صدساله

معنی کلمه صدساله در لغت نامه دهخدا

صدساله. [ ص َ ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی مرکب ) دارای صد سال. مرد صدساله ؛ مردی که عمر او به صد سال رسیده است. || ( اِ مرکب ) یادبودی بمناسبت صدمین سال تولد یا وفات شخصی یا حدوث واقعه ای یا تأسیس امری .

معنی کلمه صدساله در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آن که صد سال بر او گذشته : پیرمرد صد ساله . ۲ - یادبودی که بمناسبت صدمین سال تولد یا وفات شخص بزرگ یا حدوث واقعه ای مهم بر پا کنند سده .

جملاتی از کاربرد کلمه صدساله

در جریان مراحل آغازین جنگ صدساله، در پی حمله انگلیسی‌ها به شمال شرقی فرانسه در ماه نوامبر سال ۱۳۵۵ میلادی و اعلان بسیج عمومی از طرف ژان دوم، پادشاه فرانسه، آنگران در سن پانزده سالگی در قالب گردانی از اشراف پیکاردی موسوم به «مورو دو فیِن» برای نخستین بار راهی جنگ شد. به هر صورت با عقب‌نشینی دشمن درگیری خاصی پدید نیامد.
هست هفصدساله راه آن حقب که بکرد او عزم در سیران حب
چون شه آهنگ سوی ایشان کرد جمع صدساله را پریشان کرد
دعوی انی انا الله می کند زاهد صدساله گمره می کند
همزمان با نسل‌کشی و اخراج ارمنیان از ارمنستان غربی در سال های۱۹۱۵ و۱۹۱۶ م، نه تنها اموال قربانیان به تاراج رفت، بلکه کلیهٔ کلیساها و دیرها، که غیر از بناهای مذهبی، مراکز علمی و فرهنگی ارمنیان به‌شمار می‌آمدند و در آن‌ها آثار فرهنگی ارزشمندی وجود داشت، غارت شدند و بیش از بیست هزار نسخه کتاب‌های دست‌نویس که قدمتی چندین صدساله و گاهی بیش از هزار سال داشتند نیز از میان رفتند.
وادی عشق بسی دور و دراز است ولی طی شود جادهٔ صدساله به آهی گاهی
شاه را بِهْ بُوَد از طاعتِ صدساله و زهد قدرِ یک ساعته عمری که در او، داد کند
ابوزکریا، یحیی بن صالح افضلی (۱۷۰۸–۱۸۰۸م) فقیه مالکی، آموزگار و اصلاح‌طلب اجتماعی الجزایری در سدهٔ هجدهم میلادی بود که صدساله عمر کرد. در بنی‌یسقن زاده شد و در جزیرهٔ جربه آموزش یافت، سپس به زادگاهش بازگشت و تا درگذشت به تدریس پرداخت.
در ۲۴ ژوئن ۱۸۷۶ الکساندر به نمایشگاه صدساله صنایع گام نهاد.
ترا رسد که دو صدساله زنگ کفر و گنه را ز لوح دل بزدایی نه جسم را و نه جان را
گرین خود درستست‌، صدساله عمر بر مرد فرزانه بسیار نیست
رشته ی تسبیح بس زنار کرد عابد صدساله را خمار کرد
بار دگر آن صبح بخندید و بتابید تا خفته صدساله هم از خواب درآمد
فرانسوی‌ها در جریان جنگ صدساله به دنبال اتحاد با امپراتوری مقدس روم در برابر انگلیسی‌ها بودند. به نقل از فروآسار، شارل پنجم در بستر مرگ خواهان ازدواج شارل ششم با یک شاهزادهٔ آلمانی شده بود.
در سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی ایالات متحده با رقمی در حدود ۵۳ هزار نفر بیشترین تعداد انسانهای صدساله را در دنیا داشته‌است. ۸۲/۸ درصد صدسالگان آمریکایی زن هستند. پس از آمریکا کشور ژاپن با حدود ۵۱ هزار نفر در رتبهٔ دوم از این حیث قرار می‌گیرد.
دقیق مشخص نیست این مکان تاریخی دقیقا چه بوده است اما با توجه به سازه های قدیمی بقعه ی اصلی، قدمتی چندصدساله دارد.
ای ماه فلک پیما از منزل ما تا تو صدساله ره ار باشد یک گام کنی حالی
فرد صدساله به کسی گفته می‌شود که ۱۰۰ سال خورشیدی یا بیشتر عمر کند. در ادبیات فارسی از واژهٔ «مُعَمّر» نیز برای کسی که دارای عمر طولانی است استفاده می‌شود اما ظاهراً مرزی برای آن معین نشده‌است.