صدری

معنی کلمه صدری در لغت نامه دهخدا

صدری. [ ص َ ] ( ص نسبی ) رجوع به صدر شود. || نسبتی است بصدر و آن قریه ای است از قرای بیت المقدس. ( الانساب سمعانی ). || ( اِ ) قسمی برنج که در گیلان و مازندران زراعت می شود.
صدری. [ ص َ ] ( اِخ ) از شعرای عثمانی و از اهالی اشتیب است و بدرس شیخی افندی مداومت داشت. وی به سال 993 هَ. ق. در استانبول درگذشت. ( قاموس الاعلام ترکی ). او را دیوانی است به ترکی. ( کشف الظنون ).
صدری. [ ص َ ] ( اِخ ) رجوع به صدر کاتب شود.
صدری. [ ص َ ] ( اِخ ) وی از شعرای عثمانی است. نام او پیری و به توقادلی زاده شهرت داشت و بعهد سلطان بایزیدخان ثانی میزیست و با وزرا و اعیان معاشر و به احوال آنان احاطه کامل داشت و ادعای مهارت در رمل می کرد. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه صدری در فرهنگ معین

(صَ ) (اِمر. ) نوع مرغوبی از برنج که در شمال کشت می شود.

معنی کلمه صدری در فرهنگ عمید

۱. مربوط به سینه.
۲. (صفت نسبی، اسم ) (زیست شناسی ) نوعی برنج مرغوب ایرانی.
۳. (اسم ) (موسیقی ) گوشه ای در آواز افشاری.

معنی کلمه صدری در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) قسمی برنج اعلی که در گیلان و مازندران کشت می شود . توضیح چون تخم این برنج را میرزا آقاخان صدر اعظم از هندوستان آورد و در املاک خود و در مازندران کاشت به نام او نامیده شد .
وی از شعرای عثمانی است

معنی کلمه صدری در فرهنگ اسم ها

اسم: صدری (دختر) (فارسی، عربی) (هنری) (تلفظ: sadri) (فارسی: صدري) (انگلیسی: sadri)
معنی: منسوب به صدر، سینه، بالا، پیشوا، بزرگ، ( صدر، ی ( پسوند نسبت ) )، مربوط به صدر ( سینه )، م صدر، ( در موسیقی ایرانی ) گوشه ای در آواز افشاری از ملحقات دستگاه شور، ( در گیاهی ) نوعی برنج مرغوب که در گیلان و مازندران به عمل می آید

معنی کلمه صدری در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی صَدْرِی: سینه ام
ریشه کلمه:
صدر (۴۶ بار)ی (۱۰۴۴ بار)
سینه. . جمع آن صدور است نحو . خدا به آنچه در سینه‏ها است دانااست . قعل صدر چون با «عن» متعدی شود معنای رجوع می‏دهد «صَدَرَ عَنِ الْمَکانِ» یعنی از مکان برگشن. و چون با «من» متعدی شود به معنی بروز و ظهور باشد «صَدَرَ مِنْهُ الْاَمْرُ» یعنی این کار از او بروز کرد. ایضاً به معنی حدوث و حصول آید «صَدَرَ الْاَمْرُ صُدُوراً» یعنی کار حادث شد. و نیز صدر به معنی رجوع و ارجاع (لازم متعدی) آمده است (اقرب). . «یصدر» در قرآن‏ها به ضم (ی) و کسر (د) نوشته شده ولی به فتح (ی) و ضمّ (د) از باب نصر ینصر نی خوانده‏اند . بنابر اول معنای آن چنین است: گفتند ما گوسفندان خود را آب نمی‏دهیم تا چوپان‏ها مواشی خود را از آب بر گردانند. پدر ما پیری بزرگ است. و بنابر دوم این است... تا چوپان‏ها از آب بر گردند. . ممکن است «یصدر» به معنی حدوث باشد یعنی آن روز مردم به طور پراکنده و متفرق حادث و ظاهر می‏شود. شاید به معنی بروز باشد یعنی «یَصْدُرُ النّاسُ مِنَ الْاَرْضِ اَشْتاتاً» چنانکه در آیه دیگر آمده . و نیز آمده . در «شتت» گفتیم: ظاهراً مراد از اشتات متفرق و بی نظم بودن است چنانکه فرموده . حدوث. بروز نزدیک به هم اند . آیاتی هست درباره سعه صدر تنگی آن و اینکه خدا شرح صدر عطا می‏کند و سینه را تنگ می‏گرداند. نظیر . ایضاً . و مثل . مراد از صدر در این آیات چیست؟ آیا سینه است یا قلب و به اعتبار حال و محل قلب را صدر خوانده است؟ به نظر می‏آید: منظور سعه و ضیق قلب است و به اعتبارآن که قلب در سینهاست صدر گفته شده و اینکه بعضی‏ها قلب را به معنی نفس گرفته‏اند به دلیل اینکه درک و فهم و غیره مال نفس است نه قلب در «قلب» شرح داده خواهد شد. در بعضی آیات افعالی نسبت داده شده نظیر ، ، . از این قبیل است آیاتیکه درباره شفای صدور، کینه صدور، محتویات صدور، وسوسه صدور اند مثل ، ، ، به نظر من مراد از همه آنها قلوب است و به اعتبار حال و محل صدور به کار رفته است واللّه اعلم.

