۱۵۵ بار)

معنی کلمه صدیقه در ویکی واژه

بسیار راستگو
یکی از نام های دختر
مؤنث صدی

جملاتی از کاربرد کلمه صدیقه

صد پاره شد ز حلق شریفش به طشت ریخت فرزند بر گزیدهٔ صدیقه را جگر
قوله: فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ بدانکه این قسوة دل از بسیاری معصیت خیزد و بسیاری معصیت از کثرت شهوات خیزد، و کثرت شهوات از سیری شکم خیزد عایشه صدیقه گوید: اول بدعتی که بعد از رسول خدا در میان خلق پدید آمد سیری بود، نفس‌های خود را سیری دادند تا شهوتهای اندرونی و بیرونی سر بر زد و سرکشی در گرفتند. ذو النون مصری گوید: هرگز سیر نخوردم که نه معصیتی کردم.
مر آن صدیقه صغری نظر کرد سر پرخون شه را در مقابل
به مدحت تو برد خازن صدیقه ی رضوان عقود گوهر نظممِ ز بهر زیور حورا
نام وی فاطمه و زینب، کنیه اش ام‌عبدالله و امّ عبده و مهمترین لقبش صدیقه است. مادر وی کنیز بوده است. فرزند بزرگ فاطمه بنت حسن، عبدالله و فرزند دومش محمد باقر امام پنجم شیعه بوده است. به وی محدثه هم گفته شده و دارای مراتب علمی و معنوی بوده است. در تاریخ مطلبی از درگذشت وی به ثبت نرسیده است.
وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ ای الی طاعة اللَّه و توحیده، وَ عَمِلَ صالِحاً ادّی الفرائض، وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ تفاخرا بالاسلام و تمدّحا. قومی گفتند: حکم این آیت بر عموم است، هر مسلمانی که خلق را دعوت کند بر خیری در تحت این آیت مندرج است، اگر پیغامبر باشد که امت را بر اسلام و توحید دعوت کند، یا عالم باشد که خلق را پند دهد و ایشان را بر طاعت و عبادت اللَّه خواند، یا مجاهد باشد که مؤمنانرا بر غزو خواند. و قومی تخصیص کردند گفتند: مراد باین آیت مصطفی است صلوات اللَّه و سلامه علیه فانه دعا الی شهادة ان لا اله الا اللَّه، کقوله: أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی‌ بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی. و قوله: إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ اراد ما امره اللَّه تعالی بقوله: وَ أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ. عایشه صدیقه گفت: در شأن مؤذنان اهل اسلام فروآمد. عمر خطاب گفت: لو کنت مؤذنا ما بالیت ان لا اجاهد و لا احجّ و لا اعتمر بعد حجة الاسلام. قومی گفتند: در شأن بلال فروآمد مؤذن مصطفی (ص)
از نفس‌افتاده یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۵ به کارگردانی قاسم جعفری و تهیه‌کنندگی صدیقه صحت است که از شبکه یک پخش شد.
دو روز پیش از آغاز تحصن، دو نفر از فعالان حقوق صنفی معلمان در مشهد و سقز بازداشت شده‌اند. این درحالی است که عموماً زندان‌های نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت بدون یک معلم زندانی نبوده‌است. در سال‌های پیش از این، تعدادی از فعالان حقوق معلمان بازداشت و به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند. محمدرضا رمضان‌زاده، رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و دبیر کانون صنفی معلمان خراسان شمالی، عصر ۲۲ مهر بازداشت شد. او از بدو بازداشت دست به اعتصاب غذا زده‌است. این خبر را صدیقه پاک‌ضمیر، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، در حساب شخصی توییتر خود اعلام کرده‌است.
آواز در باران یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۷ به کارگردانی، نویسندگی صدرالدین شجره و تهیه‌کنندگی صدیقه صحت می‌باشد که از شبکه چهار پخش شد.
محمد اکبر استانکزی زاده ۱۳۶۰ از ولسوالی پل عَلم ولایت لوگر است. وی تحصیلات متوسطه خود را در لیسه/دبیرستان بی‌بی عایشه صدیقه در پیشاور پاکستان به اتمام رسانید و سپس تحصیلات خود را در دانشگاه دعوت کابل ادامه داد.
از گوهر خاتم النبیین صدیقه نژاد و مریم آیین
سر فرزند نبی گشت چو پنهان به تنور زین حکایت دل صدیقه پر آذر گردید
رفت بلبل در آشیانه ز باغ همچو صدیقه سوی بیت حزن
روح‌الله در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی با خدیجه ثقفی دختر میرزا محمد ثقفی تهرانی ازدواج کرد. برخلاف سنت رایج چند همسری و متعه در بین روحانیان آن زمان، خمینی هیچگاه همسر دیگری و متعه اختیار نکرد و برخلاف رسم آن زمان خمینی در امور منزل به همسرش کمک می‌کرد.[کدام صفحه؟] حاصل این ازدواج، دو پسر و سه دختر به نام‌های مصطفی، احمد، زهرا، صدیقه و فریده بود.
کردند زکین غارت، اسباب خیامش را بازو به رسن بستند، صدیقهٔ صغرا را
چشم صدیقه چو بر رویش فتاد پیش آمد دست بر وی می‌نهاد