صدوقی

معنی کلمه صدوقی در لغت نامه دهخدا

صدوقی. [ ص َ ] ( اِخ ) رجوع به صدوقیان شود.

معنی کلمه صدوقی در فرهنگ فارسی

فرقه صدوقی فرقه ای منشعب از یهودیت که توسط صدوق تاسیس شدو افراد آن به یونانیت علاقه مند بودند . این فرقه جزو فرق گنوسی محسوبند . صدوقیان گروهی اندک بودند و قدرتی نداشتند و اغلب بفلسفه متمایل بودند. افکار ایشان درباره دین ظاهری بود و بهمین مناسبت در میان عوام شهرت نیافتند . تعلیمات ایشان دارای ۴ ماده عمده بود : ۱- انکار نوامیس و شرایع سماعی یعنی تفسیر شریعت مکتوب که بزعم فریسیان از موسی دست بدست رسیده و سندش به آن حضرت ختم میشد.۲ - قبول تعلیم موسی بتنهایی.از اینجا برمیاید که صدوقیان کتب عهد قدیم را رد میکردند و فقط اسفار موسی را قبول داشتند .۳-انکار قیامت اموات و بنابراین معتقد بودند که روح هم با جسد فانی می شود . ۴ - اعتقاد بر وجود آزادی و مختاریت مطلق و بتعبیر دیگر اختیار تام برای بشر قایل بودند.

جملاتی از کاربرد کلمه صدوقی

طی دو قرن گذشته عده‌ای از مردم استان‌های دیگر ایران به‌ویژه همدان، مرکزی، اصفهان، سمنان و… به شهر کرمانشاه مهاجرت کرده‌اند. چندین خانوادهٔ غیر کُرد از جمله خانواده‌های آل‌آقا، نجومی، میبدی، فیض مهدوی، شهرستانی، صدوقی، محمّدی عراقی، کزازی، جابری، دزفولی و… طی دو قرن اخیر به‌دلایل مذهبی و برای تبلیغ مذهب تشیع به شهر کرمانشاه مهاجرت کرده‌اند. تأثیر این مهاجرت‌ها را می‌توان در ایجاد لهجه فارسی کرمانشاهی مشاهده کرد.
علی اکبر پرورش پس از چند سال رنج از بیماری نارسایی کلیه که باعث انجام همودیالیز می‌شد و در مرکز جراحی میلاد اصفهان مورد عمل جراحی قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه ۶ دی ماه ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان درگذشت.
پس ازانقلاب صدوقی نمایندهٔ امام و امام جمعهٔ یزد به دست منافقان کشته شد و خاتمی که امامت جمعهٔ اردکان را برعهده داشت، از سوی امام جایگزین او شد و استاد محمدحسین بهجتی به تقاضای مردم و اصرار علمای یزد و حکم خمینی به نمایندگی ایشان و امامت جمعهٔ اردکان منصوب شد و تا آخر عمر شریفشان در وطن خویش و در خدمت مردمی که از میانشان برخاسته بود، در کسوت امامت جمعه خدمت نمودند.
«حسینعلی شمسی‌پور» زاده ۷ اسفند ۱۳۳۳ در یزد بود، وی از سال ۱۳۵۱ فعالیت‌های سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی آغاز کرد و ضمن ارتباط با محمد صدوقی و نیروهای انقلابی پیرو خط امام در پایه‌گذاری هسته اولیه انجمن اسلامی در دانشگاه مشارکت داشت، وی همچنین مسئول حمل سلاح و توزیع اعلامیه در بین انقلابیون شهرهای یزد و تهران بود و نخستین فردی بود که در دوران اوج انقلاب اسلامی، مسلحانه وارد اداره ساواک یزد شد و در تصرف آنجا نقش بسزایی داشت.
در دیماه سال ۱۳۹۶ مدیریت عامل شرکت همراه اول به حمید فرهنگ رسید. پیش از این به مدت ۱۲ سال مدیریت عامل همراه اول را وحید صدوقی به عهده داشت. در روز اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ شرکت همراه اول درگیر بروزرسانی و بهبود بخشی خدمات شد.
مسیحیت به عنوان یک جنبش مذهبی در قرن نخست یهودیت (در اواخر معبد دوم یهودیت) آغاز شد، و همان عقیده فریسی‌ها دربارهٔ زندگی پس از مرگ و معاد را حفظ کرد. این باور تنها یکی از اعتقادات پرشمار موجود در معبد دوم یهودیت بود که در مورد جهان آینده ذکر شده است و به خصوص توسط صدوقی‌ها رد شد. با این حال، باور مصرانه به رستاخیز جسمانی به‌سرعت در درون مسیحیت اولیه غلبه یافت و در تضاد با آموزه‌های گنوستی قرار گرفت که در آن جسم شریر محسوب می‌شد. اکثر کلیساهای امروزی مسیحی همچنان به حمایت از این باور ادامه داده‌اند که یک رستاخیز نهایی و جهانی بعد از این در راه است؛ شاید همان‌طور که پولس رسول گفت،