معنی کلمه صدری در ویکی واژه

نوع مرغوبی از برنج که در شمال کشت می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه صدری

سرفه، درد قفسة صدری، تنگی نفس و تند تند نفس کشیدن، تب، سیانوز، اکسیژن پایین خون، وجود مایع در فضای جنب (اغلب اگزودا) و ضربان قلب بالا.
فان سمّیتنی مولی فمولای الّذی تدری و ان فتّشت عن قلبی تری ذکراک فی صدری‌
صدری که به جز فتوی مفتی نفاذش در ملک معین نکند آیت و شان را
سخت بودی گر نبودی ذات پاکت در میان این که مبدا مبدایی کردی و مصدر مصدری
ترکمن‌ها به این جزیره «مال آشیر» هم می‌گویند زیرا در زمانهای قدیم از ساحل بندر ترکمن دام‌های خود را جهت چراندن به جزیره می‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن» است.
بدری که در زمین و زمانه چنو نبود صدری کز انبیاء و ملایک چنو نخواست
اصغر صدری (زادهٔ ۲ اکتبر ۱۹۵۷) بازیکن فوتبال بازنشستهٔ اهل ایران است.
جورج سارتون، 'مقدمه بر تاریخ علم، ترجمه غلامحسین صدری افشار، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
احمد صدری جامعه‌شناس ایرانی‌ست. او برادر دوقلوی محمود صدری است. او از دانشگاه نیو اسکول دکترای جامعه‌شناسی دارد و استاد دانشگاه لیک فارست است.
به مبدأ هر یکی زان مصدری شد به وقت بازگشتن چون دری شد
ابوصدرین، روستایی از توابع بخش اروندکنار شهرستان آبادان در استان خوزستان ایران است.
تشریف تو مصدر تشریف ها بود زیرا که بر صدور زمانه مصدری
صدری که بی نظیر جهان است گاه لطف شخص بزرگوارش جان است گاه لطف
دختر خاطر به صدری ده که مثلش تا ابد یک خلف ناید زنه آبا و از چهار امهات
ایا صدری که شد پیش ضمیرت همه اسرار گردون آشکارا
در شامگاه چهارشنبه ۵ فوریه ۲۰۲۰ هواداران مقتدی صدر معروف به کلاه آبی‌ها به تظاهرکنندگان در میدان صدرین در نجف حمله کرده و چادرهایشان را به آتش کشیدند و علیه آنها گلوله جنگی شلیک نمودند که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۵۲ نفر شد.
از میان این ۹۹ نام، ۸۵ تای آن مستقیماً در قرآن ذکر شده‌است. اما تعدادی از این نام‌ها مستقیماً در قرآن وجود ندارد یا مصدری از آن به کار گرفته شده باشد یا به شکل غیر مستقیم به صفتی اشاره شده باشد. بعضی از روحانیون با رجوع به احادیث تا ۲۰۰ مورد از این نام‌ها را یافته‌اند.
ارث بابام یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۴ به کارگردانی سید جواد رضویان، نویسندگی علی مسعودی و تهیه‌کنندگی محمد صدری می‌باشد که از شبکه ۳ پخش شد.
زمین تواضع صدریست آسمان همت چون این بحلم و وقار و چو آن بجاه و خطر